Posiedzenie dwunaste - 15 XII 2009.mgr Weronika Szczepkowska: "Problematyka przyczynowania wtórego u wybranych tomistów polskich"(prot. z dyskusji - Milena Banasiak) |
TOMIZM TRADYCYJNY
Układ problematyki w podręcznikach jest zawsze taki sam – rozdział III lub IV
zawiera informacje dotyczące przyczyn i przyczynowania. Schemat mówienia o
przyczynach jest również podobny – aksjomaty, dowody, argumenty z autorytetu św.
Tomasza, szkoły, utarte powiedzenia etc.
1. K. Wais, Ontologia, czyli metafizyka ogólna
O PRZYCZYNIE
a) rozróżnienie między początkiem (principium) – omne a quo aliquid procedit
quocumque modo, dicimus esse principium – ST I, q. 3, a. 1; a racją – to, co
rzecz tłumaczy, przez co rzecz ma taka a nie inną naturę, to co tłumaczy jej
istotę i istnienie.
Każda przyczyna jest początkiem, ale nie odwrotnie. „O przyczynie mówimy
wówczas, gdy między początkiem a bytem pochodnym zachodzi związek wewnętrzny, tj
taki, dzięki któremu byt zależy w swoim istnieniu od początku”
Wniosek: Każda przyczyna wpływa na powstanie rzeczy.
„Jak mówią scholastycy: to, co daje innej rzeczy istnienie” albo w wersji Waisa:
przyczyną jest to, co wpływa na powstanie jakiejś rzeczy w jakikolwiek sposób.
Od strony formalnej – przyczyna jest przyczyną, gdy pojawi się skutek; od strony
materialnej – jest wcześniejsza - Relativa sunt simul (natura et tempore)
b)Warunek (conditio) conditio sine qua non – to, co na skutek nie wpływa, ale
jest dla powstania tego skutku konieczne, od czego ten skutek zależy.
c) Sposobność (occasio) to, co ułatwia wpływ przyczyny na skutek, a tym samym
ułatwia powstanie skutku (przykład zmroku i złodzieja)
d) Pobudka (motivum) przyczyna celowa
Przyczyny nadrzędne mają właściwą sobie czynność sprawczą różną od przyczyny
głównej. Substancje stworzone działają za pomocą sił, które się od nich rzeczowo
różnią.
O PRZYCZYNIE SPRAWCZEJ
„przyczyna sprawcza tym różni się od innych przyczyn, że wpływa na powstanie
innych rzeczy swoja czynnością, bo jak mówi Tomasz influere causa efficientis –
est agere”
Cechy przyczyny sprawczej:
Działacz, siła czyli władza, czynność, bierność (przyjęcie działania), biernik
(substancja przyjmująca to działanie). „Dlatego scholastycy zwią substancję
(osobnik, osoba) początkiem, zasadą, która działa, naturę – zasadą pierwszą,
przez która substancja działa, a siłę – zasadą najbliższą, przez którą odbywa
się działanie substancji. Substancja jest główną przyczyną działania –
działaczem. Stąd znana nam zasada actiones sunt suppositorum”.
Siła: akt pierwszy w stosunku do działania może być:
W akcie pierwszym dalszym (In actu primo remoto) – zdolność do działania
W akcie pierwszym najbliższym (Proximo) – zdolność mająca wszystkie warunki by
działać, ale nie działa
W akcie drugim (In actu secundo) – działa
Wniosek: działanie jest czymś pośrednim między władzą a sprawianym przez nią
skutkiem. Jest to wg scholastyków – ujawnienie i uzupełnienie siły – actualitas
virtuti, exercitum potentiae operativae
Czenność – wewnętrzna (skutek w działaczu) i zewnętrzna (skutek w bycie innym)
ALE: Czynności przechodniej zawsze odpowiada bierność – passio
„Niestety scholastycy różnią się w rozumieniu tego gdzie tkwi czynność. Jaka
zachodzi różnica miedzy czynnością, biernością i ruchem? Wais, Gret, Kajetan –
czynność w działaczu a Mercier czynność w bierniku- stąd aforyzm – actio agentis
est in passio” Jest to echo sporu wywołanego wypowiedzią Tomasza w Kom. do Sent.,
SCG i z De Veritate, Kom. De Anima - Wajs rozstrzyga za Tomaszem i Arystotelesem
– to są 2 kierunki tej samej drogi (jak z Teb do Aten albo z Aten do Teb).
