Artykuły profesora Mieczysława Gogacza |
1 | Akt istnienia (ipsum esse) według tomizmu konsekwentnego | ||
2 | Apofatyka jako sposób opisu doświadczenia mistycznego w tekstach św. Bonawentury | ||
3 | Awicenna i ważniejsze interpretacje jego teorii istnienia (droga do diagnozy filozofii współczesnej) | ||
4 | Człowiek i wspólna w Defensor pacis Marsyliusza z Padwy (problem niekonsekwencji w awerroizmie jako arystotelizmie neoplatonizującym) | ||
5 | Czy według Henryka z Gandawy jest możliwe poznanie czystej prawdy bez pomocy oświecenia | ||
6 | Doświadczenia mistyczne na tle odmian widzenia Boga w związku z Das Sehen Gottes Mikołaja z Kuzy | ||
7 | O nowszych badaniach dowodu ontologicznego Anzelma z Canterbury | ||
8 | O typach metafizyki średniowiecznej | ||
9 | O przedmiocie metafizyki w XII w. (z historii stosunku metafizyki do mistyki na tle zagadnienia odmian neoplatonizmu) | ||
10 | O właściwe rozumienie filozofii Proklosa | ||
11 | Metafizyka św. Tomasza (specyfika głównych zagadnień) | ||
12 | Problem filozofii Kopernika | ||
13 | Problem relacji w filozofii średniowiecznej | ||
14 | "Przewrót kopernikański" św. Tomasza | ||
15 | Punkty wyjścia analizy filozoficznej w głównych odmianach metafizyki XIII w. | ||
16 | Tematy sporów filozoficznych wśród uczonych szkoły pałacowej Karola Wielkiego trwałym zespołem problemów w filozofii europejskiej | ||
17 |
Termin "existentia" w Komentarzu Tomasza z Akwinu do Liber de causis |
||
18 |
Uwagi na temat mistyki w Boskiej komedii Dantego |
||
19 |
W sprawie koncepcji historii filozofii |
||
20 | Z problematyki badań nad recepcją Tomaszowego ujęcia bytu w tomizmie średniowiecznym | ||
21 | Chrześcijańska koncepcja życia | ||
22 | Dlaczego bronimy tomizmu | ||
23 |
Filozofia chrześcijańska w Polsce odrodzonej (1918-1968) |
||
24 | Kim jest człowiek | ||
25 | Filozoficzna identyfikacja godności osoby | ||
26 | Chrześcijańska koncepcja życia | ||
27 | Tomizm otwarty na dialog | ||
28 | Filozoficzne ujęcie śmierci | ||
29 | Nie można dłużej milczeć [polemika z poglądami ks. Józefa Tischnera] | ||
30 | Co dziś stanowi o wielkości i godności człowieka? | ||
31 | Filozoficzne koncepcje wspólnoty osób | ||
32 | Osoba jako byt jednostkowy | ||
33 | Droga myślowa do filozoficznego zidentyfikowania człowieka | ||
34 | Filozofia jako wyrażone rozumienie realności | ||
35 | Propozycja tomistycznej formuły relacjonistycznej teorii osoby | ||
36 | Współczesne interpretacje tomizmu | ||
37 | Tomaszowa teoria intelektu i jej filozoficzne konsekwencje | ||
38 | Metafizyka św. Tomasza (specyfika głównych zagadnień) | ||
39 | Metody metafizyki. Ujęcie z pozycji przedmiotu metafizyki, jej struktury oraz poznania bytu | ||
40 | Człowiek, filozofia, przyroda | ||
41 | Osoba i kultura | ||
42 | Prawdziwy świat człowieka | ||
43 | Problem teorii osoby (Wstępny zarys trudności) | ||
44 | Próba teorii natury intelektu | ||
45 | Rola filozofii w kulturze | ||
46 | Różnica między relacją człowieka do człowieka i relacją człowieka do Boga | ||
47 | Egzystencjalne rozumienie duszy ludzkiej | ||
48 | Tomizm | ||
49 | Sumienie, kontemplacja, mądrość (Z problematyki podstaw etyki) | ||
50 | Światopogląd afirmujący Boga | ||
51 | Teoriopoznawcza identyfikacja człowieka jako człowieka i człowieka jako osoby | ||
52 | Wartości osobowe w kulturze | ||
53 | Wpływ E. Gilsona na filozofię w Polsce | ||
54 | Filozofia człowieka wobec teologii | ||
55 | Czym jest filozofia chrześcijańska | ||
56 | Filozofia tomistyczna w Polsce | ||
57 | Godność osoby ludzkiej | ||
58 | Jak uprawiać egzystencjalno-tomistyczną filozofię człowieka? | ||
59 | Podstawy odmian koncepcji Boga | ||
60 | Nie arystotelizm, lecz tomizm (próba polemiki z o. I. M. Bocheńskim) | ||
61 | Pochwała filozofii Arystotelesa | ||
62 | Rola świeckich w parafii |