|  
       
		
		Specjalizacja historii filozofii i jej katedry pełniły swoje zadania w 
		ramach Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej od chwili powstania Akademii 
		Teologii Katolickiej w 1954 roku. Do 1957 r. funkcjonowały dwie katedry: 
		1) Katedra Podstaw i Historii Filozofii Chrześcijańskiej oraz 2) Katedra 
		Historii Filozofii Powszechnej. Następnie pierwszą z Katedr 
		przekształcono w Katedrę Logiki, Ogólnej Metodologii Nauk i Teorii 
		Poznania, co w sposób naturalny usytuowało ją poza Specjalizacją 
		Historii Filozofii. Katedra druga przemianowana została na Katedrę 
		Historii Filozofii, która przez ponad ćwierć wieku stanowiła zarazem 
		całą Specjalizację. W roku 1983 Katedrę Historii Filozofii 
		przekształcono w trzy osobne, funkcjonujące do dzisiaj katedry: 1) 
		Katedrę Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej, 2) Katedrę 
		Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej oraz 3) Katedrę Historii 
		Filozofii Polskiej. 
		 
		Katedrą Podstaw i Historii Filozofii Chrześcijańskiej kierował ks. Prof. 
		dr hab. Piotr Chojnacki, którego zainteresowania naukowe skupione były 
		wokół różnych problemów filozoficznych, a ponadto psychologicznych, 
		epistemologicznych, logicznych i metodologicznych. Badał początki 
		filozofii chrześcijańskiej, a także podstawy i założenia różnych 
		kierunków nowożytnych i współczesnych, np. fenomenologii i 
		egzystencjalizmu. Ks. prof. dr hab. Kazimierz Kłósak kierował Katedrą 
		Historii Filozofii Powszechnej, będąc zainteresowany głównie 
		problematyką filozofii przyrody. W jego badaniach można by wyakcentować 
		tematykę powiązań między kosmologią i filozofią bytu. Z kolei w latach 
		1956-1963 kierował Katedrą prof. dr hab. Wiktor Wąsik , który z trudem 
		odtwarzał zasoby archiwalne dotyczące historii filozofii polskiej 
		zniszczone podczas II wojny światowej. Wyniki tych opracowań ukazał w 
		1959 r. w książce „Historia filozofii polskiej”.  
		 
		W latach 1963-1967 Katedra Historii Filozofii nie była obsadzona. W roku 
		1967 na kierownika Katedry Historii Filozofii został powołany prof. dr 
		hab. Mieczysław Gogacz, który prowadził ją do końca jej istnienia w 1983 
		r. Po podziale tej Katedry M. Gogacz został kierownikiem Katedry 
		Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej oraz koordynatorem 
		Specjalizacji. Stanowiska te piastował do chwili przejścia na emeryturę 
		w 1997 r., pełniąc jednocześnie obowiązki kierownika pozostałych katedr. 
		W 1993 r. na stanowisko kierownika Katedry Historii Filozofii Nowożytnej 
		i Współczesnej został powołany dr hab. Tadeusz Klimski (od 1997 - 
		prof.), a w 1996 r. kierownikiem katedry Historii Filozofii Polskiej 
		został dr hab. Stanisław A. Porębski. Prof. T.Klimski pełnił także w 
		latach 1997-2001 obowiązki kierownika Katedry Historii Filozofii 
		Starożytnej i Średniowiecznej. 
		 
		Prof. M.Gogacz kierował więc pracami Katedry i Specjalizacji Historii 
		Filozofii przez pełne pokolenie i odcisnął niezatarte piętno na jej 
		charakterze i zainteresowaniach, zwłaszcza, że wszyscy aktualni 
		pracownicy naukowi Specjalizacji są uczniami (w różnym stopniu) 
		M.Gogacza, wykształconymi (z jednym wyjątkiem) na ATK i na UKSW. 
		 
		W 2001 r. kierownikiem Katedry został dr hab. Artur Andrzejuk (od 2003 - 
		prof. UKSW). Od 2006 r. w Katedrze na stanowisku adiunkta zatrudniony 
		został ks. dr A. Filipowicz, zaś od 2011 dr M. Płotka oraz dr M. 
		Zembrzuski. 
		 
		Charakter naukowy specjalizacji nadawali przez swoje zainteresowania 
		profesorowie nią kierujący.  
		Zainteresowania prof. W.Wąsika, dotyczące historii filozofii polskiej w 
		szczególny sposób związane były z badaniami nad arystotelizmem i jego 
		recepcją w Polsce. W związku z tym zajął się bliżej tłumaczami i 
		popularyzatorami arystotelizmu takimi jak: Andrzej z Kobylina, a przede 
		wszystkim Sebastian Petrycy z Pilzna . Prof. W.Wąsik jest autorem ok. 50 
		prac. Na uwagę zasługują również prace: dwutomowa „Historia filozofii 
		polskiej” oraz „System pedagogiczny Sebastiana Petrycego z Pilzna” . 
		 
		Zajęcia dydaktyczne w Katedrze prowadził od 1963 r. ks. bp prof. 
		Bronisław Dembowski, pod którego kierunkiem powstało wiele prac z 
		zakresu nowożytnej filozofii polskiej. 
		 