Jednak: Przez czynność jestestw stworzonych zmienia się (substancjalnie lub
przypadłościowo) rzecz już istniejąca – różnica między creatio a effectio.
WNIOSKI W POSTACI AKSJOMATÓW:
1. agere sequitur esse – sposób działania stosuje się do sposobu bytowania
2. Omne agens agit sibi simile – działanie tkwi w bierniku który staje się
podobny do działacza
PODZIAŁ PRZYCZYN:
1. I i II
2. II: fizyczne (bezpośrednio sprawia skutek) i moralne (nakłania i pobudza –
prośba, obietnica, groźba, rozkaz)
3. konieczne (neccesaria) – nierozumne; i wolne (libera) – rozumne – mogą
działać lub nie
4. per se i per accidens – przypadkowe, nie z istoty
5. przyczyna główna (principalis) i narzędziowa (instrumentalis) – jest tylko
wtedy przyczyną, gdy współdziała z inną dla osiągnięcia jednego skutku, nie
działa sama z siebie swą własną mocą, ale ma też swoją moc – jest niejako
podwójna; działa tylko wtedy gdy zostanie poruszona. Przewyższa ją moc dana
przez przyczynę I
6. całkowita (totalis) – sama powoduje cały skutek i częściowa (partialis)
7. najbliższa (Proxima) i dalsza (remota) – za pośrednictwem innych przyczyn
8. jednorodna (univoca) ten sam gatunek np. Ojciec->syn i różnorodna (aequivoca)
Bóg->stworzenie
ZASADA PRZYCZYNOWOŚCI: Cokolwiek niekoniecznie istnieje, ma przyczynę.
Zachodzi realna różnica między substancją a jej działaniem – konieczność
pośrednictwa
2. F. Gabryl, Metafizyka ogólna, czyli nauka o bycie
Przyczyna sprawcza aktualizuje możność – przejście z możności do aktu
„O ile więc chodzi o przyczyny sprawcze stworzone, nie ulega wątpliwości, że
skutek może istnieć po swym powstaniu, chociaż przyczyna, która mu dała
początek, działać przestanie; natomiast gdy mowa o Stwórcy, koniecznem jest
bezustanne zachowanie stworzeń w ich istnieniu tak, iż w pewnym znaczeniu każdy
moment istnienia rzeczy stworzonych można nazwać stwarzaniem jestestwa”
Działanie – środek powstania czegoś z czegoś innego
Wniosek: 1. substancja 2 działanie 3 skutek
Skutek zawiera się w przyczynie:
Formalnie – ten sam gatunek
Eminenter – w sposób niedościgniony: np. poznanie Boga i człowieka
Wirtualnie – posiada w sobie siłę by dać skutkowi tę samą doskonałość, która sam
posiada
Aksjomaty – operari sequitur esse
Działanie wsobne i przechodnie
Passio – cierpienie, bierność
Przyczynowość jest empirycznie doswiadczalna.
Podział Przyczyn:
1. I i II
2. Powszechna (universalis) – wpływa na wszystkie skutki; szczegółowa (particularis)
– na 1 lub więcej skutków
3. fizyczne i moralne
4. wolne i konieczne
5. bliższe i dalsze
6. jednorodne i różnorodne
7. sprawcza główna i narzędziowa
4 zasady przyczynowości:
1. Arystoteles, Tomasz – omne, quo movetur, ab alio movetur
2. Tomasz – omnis effectus habet causa lub Nullus effectus sine causa (Gabryl
uważa ją za słuszną)
3. Wszystko co jest ma swa przyczynę
4. Kant – wszystko co się dzieje musi mieć przyczynę sprawczą
Mercier – jestestwo, którego istota nie jest identyczna z jego istnieniem,
koniecznie zależy, jeśli ma istnieć, od innego jestestwa, u którego istota jest
istnieniem
Przyczynowośc jest oczywista.
Albert Wielki - gdybyśmy na pustyni spotkali pałac zamieszkały przez jaskółki,
nie wpadłaby nam przecież myśl, aby ich znojnej pracy przypisać budowę pałacu –
porządek, przyczyny rozumne itd.
3. D. Mercier, Metafizyka ogólna,
perypatyzm scholastyczny
W działaniu przyczyny sprawczej rozróżnia przyczynę główną lub pomocniczą
wytwarzającą działanie, przedmiot podlegający działaniu
Problematyka pojawia się w kontekście istnienia zła w świecie.
