| Promocja książki prof. Adamia Wielomskiego | 

| TEOKRACJA PAPIESKA 1073 - 1378 Myśl polityczna papieży, papalistów i ich przeciwników | 
		
		
Siedzibą Muzeum Niepodległości jest pałac Przebendowskich i Radziwiłłów
		(al. Solidarności 62 - przedłużenie Placu 
		Bankowego)
 
www.muzeumniepodleglosci.art.pl
W dniu 16 kwietnia 2012 roku o godz. 17.00 w Muzeum Niepodległości przy al. Solidarności 62 w Warszawie odbyła się prezentacja książki prof. dra hab. Adama Wielomskiego pt. Teokracja papieska 1073–1378. Myśl polityczna papieży, papalistów i ich przeciwników . W spotkaniu i w dyskusji na temat książki, prowadzonej przez: red. Jana Engelgarda udział wzięli: dyrektor Wydawnictwa „von borowiecky”, Tadeusz Majcherek, ks. dr Jacek Grzybowski z UKSW (autor m.in. książek: Miecz i pastorał. Filozoficzny uniwersalizm sporu o charakter władzy. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri; Jacques Maritain i nowa cywilizacja chrześcijańska), prof. Artur Andrzejuk oraz autor Teokracji papieskiej 1073–1378, prof. Adam Wielomski z Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach.
W spotkaniu uczestniczyli ponadto: dr Jakub Wójcik z UKSW, płk dr Jerzy Niepsuj, WAT i UKSW, dr Tadeusz Skoczek, dyrektor Muzeum Niepodległości.
		
		
Red. Jan Engelgard otwiera spotkanie. Od lewej siedzą: prof. Adam Wielomski,
ks. dr Jacek Grzybowski, prof. Artur Andrzejuk i dyr. Tadeusz Majcherek
		
		Jako pierwszy wystąpił dyr. T. Majcherek,
		
		przedstawiając istotę treści opublikowanej książki. Ponadto zwrócił 
		też uwagę na zmieniającą się w dziejach nauki pozycję politologii, która 
		współcześnie rości sobie pretensje, aby zastępować filozofię czy 
		historię. Zdaniem T. Majcherka A. Wielomski nie uległ tej tendencji w 
		swojej książce.
		
Dyrektor Wydawnictwa „von borowiecky”,
Tadeusz Majcherek
		
Z kolei A. Wielomski dziękując zarówno gospodarzowi tego spotkania w osobie dyrektora Muzeum Niepodległości dra Tadeusza Skoczka jak i zaproszonym gościom oraz pozostałym uczestnikom, zaznaczył, iż pierwotnie prezentowana książka miała być wstępem do innej, planowanej przez niego publikacji na temat myśli politycznej Reformacji i Kontrreformacji.
		
Prof. Adam Wielomski
		
		Następnie J. Grzybowski zwrócił uwagę na dwie istotne zalety 
		prezentowanej książki: 
		1. Stanowi ona swoiste kompendium wiedzy na temat omawianych zagadnień 
		(jest monografią, do której każdy, kto interesuje się tematem teokracji 
		papieskiej, będzie chętnie zaglądał);
		2. Posiada bardzo dobry warsztat. Na co dowodem są świetnie zrobione 
		odnośniki i przypisy oraz doskonała narracja, dzięki której książkę 
		czyta się jak powieść.
		Ponadto J. Grzybowski zwrócił uwagę, że książka odnosi się także do 
		czasów współczesnych, gdyż problem napięcia między doczesnością a myślą 
		chrześcijańską jest wciąż aktualny. Książka – zdaniem Grzybowskiego – 
		pozwala zrozumieć, co stanowi (stanowiło) istotę Europy.
		Wśród słabych punktów książki J. Grzybowski wymienił brak metajęzyka.
		
Ks. dr Jacek Grzybowski
		
		Z kolei A. Andrzejuk poprosił Autora o wyjaśnienie następujących 
		terminów, którymi A. Wielomski posługuje się w swojej książce i poprosił 
		o określenie ich wzajemnego stosunku do siebie: „teologia polityczna”, 
		„eklezjologia polityczna”, „filozofia polityczna” oraz „myśl 
		polityczna”. Ponadto Andrzejuk poprosił też o sugestię, w jakiej z tych 
		dziedzin współcześnie Wielomski umieściłby relacje między Kościołem a 
		państwem.
		
Prof. Artur Andrzejuk
		
		A. Wielomski, odpowiadając na pierwsze z postawionych pytań, stwierdził, 
		że:
		a. Teologię polityczną rozumie jako dziedzinę, w której pojęcia prawne i 
		polityczne mają swoje źródło w religii i teologii. A zatem na tym 
		terenie nie można mówić o racjonalnym namyśle nad rzeczywistością.
		b. „Eklezjologia polityczna” jest terminem przez niego samego utworzonym 
		i oznacza naukę o Kościele i jego strukturze.
		c. Filozofia polityczna z kolei to dziedzina opierająca się na 
		racjonalnym namyśle nad rzeczywistością. Pozwala odpowiedzieć na 
		pytanie: Jak ma wyglądać sprawiedliwe państwo i społeczeństwo.
		d. Myśl polityczna z kolei, to całość refleksji na tematy polityczne i 
		obejmuje wszystkie wspomniane wcześniej dziedziny (eklezjologię i 
		teologię polityczną oraz filozofię polityczną).
		Z kolei w ramach odpowiedzi na drugie pytanie A. Wielomski stwierdził, 
		że współczesne relacje państwo – Kościół umieściłby na terenie filozofii 
		politycznej.
		
Artur Andrzejuk i Tadeusz Majcherek, koledzy ze studiów filozoficznych w ATK
		Kolejnym punktem spotkania były pytania z 
		sali, po zakończonej „części oficjalnej” spotkania autorskiego, była 
		możliwość osobistej rozmowy z Autorem książki, z czego wielu uczestników 
		spotkania skorzystało.
		
		 
| Adam Wielomski (ur. 1972), dr hab. nauk politycznych, profesor Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Kierownik Zakładu Współczesnej Myśli Politycznej w Instytucie Nauk Społecznych UP-H. Autor ponad dwustu publikacji naukowych nt. współczesnej myśli politycznej, min.: Od grzechu do apokatastasis. Historiozofia Josepha de Maistre'a (1999); Filozofia polityczna francuskiego tradycjonalizmu, 1789-1830 (2003); Hiszpania Franco. Źródła i istota doktryny politycznej (2006); Nacjonalizm francuski 1886-1940. Geneza, przemiany i istota filozofii politycznej (2007); Konserwatyzm. Główne idee, nurty i postacie (2007); Konserwatyzm między Atenami a Jerozolimą. Szkice postawerroistyczne (2009); Kościół w cieniu gilotyny. Katolicyzm francuski wobec Rewolucji 1789-1815 (2009); Faszyzmy łacińskie. Sen o rewolucji innej niż w Rosji i w Niemczech (2011); współautor Encyklopedii politycznej (2007) oraz książki Prawa człowieka i ich krytyka (2008). Redaktor Naczelny kwartalnika „Pro Fide, Rege et Lege". |  | 
		 
  
		 
  
		 
  
		 
  
		 
   
		 
  
		 
  
		 
  
		 
  
		 
   
		 
		 
		Oprac. dr Izabella Andrzejuk