|
ur.
17 stycznia
1948 r. w Lublinie
|
---|
Prorektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (2005 - 2012) Kierownik Katedry Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej (1993 - 2013) |
WYKSZTAŁCENIE |
|
Studia |
1965-1970
- studia filozoficzno-psychologiczne na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
|
Magisterium |
1970 - magister filozofii chrześcijańskiej w zakresie psychologii na podstawie rozprawy: Koncepcja woli według Mieczysława Dybowskiego (promotor: prof. dr hab. Zenomena Płużek, recenzent: ks. prof. dr hab. Władysław Prężyna)
|
Doktorat |
|
Habilitacja |
1992 – kolokwium habilitacyjne na podstawie dorobku naukowego oraz rozprawy habilitacyjnej pt. Jedno i byt (Warszawa 1992). Recenzenci: s.prof. dr hab. Zofia Zdybicka, prof.dr hab. Mieczysław Gogacz, prof.dr hab. Antoni B.Stępień)
1993 – zatwierdzenie przez Centralną Komisję do spraw Stopni i Tytułów
Naukowych: doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii -
metafizyki i historii filozofii |
Staże i stypendia zagraniczne |
1975-1976 stypendysta fundacji Pax Christi, Wiedeń
1985-1985 stypendium Rządu Republiki Francuskiej w Instytucie Katolickim, Paryż
|
KARIERA ZAWODOWA |
|
Praca zawodowa |
1972-1973 – zajęcia zlecone: wykłady z historii filozofii dla studentów Wydziału Teologii
1973 – asystent w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
1976 – starszy asystent
1978 – adiunkt
1993 – kierownik Katedry Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej
1997
– mianowanie na profesora ATK 1981 – 1997 wykładowca filozofii Punktu Konsultacyjnego Wydziału Teologii ATK w Suwałkach
1993-1997 wykładowca filozofii Wyższej Szkoły Służby społecznej im. F.Blachnickiego w Suwałkach
1993- 1996 wykładowca filozofii Wyższego Seminarium Duchownego w Ełku.
1995 - 2005 – wykładowca filozofii w Wszechnicy Mazurskiej w Olecku.
1991-1993
- wykładowca filozofii w Szkole Liderów Katolickich w Warszawie. 1993-2002 - profesor; 1997-2001 kierownik Katedry Filozofii i Etyki w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B.Jańskiego w Warszawie. 2002 – Realizacja grantu doktorskiego (1 H01A 024 18) 2004/2005 - Wykładowca w Wyższej Szkole Nauk Społecznych im. Ks. Józefa Majki w r.akad. 2004/05.
1978-1996
i od 2002 – członek senatu ATK (obecnie UKSW)
1996-2005
- Kierownik Studiów Zaocznych i (od 2001) Podyplomowych Kierunku
Filozofii ATK (obecnie UKSW) 1997 - 2012 - Kierownik Sekcji Historii Filozofii w Instytucie Filozofii ATK (obecnie UKSW)
2005 - 2012 - Prorektor UKSW do spraw rozwoju i stosunków międzynarodowych
|
Działalność społeczna |
1981 - Członek Naukowego Towarzystwa Tomistycznego 1980- 1981 -Założyciel i Przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w ATK 1986-1990 – członek Prymasowskiej Rady Społecznej (II kadencji)
1992 - Polskie
Towarzystwo Filozoficzne (od 1992).. 2007 - Fedération des Universités Catholiques Europènnes - wiceprezydent (członek Prezydium)
|
Nagrody i wyróżnienia |
Nagrody rektorskie za pracę organizacyjną, dydaktyczną i naukową (1980, 1981, 1983, 1984, 2006, 2007, 2008, 2011)
2004 - Srebrny Krzyż Zasługi
|
dDOROBEK NAUKOWY |
|
Od czasów studiów interesował się przede wszystkim problematyką człowieka najpierw w ramach psychologii, badając filozoficzne uwarunkowania eksperymentalnych badań M. Dybowskiego w zakresie woli, a następnie poszerzając te problematykę o filozoficzne ujęcia, mające charakter odpowiedzi ostatecznych. Badania nad antropologią filozoficzną K. Rahnera ukazały współczesne, relacjonistyczne perspektywy rozumienia człowieka. W ramach historii filozofii i klasycznej metafizyki egzystencjalnej ukazuje poszczególne problemy antropologiczne w związku ze strukturą bytu, istnieniem i transcendentaliami.