Jeżeli wszystkie przyczyny mogą mieć za bezpośredni i naturalny skutek dobro, to
zło zrodzić mogą pośrednio, przypadkowo. Na 3 sposoby:
1. skutek jest niedoskonały, ponieważ przyczyna była niedoskonała – brak ten
tkwi w przyczynie głównej lub przyczynie pomocniczej
2. przeszkoda ze strony przedmiotu, przyczyna sprawcza jest doskonała
3. braku nie ma w przyczynie ani przedmiocie, lecz skutek działania nie może się
pogodzić z doskonałością właściwą przedmiotowi podlegającemu działaniu, i wtedy
czynnik uskutecznia swe działanie jedynie, pozbawiając przedmiot tej
doskonałości – szkoła posiadała przysłowie, uświęcone przez powszechne użycie
dla wyrażenia tego prawa przyrody – Generatio unius est corruptio alterius
WNIOSEK: wytworzenie doskonałego skutku dobrego pociąga za sobą wykluczenie
jakiejś uprzednio istniejącej doskonałości
PRZYCZYNA SPRAWCZA
Scholastycy – id a quo aliquid fit (to przez co rzecz powstaje)
„Powstawać to przechodzić z niebytu do bytu lub z takiego niebytu do takiego
bytu, słowem stawać się”
Efficiem est causa in quantum agit (przyczyna jest sprawcza o tyle, o ile jest
czynną)
Czynność wewnętrzna (chcenie) i zewnetrzna (udoskonala przedmiot bierny;
spowodowaną zmianę odbiera inny podmiot)
Warunek, okazja, przyczyna
PODZIAŁ PRZYCZYNY SPRAWCZEJ
1. główna i pomocnicza (instrumentalis)
2. I i II To przyporządkowanie może być esencjalne (istotowe) lub przypadkowe
a) esencjalne gdy przyczyna w chwili przyczynowania daje bytowi swój byt albo
uzupełnia jej zdolność do czynu (przyporządkowanie Stwórcy); zachowywanie w
istnieniu i podtrzymywanie w działaniu; one muszą istnieć jednocześnie
b) przypadkowe - to samo, ale przyczyna II ani w swym istnieniu, ani w swej
działalności nie zależy już aktualnie od tej przyczyny – syn od ojca
W sensie ścisłym każda przyczyna II jest instrumentalna, czyli pomocnicza,
zawsze jest narzędziem Boga i jemu jest podporządkowana. JEDNAK zastrzegłszy
esencjalną zależność przyczyny II od Boga, można ją uważać za przyczynę główną w
stosunku do narzędzia, którego używa.
3. Univoca – skutki tej samej natury co ona; aequivoca (analoga) – różnią się
gatunkowo
4. Konieczne (wytwarzają zawsze tę sama czynność) i wolne (mogą wybierać między
różnymi kierunkami, czynnościami)
5. bliższa (bezpośrednia); dalsza (pośrednia)
6. fizyczna (wytwarza skutek dzięki swej własnej zdolności, może też za pomocą
narzędzia) i moralna – rozkaz, rada, groźba – działa na wolę
7. całkowita; częściowa
W każdej przyczynie II jest bierność i czynność, które jednoczą się z ruchem,
który przedmiot poruszany w siebie przyjmuje – In Phis, II, lec. 4 - czynny w
przyczynie, a bierny w skutku
ST I, q. 41, a. 1, ad. 2 – stawanie się jest formalnym kresem sprawczości
Argument z porządku.
3. S. Kowalczyk , Metafizyka ogólna
filozofia arystotelesowsko – tomistyczna
Cechą charakterystyczna przyczyny jest przekazanie istnienia, ale nie własną
mocą – realny wpływ na zaistnienie skutku
Cechy:
1. prymat wobec skutku 2. realna różnica wobec skutku 3. doskonalsza wobec
skutku
Przyczyna sprawcza nie stwarza skutku z nicości, lecz przetwarza istniejąca
materię nadając jej formę.
