FILOZOFIA TOMASZA Z AKWINU |
FILOZOFIA TOMASZA Z AKWINU |
Wykład monograficzny poświęcony przedstawieniu najważniejszych tematów filozoficznych, podejmowanych przez Tomasza z Akwinu.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk |
PLAN
I. Cześć historyczna
1. Realizm Arystotelesa i jego neoplatońskie oraz arabskie przekształcenia
2. Koncepcja esse jako aktu bytu i jej metafizyczne konsekwencje
3. Przekształcenia metafizyki tomistycznej po śmierci Akwinaty
4. Tomizm po 1879 roku i jego odmiany
II Część problemowa
5. Droga do tezy o esse jako akcie bytu w tekstach Tomasza (De ente et essentia,
Super Librum de causis)
6. Problematyka istoty i natury bytu
8. Istnienie i istota Boga
9. Struktura bytu ludzkiego
10 Poznanie ludzkie (zmysły wewnętrzne, intelekt czynny i możnościowy)
11. Postępowanie człowieka (uczucia i wola)
12. Moralność ludzkiego postępowania (władze, sprawności i cnoty)
13. Problematyka społeczno-polityczny w tekstach Akwinaty
14. Metodologia Tomaszowych dociekań filozoficznych
14. Filozofia jako podstawa teologii
Literatura:
http://katedra.uksw.edu.pl/dydaktyka/bibliografie/bilb_tomasz.htm
MATERIAŁY
1) Metafizyka tradycji arystotelesowskiej i tomistycznej
2) Arystoteles w interpretacji Tomasza z Akwinu
3) Awiceniańskie źródła egzystencjalnej koncepcji bytu Tomasza z Akwinu
4) Egzystencjalna metafizyka bytu w traktacie De ente et essentia Tomasza z Akwinu
5) Problem istnienia w Komentarzu Tomasza z Akwinu do Liber de causis
7) Realna różnica między intelektem czynnym i możnościowym w ujęciu św. Tomasza z Akwinu (Michał Zembrzuski)
8) Naturalistyczna koncepcja powstania państwa w ujęciu Tomasza z Akwinu
EGZAMIN
1) na ocenę bardzo dobrą: student zna problematykę
podejmowaną na wykładzie, potrafi wskazać na jej źródła i konsekwencje,
swobodnie przekształca podejmowane tematy, wiąże je poprawnie ze sobą i
samodzielnie z nimi dyskutuje;
2) na ocenę dobrą: student zna problematykę podejmowaną na wykładzie, potrafi
wskazać na jej źródła i konsekwencje;
3) na ocenę dostateczną: student zna problematykę podejmowaną na wykładzie;