Samodzielne badania Tadeusza Klimskego (po
habilitacji) dotyczyły następujących dziedzin: historia filozofii, filozofia bytu,
antropologii filozoficznej. Zgodnie z programem całej specjalności,
jakim jest głównie badanie historii filozofii bytu, skupiał uwagę się
na funkcjonującej w filozofii nowożytnej ujęciach tematów, które
klasycznie nazywają się transcendentaliami. Poszukiwał w badanych
tekstach wypowiedzi na temat jedności, prawdy, dobra. Prowadził też badania nad
filozofią współczesną w zakresie personalizmu, filozofii bytu,
filozofii człowieka i relacjonistycznymi perspektywami rozumienia
człowieka. W ramach historii filozofii i klasycznej metafizyki
egzystencjalnej ukazywał poszczególne problemy antropologiczne w związku ze strukturą
bytu, istnieniem i transcendentaliami.
|
1. Człowiek jako relacja bytującego do bytu. Podstawowe problemy antropologii filozoficznej Karla Rahnera, Warszawa 1986, ss. 102. 2. Jedno i byt, Warszawa 1992, ss. 115.
3. (red. książki) Etienne Gilson. Filozofia i
mediewistyka, Warszawa 2007, ss.117. |
Artykuły |
1968
Rec. Nowak E.,Tryc R., Pani profesor ulica, Warszawa 1968, „Studia Philosophiae Christianae” 4(1968)2, s. 182-184.
1969
[Sprawozdanie] Uniwersytet a ewangelizacja, „Zeszyty Naukowe KUL” XII(1969)1, s. 133-136.
1971
O badaniach woli w pracach M. Dybowskiego, „Studia Philosophiae Christianae” 7(1971)2, s. 97-130.
1972
Cenię studia filozoficzne, „Za i Przeciw” 41/1972, s. 6. W stronę źródeł kultury europejskiej, „Za i Przeciw” 6 i 10/1972 (współautor M. Gogacz). Eksperymentalne ustalenie przeżyć stanowiących wolę w badaniach M. Dybowskiego, „Studia Philosophiae Christianae” 8(1972)2, s. 5-35. [Sprawozdanie] Sympozjum antropologii filozoficznej, „Studia Philosophiae Christianae” 8(1972)1, s. 290-292. [Sprawozdanie] Sesja ku czci Romana Ingardena, „Studia Philosophiae Christianae” 8(1972)2, s. 277-282.
1973
[Sprawozdanie] Sesja Naukowego Koła Filozoficznego Studentów ATK na temat: 'Filozofia i kultura' 6-7 maja 1972, „Studia Philosophiae Christianae” 9(1973)2, s. 277-282; przedruk w: „Biuletyn Informacyjny ATK” 2-3/1973, s. 38-44.
1975
[Sprawozdanie] Międzywydziałowa Sesja Antropologiczna, „Studia Philosophiae Christianae” 11(1975)1, s. 253-257. [Sprawozdanie] Sympozjum nt. 'Z wybranych zagadnień języka naukowego', „Biuletyn Informacyjny ATK” 3(1975), s. 21-24; przedruk: „Studia Philosophiae Christianae” 12(1976)1, s. 245-248 (współautor ks. J. M. Dołęga). [Sprawozdanie] Studenci historii filozofii z ATK w Rzymie, „Biuletyn Informacyjny ATK” 5/1975, s. 38-39.
1976
Człowiek jako słuchacz Słowa Bożego w ujęciu Karla Rahnera, „Novum” 2, 1976, s. 60-73. Światopogląd wobec nas, „Myśl Społeczna” 21, 1976, s. 6. Rozmowa o problemie Boga, w: M. Gogacz, Poszukiwanie Boga, Warszawa 1976, s. 91-108 (współautor M. Gogacz). [Sprawozdanie] Referat prof. dra hab. M. Gogacza w Krakowie pt. 'Apofatyka jako sposób opisu doświadczenia mistycznego w tekstach św. Bonawentury', „Biuletyn Informacyjny ATK” 4/1976, s. 37-39; wersja franc.: „Bulletin d'Information de l'Academie de Théologie Catholique” 4/1976, s. 39-41.