Podział przyczyn:
1. I (nie potrzebuje tworzywa, bo jest niezależna); II
2. adekwatna i nieadekwatna (potrzebuje innych bytów)
3. główna i narzędziowa
4. istotna (per se – zgodna z intencją sprawcy) i przypadkowa (wbrew woli
sprawcy)
5. bezpośrednia, dalsza, najdalsza (inicjuje łańcuch przyczyn)
6. fizyczna, moralna
7. przyczyna w akcie I (zdolność do działania) i w akcie II (działa)
Jak mówi filozofia tomistyczna: dusze ludzkie są stwarzane, ale formy
niesamoistne emanują z potencjalności zawartej w tworzywie materii (SCG II, c.
86) Dokonuje się to już przy współudziale przyczyny sprawczej, która aktualizuje
formę stosownie do możliwości materialnego podłoża.
PRZYCZYNA SPRAWCZA
Wpływa ona na zaistnienie rzeczy przez działanie – rys charakterystyczny
przyczyny sprawczej; jest aktywna
Podział:
1. naturalne i przypadkowe
2. I i II (stworzenia)
3. główne i narzędzie
4. całkowita i częściowa
5. jednoznaczna i analogiczna (skutki różne w swojej naturze)
6. koniczne i wolne
7. bezpośrednia i pośrednia
8. czasem rozgranicza się 4 rodzaje przyczyn sprawczych: doskonalącą,
usposabiającą, pomagającą, doradzającą
Z zasady przyczynowości wynika:
1. nie ma przypadku
2. działanie zakłada konkretny sposób bytowania
3. omne agens agit sibi simile – podobieństwo
4. Skutek nie jest doskonalszy od przyczyny
5. przyczyna przyczyny jest przyczyna skutku
6. nic nie jest przyczyna siebie
Przyczyna II dokonuja transformacji istniejących bytów nadając im nowy wymiar
istnienia, zawsze tworzywo już jest.
Władze działają dzięki energii formy substancjalnej
Narzędzie musi być proporcjonalne do skutku (ale ten skutek jest doskonalszy od
niej samej) i do przyczyny od której ma moc; narzędziami mogą być władze
człowieka
Nowo powstałe byty są zależne od Przyczyny I w aspekcie egzystencjalnym,
natomiast w aspekcie esencjalnym (treści, natury) od przyczyny II
Człowiek nie jest zdeterminowany w swej aktywności przez Boga, ale jest przez
niego w niej podtrzymywany.
4. S. Adamczyk, Metafizyka ogólna czyli ontologia
Teza XXVIII: Przyczynę słusznie określamy jako pryncypium wewnętrzne wpływające
na powstanie istnienia czegokolwiek innego
„W określeniu przyczyny błądzi wielu współczesnych filozofów tomistycznych jak
Gret, Swieżawski, którzy wstępując w tym względzie w ślady Suareza twierdzą, że
przyczyna jest tym, co samo przez się wlewa istnienie w różny od siebie byt….. W
takim bowiem razie jedynie tylko czynnik sprawczy mógłby by być nazwany własciwa
przyczyną. Co więcej, tego rodzaju przyczyna sprawczą mógłby być tylko Bóg, gdyż
tylko Bóg mając w naturze swojej istnienie, może to istnienie dawać innym
bytom”.
Przyczyna:
Zupełna (adequata) i niezupełna (inadequata)
Wewnętrzna (intrinseca) – materia, forma – część składowa skutku i zewnętrzna (extrinseca)
– sprawca, cel – różne od skutku, dzięki którym skutek zaczyna istnieć
4 przyczyny z doświadczenia wewnętrzne, zewnętrzne
Aksjomaty:
1. Nie ma skutku bez przyczyny
2. Każdy skutek domaga się równej sobie przyczyny
3. Gdy działa przyczyna powstaje skutek
4. Z zaprzestaniem działania przyczyny ustaje skutek
5. ze zmiana przyczyny zmienia się skutek
6. przyczyna przyczyny jest przyczyną skutku
7. 2 rzeczy nie mogą być dla siebie nawzajem takimi samymi przyczynami
Przyczyna sprawcza
Przyczyny narzędne to przyczyny sprawcze
Aktualizowanie formy z potencjalności materii
Podział przyczyn sprawczych:
1. naturalne i wolne
2. zasadnicze (per se) i przypadkowe
3. zasadnicze: możnościowa (c. potentia agens) – nie działa, ale ma moc
działania; aktualna (c. agens) – działa
4. aktualna: I i II
5. II: ogólna (universalis)i szczegółowa (particularis)