		W 1970 roku, za rządów rektora Józefa Iwanickiego, ukonstytuowała się 
		przy Katedrze Historii Filozofii Komisja do Badań nad Historią Filozofi 
		i Teologii w Polsce, która rozpoczęła wydawanie serii „Textus et Studia 
		Historiam Theologiae in Polonia Excultae Spectantia”. Komitet Redakcyjny 
		tworzyli: Mieczysław Gogacz, Jerzy B. Korolec, Stanisław A. Porębski, 
		Bernard Przybylski, Stefan Swieżawski, Władysław Seńko, Adam Ludwik 
		Szafrański, Zofia Włodek. Dotychczas ukazało się 28 tomów w 38 
		woluminach. „Textus et studia” poświęcone są edycjom łacińskich tekstów 
		rękopiśmiennych oraz pracom monograficznym. Dotychczas ukazały się 
		wybrane teksty takich autorów jak: Mateusz z Krakowa, Stanisław ze 
		Skarbimierza, Jakub z Paradyża, Benedykt Hesse z Krakowa, Jan z 
		Kwidzynia, Jan z Trzciany i Jan Ostroróg. 
		 
		W Katedrze Historii Filozofii pod kierownictwem M.Gogacza prezentowano 
		poglądy różnych filozofów i szkół Europy, filozofów indyjskich i 
		arabskich, skupiając się na dziejach filozofii bytu, antropologii 
		filozoficznej, teorii poznania, etyki, filozofii kultury. Aspektem 
		wyróżniającym tę specjalizację było odnoszenie wszystkich badanych ujęć 
		do klasycznie rozumianej prawdy. Dawało to specyficzną przewagę aspektom 
		metafizycznym we wszystkich ujęciach. Badania te stawały się historią 
		metafizyki, co było zgodne z przyjętą metodą badawczą É.Gilsona. Ten 
		plan realizowały zgodnie ze swoją specyfiką poszczególne Katedry. 
		Starano się, aby wszystkie analizy i opracowania były związane z 
		badaniem oryginalnych tekstów. W związku z tym zabiegano o studium 
		języków, zarówno łacińskiego, greckiego, arabskiego jak i sanskrytu. 
		Rozwinęło się studium języka łacińskiego i ułatwiło zwłaszcza rozwój 
		badań nad filozofią średniowieczną. Spowodowało to, że w różnych 
		środowiskach filozoficznych od ATK oczekiwano informacji o filozofii 
		Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu, a głównie ich filozofii bytu. 
		Troską otoczono także studium paleografii łacińskiej, umożliwiające 
		kontakt z rękopisami niepublikowanych jeszcze tekstów. Związano to z 
		wykładem historii tekstów filozoficznych. Wyniki pracy katedr publikuje 
		się w seriach filozoficznych „Opera Philosophorum Medii Aevi”, 
		wspomnianych „Textus et Studia” i innych.  
		 
		Zainteresowania naukowe A.Andrzejuka skupiają się wokół zagadnień 
		związanych z klasyczną teorią człowieka (w wersji tomizmu 
		konsekwentnego) oraz etyką. W ramach historii filozofii A. Andrzejuk 
		usiłuje restytuować - zapoczątkowane przez M.Gogacza - badania nad 
		recepcją arystotelizmu w filozofii antycznej i średniowiecznej. Ważny 
		etap tej recepcji i swoiste ogniwo pomiędzy antykiem i średniowieczem 
		stanowi filozofia arabska. Temu zagadnieniu poświęcono kilka posiedzeń 
		naukowych Katedr historii filozofii oraz w tej sprawie nawiązano 
		kontakty z uczonymi z Uniwersytetu Egipskiego i Arabskiego Towarzystawa 
		Filozoficznego. Kontynuacja badań Prof. M. Gogacza prowadzona przez A. 
		Andrzejuka widoczna jest chociażby w publikacjach i obejmuje następujące 
		pola: trzynastowieczna recepcja Liber de causis („Wstęp” do polskiego 
		tłumaczenia „Komentarza do Księgi o przyczynach” Tomasza z Akwinu – 
		„Biblioteka Klasyków Filozofii”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 
		2010); redakcja powstałych tłumaczeń wybranych „opuskulów” Tomasza z 
		Akwinu wydana we wznowionej serii „Opera Philosophorum Medii Aevi. 
		Textus et Studia” (Tomasz z Akwinu – Opuscula, „Opera Philosophorum 
		Medii Aevi. Textus et Studia”, t. 9, fasc. 1 i 2, Wydawnictwo UKSW, 
		Warszawa 2011); badanie recepcji myśli Tomasza z Akwinu w Polsce w XIX i 
		XX w. (w druku obszerna publikacja pt. „Tomizm w Polsce - od Aeterni 
		Patris do Soboru Watykańskiego II). Nowy element prac badawczych 
		wprowadziły podjęte przez A.Andrzejuka studia nad Modlitewnikiem 
		Gertrudy Mieszkówny z XI wieku. Zaowocowały one kilkoma ogólnopolskimi 
		konferencjami naukowymi oraz publikacjami przedstawiającymi wyniki badań 
		osób z różnych dyscyplin i ośrodków naukowych zostały upowszechnione za 
		pomocą specjalnej strony internetowej: www.gertruda.eu. Osobnym tematem, 
		aktualnie podejmowanym przez pracowników, współpracowników i doktorantów 
		jest program badawczy dotyczący metodologii historii filozofii. Jego 
		efekt został zaprezentowany na IV Kongresie Mediewistów Polskich w 
		Poznaniu (19-21.09.2011) w oddzielnej sekcji: „Historia, historia 
		filozofii i filozofia historii – problematyka metodologiczna badań nad 
		filozofią średniowieczną”. 
   |