Konkurs Filozoficzny |
dla uczestników Koła Filozoficznego w Tczewie |
28 MAJA 2009 ROKU
W dniu 28 maja 2009 roku,
podczas święta patronalnego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie, wręczono nagrody laureatom Konkursu Filozoficznego,
zorganizowanego dla uczestników Koła Filozoficznego w Tczewie. Organizatorem
Konkursu był Instytut Filozofii Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej
nia
Uniwersyteckiego" ze strony Liceum, był koordynator ds. kontaktów z UKSW
- ks. mgr Marcin Baska, a sfinansowano go ze środków Unii Europejskiej
przyznanych Diecezji Pelplińskiej w ramach projektu unijnego „Wspólnie
mamy szansę" (w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu
IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.1
Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług
edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do
edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Celem
projektu jest realizacja programów rozwojowych trzech szkół: Publicznego
Katolickiego Gimnazjum w Tczewie , Uniwersyteckiego Liceum
Ogólnokształcącego w Tczewie ,Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego
Collegium Marianum w Pelplinie).
Pierwszy wykład, mgr Anny Lipskiej, zatytułowany
Anoreksja - moda czy śmiertelna choroba?
miał formułę otwartą, dzięki której mogli w nim uczestniczyć uczniowie z
innych szkół Tczewa i Pelplina. Wykład ten zgromadził rekordową liczbę
uczestników, a pytaniom nie było końca.
Następny wykład, pt. WSPÓŁCZESNA WARTOŚĆ FILOZOFII KLASYCZNEJ, wygłosił prof. Artur Andrzejuk
Ostatni wykład "Dnia Uniwersyteckiego" zatytułowany O WARTOŚCI PRZYJAŹNI W ŻYCIU CZŁOWIEKA, wygłosiła go dr Izabella Andrzejuk.
Następnie odbyły się Warsztaty Filozoficzne, które prowadzili mgr Anna Lipska i mgr Dawid Lipski.
1. „Filozoficzny wybór? – mit o rozstajnych drogach w kulturze” (mgr
Anna Lipska)
Uczniowie zostali podzieleni na pięcioosobowe grupy. Każda grupa dostała
ten sam tekst do przeczytania i ich zadaniem było wyłapanie,
przedyskutowanie i narysowanie na brystolu tego, co najważniejsze w
tekście („narysujcie ten tekst tak, jak go rozumiecie”). Po skończonej
pracy uczniowie zbierali się po kolei przy każdym rysunku. Autorzy
aktualnie prezentowanej pracy niczego nie wyjaśniają, ponieważ zadaniem
reszty grupy jest rozpoznanie rysunku i zamysłu autorów. Uczniowie
starają się odszukać w rysunku elementów lub sensu przeczytanego tekstu.
Po wysłuchaniu wszystkich uwag poszczególnych osób, autorzy pracy
wyjaśniają, czy koleżanki i koledzy dobrze zrozumieli rysunek i
znaczenie. Wtedy ma miejsce dyskusja między uczniami, która staje się
coraz ciekawsza w miarę oglądania kolejnych prac, gdy uczniowie mogą
obserwować różnice i podobieństwa poszczególnych rysunków (interpretacji
mitu).
Tematem warsztatów był mit o
Heraklesie na rozstajnych drogach. Mit, który uświadamia nam, że
każdy człowiek, podobnie jak Herakles, musi dokonać wyboru swojej
życiowej drogi. Z jednej strony ma przed sobą drogę szybką i łatwą,
którą podążanie nie wymaga żadnego trudu i wysiłku, ale ostatecznie jest
to droga ku nieszczęściu. Z drugiej strony otwiera się przed człowiekiem
droga, którą podążanie wiąże się z licznymi trudami, cierpliwością i
ciężką pracą, ale jej koniec uwieńczony jest zadowoleniem i szczęściem.
W dyskusji podsumowującej uczniowie wraz z osobą prowadzącą szukali
innych postaci literatury czy filmu, które stają przed wyborem podobnym
do Heraklesowego. Najczęściej wymienianymi byli Lord Vader (bohater
„Gwiezdnych Wojen”) i Neo (bohater „Matrixa”). Zastanawiali się również,
czy wybór, którego każdy z nas dokonuje jest jeden na całe życie, czy
wybieramy cały czas?!
2. „Czy filozofia jest jeszcze komuś potrzebna?” – debata oksfordzka
(mgr Dawid Lipski)
Spośród grupy, przez losowanie, zostało wybranych sześciu uczniów,
którzy podzielili się na dwie drużyny. Jedna z nich miała za zadanie
bronić, a druga podważać wartość filozofii we współczesnym świecie.
Udział w debacie dawał możliwość wykazania się nie tylko wiedzą z
zakresu filozofii, ale również umiejętnościami oratorskimi, czy
erystycznymi. Pozostali uczniowie, w czasie, kiedy dyskutanci
przygotowywali się do swoich wypowiedzi, zapoznawali się z zasadami
prowadzenia sporów i dyskusji przedstawionymi m. in. w „Dialektyce
erystycznej, czyli sztuce prowadzenia sporów” autorstwa Artura
Schopenhauera. Ich zadaniem było później pilne słuchanie argumentów i
ocenienie sposobu formułowania wypowiedzi przez dyskutantów. Celem
warsztatu było nie tylko dyskutowanie o wartości filozofii, czy
możliwość wykazania się wiedzą z jej zakresu, ale przede wszystkim
doskonalenie umiejętności przedstawiania swoich poglądów.
prof. Artur Andrzejuk |
Dr Izabella Andrzejuk |
Izabella Andrzejuk, Anna Lipska, Marcin Baska i Dawid Lipski na tle Starego Miasta w Tczewie |
Marcin Baska, Anna Lipska, Dawid Lipski i Izabella Andrzejuk na tle mostu tczewskiego |