6. szczegółowa: Proxima najbliższa, pośrednia - ramota, bezpośrednia - immediata
7. bezpośrednia: causa ferii – stawania się, causa esse (substancja,
przypadłości)
Aksjomaty:
1. skutek mieści się w przyczynie
2. omne agens agit sibi simile
3. działający nie działa na coś podobnego do siebie
4. byt posiadający doskonałość w stopniu najwyższym jest przyczyna doskonałości
bytu w stopniu niższym
5. niemożliwe jest działanie na odległość
„Nierozumną rzeczą jest odmawianie stworzeniom wszelkiej działalności”
„Równocześnie zaś moc Boża przechodząca przez stworzenia, wydobywająca nowe
formy, daje tym forma istnienie. W ten sposób, chociaż Bóg jest właściwą
przyczyną sprawczą nowo powstającego istnienia w rzeczach, to do pewnego stopnia
można powiedzieć, że i stworzenie wytwarza nowe istnienie, o ile staje się
narzędziem, które swym działaniem przygotowuje materie do tego, by stała się
stosownym podmiotem do wlewanego przez Boga istnienia”
Wniosek: Narzędzie ma moc własną oraz od przyczyny I (ta przerasta siły
narzędzia)
Narzędzie działając sprawczo dokonuje skutku dostosowanego do przyczyny głównej
TOMIZM EGZYSTENCJALNY
1. Krapiec, Metafizyka
Połączenie przyczyny sprawczej i zagadnienia przyczynowości nastąpiło gdy
zaczęto negować 4 przyczyny Arystotelesa, a samą przyczynowość sprowadzono do
przyczynowania sprawczego.
Jednak zasada przyczynowości jest epistemologiczna, ponieważ w rzeczywistości
mamy zawsze współistnienie wielu przyczyn – czym innym jest zasada, a czym innym
przyczynowanie przez przyczynę sprawczą.
Przyczynowanie sprawcze przez Absolut – novum w średniowieczu na tle greckiego
kosmosu.
ZATEM zaistnienie bytu stało się głównym skutkiem działania przyczyny sprawczej,
a nie tylko produkowaniem formy.
Arystoteles – przyczyna = forma
Tom – przyczyna = istnienie
Wszystko można nazwać przyczynowaniem sprawczym, bo wszystkie byty przyczyniają
się do zaistnienia czegoś.
Prezyczyną sprawczą główną jest Bóg = stwarzanie.
Wszystkie inne przyczyny są nadrzędne. Nie oznacza to jednak, aby przyczami były
w innym aspekcie – bytu konkretnie zdeterminowanego w swej treści – są
przyczynami głównymi, które posługują się w tym aspekcie również przyczynami
sprawczonarzędnymi.
4 rodzaje przyczyn:
Dokonawcze (perficiens) – wprowadzają formę przy rodzeniu
Przygotowawcze (praeparans) – układa materię do ostatecznego rezultatu
Pomocnicze (adiuvans) – działa dla czyjegoś celu
Doradcze (consilians) – dostarcza formy do czynnika działającego w świecie
Przyczyna sprawcza główna działa mocą swej formy, zaś przyczyna sprawczonarzędna
działa mocą „poruszenia” udzielonego jej przecz przyczynę główną. Wszelkie inne
rozróżnienia są nieistotne z tego punktu widzenia.
Wszystkie przyczyny II działają przez władze, tylko Absolut działa mocą swej
istoty
Skoro przyczyna sprawcza działa w czasie, to sama jest uwikłana w czas.
Przyjęcie że byt działa przez istotę doprowadziło do odrzucenia przyczyny
sprawczej (Kant, Hume, Dunst Szkot, Augustyn)
Samo działanie sprawcze nie jest relacją, ale może zostać uznane za podstawę
relacji przyczynowej. Jednak może być to realne sprawstwo bez produkcji skutku –
np. kontemplacja prawdy dla niej samej – sprawcze działanie jest samo dla siebie
celem.
3 aspekty przyczynowania sprawczego:
1. do podmiotu – ad passum – w którym przyjmuje się działanie
2. do skutku jako wyniku działania
3. do źródła z którego emanuje działanie – moment konstytutywny działania spr
ZATEM: przyczyną sprawczą jest źródło
PRZYCZYNA SPRAWCZA NARZĘDNA
Narzęność pozbierał Tomasz – przyczyna narzędna działa mocą przyczyny głównej,
jednak to nie oznacza, jak chaciałby Szkot, że narzędzie jedynie asystuje
przyczynie sprawczej.