1977
Kim jest Bóg?, “WTK” 16/1977, s. 3. 'Reditio' – eine Identität der Wirklichkeit und der Erkenntnis, w: Sprache und Erkenntnis im Mittelalter, Bonn 1977, s. 113.
1979
Problematica del concepto del ser en el 'Liber de causis', w: Actas del V Congreso International de Filosofia Medieval, Madrid 1979, t. II, s. 857-861.
1980
[Sprawozdanie] Człowiek jako relacja bytującego do bytu, „Biuletyn Informacyjny ATK” 4/1980, s. 37-39.
1981
Małżeństwo i rodzina według książki Karola Wojtyły „Miłość i odpowiedzialność”, w: Spojrzenia na współczesną rodzinę w Polsce w kontekście wskazań soborowych. Skąd wyszedłem, kim jestem, co przekazuję, Warszawa 1981, s. 326-334.
1982
Trzy etapy w historii definiowania osoby (Boecjusz, Tomasz, Kant), „Studia Philosophiae Christianae” 18(1982)2, s. 232-238; wersja franc.: „Journal Philosophique” 3/1985, s.170-180.
1984
Osoba i relacje, „Studia Philosophiae Christianae” 20(1984)1, s. 231-235.
1985
Poznanie ludzkie według św. Augustyna, „Studia Philosophiae Christianae” 21(1985)2, s. 244-248.
1986
Współczesne trudności w przyjęciu problematyki ‘esse’, „Studia Philosophiae Christianae” 22(1986)2, 225-229.
1987
Osoba i relacje, w: Opera Philosophorum Medii Aevi. Textus et Studia, 8(1987), 191-195. La connaissance de l’homme d’apres saint Augustin, „Journal Philosophique” 12(1987), 26-34.
1988
O wychowaniu człowieka w społecznym nauczaniu Kościoła, rozmowa z dr Tadeuszem Klimskim, „Odpowiedzialność i Czyn” 2(1988), 87-98.
1991
Filozofowie – prekursorzy rewolucji, „Nowe Horyzonty” 30-31/1991 s. 4-5, 26-29.
1992
O filozoficznym poznaniu Boga dziś, „Przegląd Katolicki” LXXX(1992)2, s. 10-11. Jedność jako modus essendi bytu według kwestii 1 “De veritate”, „Studia Philosophiae Christianae” 28(1992)2, s. 205-209. [Sprawozdanie] Jak mówić o Bogu, „Przegląd Katolicki” LXXX(1992) 25, s. 15.
1993
[Polemika] Nie mieszać, lecz odróżniać, „Emaus” 2/1993, s. 38-39.
1994
Wskazania Encykliki Veritatis splendor jako zadania i program środowisk katolickich, „Martyria” IV(1994)10, 18-19.
1995
Problem prawdy w tekstach Jana Szkota Eriugeny, „Studia Philosophiae Christianae” 31(1995)1, s. 119-125. Rec. Czesław Głąbik, Tomizm czasów nadziei, Słowiańskie kongresy tomistyczne Praga 1932 –Poznań 1934, Katowice 1994, „Studia Philosophiae Christianae” 31(1995)2, s. 272-273. Intelektualne źródła rewolucji, „Przede Wszystkim” (1995)6, 11-12, 08.10-21.10.95.
1996
Popularyzator dorobku Soboru, „Słowo Dziennik Katolicki” 24(1996)4, wyd.2, z dn.2-4.02. Filozofowie, którzy przygotowali rewolucję, „Konwent Polski” Biuletyn, 1(1996),18-20. Wzmianki o prawdzie w tekstach Honoriusza z Autun, „Studia Philosophiae Christianae” 32(1996)1, s. 159-168. Życie i działalność naukowa Profesora Mieczysława Gogacza, „Studia Philosophiae Christianae” 32(1996)2, s. 7-10. Wykaz publikacji Profesora Mieczysława Gogacza, „Studia Philosophiae Christianae” 32(1996)2, s. 11-50 (współautor A. Andrzejuk). Hasła: APEIRON, ARCHE, FIDEIZM, GEOCENTRYZM, RACJE ZARODKOWE, w: Słownik pojęć filozoficznych, Warszawa 1996. [Sprawozdanie] Toruński zjazd filozoficzny, „Studia Teologiczne” 14(1996) s. 363-364.
