Koncepcja
sprawności i cnót moralnych w
tekstach Tomasza z Akwinu
(wykład
monograficzny)
WYKAZ
TEMATÓW
1.
Źródła
Tomaszowej koncepcji sprawności i cnót moralnych.
a.
Termin arete
i jego rozumienie w greckiej filozofii.
b.
Cnoty
obywatelskie Platona.
c.
Podział na sprawności intelektu i woli oraz
nowa definicja cnoty u Arystotelesa.
d.
Rola
cnoty w dążeniu człowieka do Boga w filozofii neoplatońskiej.
e.
Rola św. Augustyna w kształtowaniu się
koncepcji cnót u św. Tomasza z Akwinu.
2.
Metafizyczny
status sprawności intelektu i woli oraz ich podział.
a.
Sprawność jako gatunek w kategorii jakości.
b.
Władze
człowieka, którym mogą przysługiwać sprawności.
c.
Problemy związane z podziałem sprawności
teoretycznych i praktycznych intelektu.
d.
Podział
i ogólne cechy cnót woli.
3.
Sprawności
teoretyczne intelektu.
a.
Sprawność pierwszych zasad poznania jako
podstawowa sprawność teoretyczna.
b.
Sprawność
wiedzy.
c.
Mądrość i jej różne rozumienia na tle
koncepcji Tomaszowej.
4.
Sprawności
praktyczne intelektu.
a.
Syndereza
jako podstawowa sprawność praktyczna.
b.
Roztropność
– sprawność intelektu czy cnota moralna.
c.
Sprawność kierowania wytwarzaniem dzieł
zewnętrznych.
5.
Cnota
roztropności – rozum a postępowanie moralne człowieka.
a.
Roztropność we wzajemnych odniesieniach
intelektu i woli.
b.
Konieczne
składniki roztropności.
c.
Cnoty wchodzące w skład roztropności.
d.
Wady
przeciwne roztropności.
6.
Sprawiedliwość
jako cnota społeczna.
a.
Definicja i charakterystyka ogólna i rodzaje
sprawiedliwości.
b.
Akty
cnoty sprawiedliwości.
c.
Najważniejsze wady przeciwstawne sprawiedliwości.
d.
Cnoty
wchodzące w skład sprawiedliwości.
i.
Religijność
i akty religijności.
ii.
Szacunek
do rodziców – pietyzm.
iii.
Okazywanie
czci.
iv.
Posłuszeństwo.
7.
Męstwo
i umiarkowanie jako cnoty, które odnoszą się do uczuć.
a.
Problem relacji dążenia uczuciowego i
wolitywnego w człowieku.
b.
Rozum
jako zasada wprowadzania ładu w uczuciach.
c.
Zagadnienie dążenia naturalnego w
odniesieniu do męstwa i umiarkowania.
8.
Cnota
męstwa – panowanie nad uczuciami władzy gniewliwej.
a.
Definicja męstwa i określenie uczuć, do których
odnosi się w pierwszej kolejności.
b.
Akty
cnoty męstwa.
c.
Wady przeciwstawne męstwu.
d.
Cnoty
wchodzące w skład męstwa: wielkoduszność, wielmożność, cierpliwość i
wytrwałość.
9.
Umiarkowanie
– cnota panowania nad uczuciami władzy pożądliwej.
a.
Uzasadnianie konieczności umiarkowania w
prowadzeniu życia moralnego.
b.
Akty
cnoty umiarkowania.
c.
Cnoty wchodzące w skład umiarkowania: wstyd,
wstrzemięźliwość, trzeźwość, czystość, powściągliwość, skromność.
10.
Podsumowanie
– sprawności intelektu i cnoty moralne jako wyraz doskonałości człowieka.
Literatura
podstawowa:
Św. Tomasz
Akwinu, Suma teologii, I/II, q.
49 – 70; II/II, q. 47 – 170.
Literatura uzupełniająca:
T. Stępień, Podstawy tomistycznego
rozumienia człowieka, Warszawa 2003.
M. A. Krąpiec, Psychologia racjonalna,Lublin 1996.
T. Bartel, Psychologia filozoficzna (skrypt), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Ojców Dominikanów, Kraków 1986.
M. Gogacz, Szkice o kulturze, Kraków-Warszawa/Struga 1985.
Wprowadzenie do zagadnień teologicznych. Teologia moralna, praca zbiorowa, przekład sióstr dominikanek z klasztoru św. Anny, Poznań-Warszawa-Lublin 1967.
A. Żychliński, Rozważania filozoficzno-teologiczne. Poznań-Warszawa-Lublin 1959.
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. 1, 1-2, 2-2, Lublin 1986.
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, wyd. 4, Lublin 1986.
W. Bednarski, Miłość
małżeńska i narzeczeńska w świetle filozofii św. Tomasza z Akwinu,
Londyn 1958.
W. Bednarski, Sport i wychowanie fizyczne w świetle etyki św. Tomasza z Akwinu, Londyn 1962.
J. Woroniecki, Czynnik umysłowy w cnotach i wadach, Szkoła Chrystusowa, 1939, s. 3 - 14.
A. Andrzejuk, Miłość według Tomasza z Akwinu, Sprawozdania Wydziału Nauk o Sztuce Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk nr 104 za 1986 r., [Poznań 1988], s. 49 - 58.
J. M. Bocheński, Dzieła zebrane, t. 5, Etyka, Kraków1995
J. M. Bocheński, Cnota ambicji, w: Szkice etyczne, Londyn 1953.
A.
Andrzejuk, Prawda o dobru, Warszawa
2003.
Tomasz Stępień