Narzędzie przyjmuje do wnętrza moc pochodzącą od czynnika głównego. Przekształca
ją i sprawia skutek, który jest ontyczne doskonalszy od samego narzędzia.
Skutek pokazuje, że produkująca go przyczyna była wyższego rzędu.
Moc przyczyny głównej może posłużyć się wieloma przyczynami nadrzędnymi, jednak
zawsze wszystkie narzędzia można sprowadzić do jednego.
Forma narzędzia łączy przyczynę główną ze skutkiem – b. ważna funkcja
a) narzędzie staje się przyczyną gdy zostanie poruszone – 2 momenty:
przyporządkowanie do czynnika głównego i przyporządkowanie do skutku (dlatego
niektórzy mówili, że narzędzie jest jednocześnie przyczyną i skutkiem)
b) narzędzie uzyskawszy moc wyzwala z siebie działanie sprawcze nadrzędne:
1. czynność właściwa – forma siekiery- ruch od przyczyny głównej
2. czynność sprawczonarzędna – siła od czynnika głów jest determinowana i
zacieśniana do sposobu bytowania przyczyny II – uszlachetnia to narzędzie, bo
umożliwia mu wyprodukowanie skutku doskonalszego od siebie
Związek przyczyny i narzędzia jest czasowy – podtrzymywanie w istnieniu
(???????)
Czynność sprawczonarzędna- akt od strony czynnika głównego + możność przyjęcia
od strony narzędzia
2 momenty w skutku – skutek ma dwa podobieństwa: do przyczyny głównej w aspekcie
istoty i do narzędzia w aspekcie pochodności
WNIOSEK: Całości pochodzi od narzędzia i przyczyny głównej.
Współdziałanie przyczyn sprawczych
Causae sunt ad invicem causae – przyczyny wzajemnie się warunkują w
przyczynowaniu
Bóg a świat stworzony
Byty dokonują przyczynowania sprawczego, ale nie niezależnie od Boga
2 aspekty:
1. współdziałanie równoczesne – skutek wyprodukowany prze przyczę jest pochodny
od Przyczyny II i I; istnienie – Bóg; istota - przyczyna II
2. współdziałanie uprzednie – chodzi o to, że przyczyna II musi być poruszona;
samo sprawstwo skoro jest bytem to zależy w swym istnieniu od Boga.
Przyczyna sprawcza wyłaniająca taki ruch sprawczy jest ostatecznie sama w sobie
w możności. Jej zaktualizowanie staje się ostatecznie zrozumiałe gdy odniesiemy
ją do Absolutu. Przyczyny drugie są możnościami czynnymi (!!!!)
Zespół przyczyn II jest sprzeczny w swym działaniu bez odniesienia ich do
Absolutu, jako ostatecznej racji działania
JEDNAK Nie wiemy (!!!) jak dokonuje się aktualizowanie przyczyn, lecz metafizyka
wymaga istnienia Boga jako przyczyny I.
Nieporozumieniem językowym jest negowanie wolności przyczyn II
SWIEŻAWSKI, Byt
Przyczynowość punkt kulminacyjny w metafizyce – umożliwia przejście z istoty do
istnienia – ordo existentiae
„od tego jak pojmować będziemy przyczynowość zależeć będzie cała możliwość i
skuteczność rozbudowania metafizyki i przeobrażenia jej w system twierdzeń
dotyczących całej rzeczywistości , a więc wkorzenionych i zakotwiczonych w
porządek istnienia”
Okazjonalizm zredukował przyczyny II do I – tomizm przyjmuje szeregi przyczyn
złożonych z różnych przyczyn ostatecznie uzależnionych od przyczyny pierwszej.
Przyczyna w sensie właściwym i tomistycznym - principium quo influit esse in
alid – zasada, która udziela istnieniu temu, czego jest zasadą. Przekazywanie
istnienia, to coś co wyróżnia przyczynę z innych zasad.
Przyczyny są per se intellectibilia, a per accidens sensibilia, dlatego tomizm
nie twierdził nigdy że przyczynoiwość jest dla nas oczywista.
Sama zaś przyczynowość jest w planie istnienia a nie istoty.
Większa doskonałość przyczyny od skutku to doskonałość bytu – większa przewaga
aktu nad możnością
Wiele skutków naszych działań nie realizuje się po działaniu, ale przez
działanie. Przyczyna i skutek mogą być w metafizyce równoczesne – dlatego min.