1997
Rec. M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, „Zarządzanie i Edukacja” 1(1997)2-3, s. 256-257. [Sprawozdanie] Sprawozdanie z sympozjum naukowego ku czci Prof. Mieczysława Gogacza, zorganizowanego przez Specjalizację Historii Filozofii w ramach cyklu „Filozofia w tekstach św. Tomasza z Akwinu” w dniu 20 listopada 1996 r., „Studia Philosophiae Christianae” 33(1997)1, s. 177-192 (współautor A. Andrzejuk). [Sprawozdanie] Wzrastamy w mądrości, „Głos z Wyżyn” 7-8/1997, s. 4-5.
1998
Pokój i bezpieczeństwo jako wyzwanie społeczne, W: NATO a Europa Wschodnia, Wyd. ELIPSA, Warszawa 1998, s.303-305. Etyka chronienia osób jako podstawa działań gospodarczych, W: Zagadnienie etyki zawodowej, Wyd. NAVO, Warszawa 1998, s. 103-108. [Sprawozdanie] Sprawozdanie z udziału Akademii Teologii Katolickiej w Festiwalu Nauki, „Studia Philosophiae Christianae”, 34 (1998) 1, s.135 -136 (współautor Izabella Andrzejuk).
1999
Pedagogika realistyczna, „Christianitas” 1(1999)1-2, 273-274.
2000
Rola kultury w Europie Ojczyzn, w: Europa Ojczyzn, praca zbior. pod red. Pawła Bromskiego, Warszawa 2000, s. 27-32.
2001
Historia Filozofii, w: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej na Akademii Teologii Katolickiej, pr. zbior, red. J. Bielecki i J. Krokos, Warszawa 2001, s. 19 - 45. (Współautor: Artur Andrzejuk). Zaoczne Studium Filozofii, w: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej na Akademii Teologii Katolickiej, pr. zbior, red. J. Bielecki i J. Krokos, Warszawa 2001, s. 311 - 312. (Współautor: Artur Andrzejuk).
2002
Prof. dr hab. Mieczysław Gogacz, filozof, w: Ocalić od zapomnienia, red. Ks. J. M. Dołęga, ks. J. Mandziuk, Warszawa 2002, 48-52. Uczyć i dociekać prawdy, „V.I.P.”, 21(2002)3, 34-35. Dziękując za trwanie pontyfikatu Jana Pawła II, „Wierzyć Życiem” (2002)10, 7.
2004
(hasło) Cierpienie, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 11-12. (hasło) Człowiek, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 12-13. (hasło) Godność osoby ludzkiej, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 16. (hasło) Pytania egzystencjalne, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 24-25. (hasło) Wartości, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 31. (hasło) Życie i jego wartość, w: Wychowanie do życia w rodzinie. Słownik pojęć, red. Krystyna Ostrowska, Kraków 2004, 38-39.
2005
(rec.) Świdnickie Studia Teologiczne, „Studia Philosophiae Christianae” 41(2005)2, 197-199 Nadzieja, „Wierzyć Życiem”, 4(2005)2, 28
2006
Miłość do Boga i ludzi podstawą działalności społecznej i politycznej, „Episteme” 59(2006), 7-9 Sprawozdanie z ogólnopolskiej sesji filozoficznej pt. Stefan Swieżawski – osoba i dzieło z dnia 11 kwietnia 2005, „Studia Philosophiae Christianae” 42(2006)1, 223-251 Wykaz publikacji Profesora Mieczysława Gogacza z lat 1996-2006, „Studia Philosophiae Christianae” 42(2006)2, 13-21 (współautor: Artur Andrzejuk) Osoba, „Wierzyć Życiem” 5(2006)1, 27 Tożsamość, „Wierzyć Życiem” 5(2006)2, 28 Kultura (I cz.), „Wierzyć Życiem” 5(2006)3, 24 Relatywizm moralny, „Wierzyć Życiem” 5(2006)11, 27 Korupcja (1 cz.), „Wierzyć Życiem” 6(2006)2, 27 Korupcja (2 cz.), „Wierzyć Życiem” 6(2006)5, 21 Korupcja (3 cz.), „Wierzyć Życiem” 6(2006)6/7, 24 Ważniejsze zagadnienia filozofii nowożytnej i współczesnej, w: Étienne Gilson. Filozofia i mediewistyka, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2006, s. 57-69. Wstęp, w: Étienne Gilson. Filozofia i mediewistyka, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2006, s. 7-10. Zakończenie, w: Étienne Gilson. Filozofia i mediewistyka, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2006, s. 117. Wykaz publikacji Profesora Mieczysława Gogacza, „Episteme” 59 (2006), s. 127-190 (wspólnie z Arturem Andrzejukiem). Wykaz publikacji Profesora Mieczysława Gogacza za lata 1996-2006, „Studia Philosophiae Christianae” 2(2006 ), s. 13 – 21 (wspólnie z Arturem Andrzejukiem).
