|
Artykuły profesora Mieczysława Gogacza |
| 1 | Akt istnienia (ipsum esse) według tomizmu konsekwentnego |
|
|
| 2 | Apofatyka jako sposób opisu doświadczenia mistycznego w tekstach św. Bonawentury |
|
|
| 3 | Awicenna i ważniejsze interpretacje jego teorii istnienia (droga do diagnozy filozofii współczesnej) |
|
|
| 4 | Człowiek i wspólna w Defensor pacis Marsyliusza z Padwy (problem niekonsekwencji w awerroizmie jako arystotelizmie neoplatonizującym) |
|
|
| 5 | Czy według Henryka z Gandawy jest możliwe poznanie czystej prawdy bez pomocy oświecenia |
|
|
| 6 | Doświadczenia mistyczne na tle odmian widzenia Boga w związku z Das Sehen Gottes Mikołaja z Kuzy |
|
|
| 7 | O nowszych badaniach dowodu ontologicznego Anzelma z Canterbury |
|
|
| 8 | O typach metafizyki średniowiecznej |
|
|
| 9 | O przedmiocie metafizyki w XII w. (z historii stosunku metafizyki do mistyki na tle zagadnienia odmian neoplatonizmu) |
|
|
| 10 | O właściwe rozumienie filozofii Proklosa |
|
|
| 11 | Metafizyka św. Tomasza (specyfika głównych zagadnień) |
|
|
| 12 | Problem filozofii Kopernika |
|
|
| 13 | Problem relacji w filozofii średniowiecznej |
|
|
| 14 | "Przewrót kopernikański" św. Tomasza |
|
|
| 15 | Punkty wyjścia analizy filozoficznej w głównych odmianach metafizyki XIII w. |
|
|
| 16 | Tematy sporów filozoficznych wśród uczonych szkoły pałacowej Karola Wielkiego trwałym zespołem problemów w filozofii europejskiej |
|
|
| 17 |
Termin "existentia" w Komentarzu Tomasza z Akwinu do Liber de causis |
|
|
| 18 |
Uwagi na temat mistyki w Boskiej komedii Dantego |
|
|
| 19 |
W sprawie koncepcji historii filozofii |
|
|
| 20 | Z problematyki badań nad recepcją Tomaszowego ujęcia bytu w tomizmie średniowiecznym |
|
|
| 21 | Chrześcijańska koncepcja życia |
|
|
| 22 | Dlaczego bronimy tomizmu |
|
|
| 23 |
Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968) |
|
|
| 24 | Kim jest człowiek |
|
|
| 25 | Filozoficzna identyfikacja godności osoby |
|
|
| 26 | Chrześcijańska koncepcja życia |
|
|
| 27 | Tomizm otwarty na dialog |
|
|
| 28 | Filozoficzne ujęcie śmierci |
|
|
| 29 | Nie można dłużej milczeć [polemika z poglądami ks. Józefa Tischnera] |
|
|
| 30 | Co dziś stanowi o wielkości i godności człowieka? |
|
|
| 31 | Filozoficzne koncepcje wspólnoty osób |
|
|
| 32 | Osoba jako byt jednostkowy |
|
|
| 33 | Droga myślowa do filozoficznego zidentyfikowania człowieka |
|
|
| 34 | Filozofia jako wyrażone rozumienie realności |
|
|
| 35 | Propozycja tomistycznej formuły relacjonistycznej teorii osoby |
|
|
| 36 | Współczesne interpretacje tomizmu |
|
|
| 37 | Tomaszowa teoria intelektu i jej filozoficzne konsekwencje |
|
|
| 38 | Metafizyka św. Tomasza (specyfika głównych zagadnień) |
|
|
| 39 | Metody metafizyki. Ujęcie z pozycji przedmiotu metafizyki, jej struktury oraz poznania bytu |
|
|
| 40 | Człowiek, filozofia, przyroda |
|
|
| 41 | Osoba i kultura |
|
|
| 42 | Prawdziwy świat człowieka |
|
|
| 43 | Problem teorii osoby (Wstępny zarys trudności) |
|
|
| 44 | Próba teorii natury intelektu |
|
|
| 45 | Rola filozofii w kulturze |
|
|
| 46 | Różnica między relacją człowieka do człowieka i relacją człowieka do Boga |
|
|
| 47 | Egzystencjalne rozumienie duszy ludzkiej |
|
|
| 48 | Tomizm |
|
|
| 49 | Sumienie, kontemplacja, mądrość (Z problematyki podstaw etyki) |
|
|
| 50 | Światopogląd afirmujący Boga |
|
|
| 51 | Teoriopoznawcza identyfikacja człowieka jako człowieka i człowieka jako osoby |
|
|
| 52 | Wartości osobowe w kulturze |
|
|
| 53 | Wpływ E. Gilsona na filozofię w Polsce |
|
|
| 54 | Filozofia człowieka wobec teologii |
|
|
| 55 | Czym jest filozofia chrześcijańska |
|
|
| 56 | Filozofia tomistyczna w Polsce |
|
|
| 57 | Godność osoby ludzkiej |
|
|
| 58 | Jak uprawiać egzystencjalno-tomistyczną filozofię człowieka? |
|
|
| 59 | Podstawy odmian koncepcji Boga |
|
|
| 60 | Nie arystotelizm, lecz tomizm (próba polemiki z o. I. M. Bocheńskim) |
|
|
| 61 | Pochwała filozofii Arystotelesa |
|
|
| 62 | Rola świeckich w parafii |
|
|