Tomasz nie widzi trudności w przyjęciu wieczności świata, ale Objawienie skłania
go do przyjęcia początku świata w czasie.
Pierwszeństwo przyczyny to pierwszeństwo w doskonałości natury – czysty akt jest
pierwszy, nie chodzi to o czas, ale o akt.
Przyczyna materialna przyjmuje wpływ – tam gdzie możność, tam materia.
„Przyczynowość formalna polega na tym, że forma ukonstytuowawszy wraz z materią
byt, umieszcza go w danym gatunku i staje się wtórnie pośrednia zasadą jego
istnienia i jedności (materia est id, in quo recipitur forma et ex quo fit, quo
generator – materia jest tym, do czego bywa przyjęta forma i z czego jest
uczynione to, co powstaje); umożliwiając działanie przyczynowości sprawczej,
która dopiero wprowadza rzeczy bezpośrednio w ordo existentiae”
Istnienie otrzymywane od przyczyn sprawczych. Zasada przyczynowania sprawczego:
„wszelki byt, który nie musi istnieć, domaga się koniecznie przyczyny sprawczej”
Zaprzeczenie możności w bycie to zaprzeczenie przyczynowania sprawczego przyczyn
II – okazjonalizm
Każdy ruch jako przejście z możności do aktu zakłada interwencję przyczyny
sprawczej jako aktu doskonalszego (dowód z ruchu jest tomistyczny)
Podział przyczyn, którego dokonała scholastyka, nie wiadomo czyj on jest:
I. Per se (pośrednia i bezpośrednia) i per accidens
II. Główna (principalis): pierwsza, wtóra i instrumentalna
Doskonalsza od skutku może być jedynie przyczyna główna i właściwa.
„Świat utrzymywany w bycie w swej całości i w każdym szczególe przez ową
pierwszą przyczynę główną, jaką jest Bóg, jest widownią, na której rozgrywa się
cała niezmiernie skomplikowana i misterna symfonia, grana ustawicznie przez
wszelkie główne przyczyny wtóre oraz przez przyczyny instrumentalne, właściwe i
przypadłościowe”.
[Arystotelesowski Pierwszy Nieporuszony Poruszyciel to przyczyna sprawcza,
celowość jest chrześcijańska]
Sprawozdanie z XI posiedzenia Katedry Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej.
Po wygłoszonym referacie prof. Andrzejuk zachęcił zebranych do zadawania pytań. Pierwszy głos zabrał mgr Zembrzuski, który zapytał czy można powiedzieć, że M. Krąpiec utożsamiał bierność z możnością i jaka jest rola wyobrażeń w poznaniu ludzkim (sprawcze, narzędne)? Prelegentka odpowiedziała, iż u M. Krąpca wyobrażenia pełnią funkcję przyczyn narzędnych. W kwestii natomiast bierności prelegentka odpowiedziała, że możliwa jest interpretacja bierności jako możności, lecz to zależy od kontekstu, w którym pojawia się owa bierność. Mgr Zembrzuski poprosił o doprecyzowanie, co to znaczy? Mgr Szczepkowska uzupełniając swą wypowiedź dodała, że przyczyny narzędne zależą zawsze od przyczyny głównej. Mgr Zembrzuski zapytał wówczas czy u Tomasza da się wyróżnić określenia pojawiające się u Waisa: akt bliższy, drugi i o ich miejsce w przyczynowaniu. Autorka referatu przyznała, iż można podobne terminy spotkać u Akwinaty w związku z analizą mocy władzy. Mgr Zembrzuski dopytał, co byłoby aktem pierwszym, a co dalszym u Waisa; czy jest to forma? Prelegentka wyjaśniła, iż struktura podręcznika Waisa nie pozawala na jednoznaczne utożsamienie z formą, jednak z kontekstu rozważań Waisa wynika, że można dokonać takiego utożsamienia. Następne pytanie zadała mgr Weremowicz o miejsce przyczyn narzędnych w strukturze bytu i czy pojawiają się one w stosunku Bóg – świat? Mgr Szczepkowska odpowiadając przyznała, że oczywiście pojawiają się one w problematyce Bóg- świat, uzupełniła jednocześnie, że np. według M. Krąpca sposób w jaki przyczyna główna aktywizuje przyczynę drugą jest określony jako tajemnica i jak wynika z przeprowadzonych przez nią do tej pory badań nie tylko on nie umiał tego wyjaśnić.