2007
Profesor Mieczysław Gogacz, „Pro Fide Rege et Lege” 58(2007)1, 20-23.
2008
Profesor Mieczysław Gogacz – Filozof z Ziemi Dobrzyńskiej, „Rocznik Dobrzyński” 1(2008)1, 315-318 Człowiek w filozofii Stefana Swieżawskiego, w: Stefan Swieżawski. Filozofia i historia filozofii, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2008, s. 83-96. Wstęp, w: Stefan Swieżawski. Filozofia i historia filozofii, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2008, s. 7-10 Zakończenie, w: Stefan Swieżawski. Filozofia i historia filozofii, red. Tadeusz Klimski, Warszawa 2008, s.115-116 Wprowadzenie, w: Digitalizacja a rynek mediów w Polsce, red. Tadeusz Klimski, Jerzy Niepsuj, Warszawa 2008, 11-16.
2009
Bioetyka, „Wierzyć Życiem” 7/8(2008/2009)12/1, 13-14.
2010
Humanistyczne elementy komunikacji, w: Nauki humanistyczne i sozologia, red. Jacek Czartoszewski, Warszawa 2010, s.202-206.
2013
Przedmowa, w: M. Krasnodębski, Integralna antropologia wychowania. Filozofia wychowująca tomizmu konsekwentnego, Białystok 2013, s. 11-12.
|
|
Konferencje |
Udział
w zjazdach zagranicznych Organizacja konferencji
Profesor Stefan Swieżawski – człowiek i dzieło - organizacja ogólnopolskiego sympozjum naukowego z dotacją KBN: 2005.04.11 Polski tomizm egzystencjalny, UKSW 17.11.2007 Problem pogranicza w historii filozofii, Warszawa/UKSW, 15.11.2008 Tomizm konsekwentny 17.11.2008 Elementy filozoficzne encykliki Fides et ratio, Warszawa/UKSW, 9.12.2008 Od autorytaryzmu do demokracji. Wojsko Polskie 1989-2009, UKSW, 10.06.2009 Komunikacja międzyludzka i relacje osobowe (ujęcia w naukach filozoficznych, teologicznych i społecznych), UKSW/Wyższa Szkoła Amerykanistyki i Stosunków Międzynarodowych w Warszawie, 24.06.2009 Tomizm konsekwentny, UKSW, 14.11.2009 FILOZOFIA I MISTYKA. Wokół myśli Mieczysława Gogacza UKSW/Wyższa Szkoła Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, 30.05.2010 Tomizm Konsekwentny, UKSW, 20.11.2010 Człowiek i kultura. Filozofia w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku, UKSW, 24.11.2010 Tomizm konsekwentny, UKSW, 19.11.2011 Międzynarodowa Konferencja, W kręgu średniowiecznej antropologii UKSW/Preszov, 8.12.2011 Teoria polityki. Aspekt filozoficzny, teologiczny, religioznawczy i społeczny UKSW/Wyższa Szkoła Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki/Preszov, 13.05.2012
Tomizm konsekwentny,UKSW 17.11.2012 |
dINNE |
|
Hobby |
Turystyka górska i narciarstwo zjazdowe
|
Ulubione miejsca - podróże |
Paryż
|