|
Dr Izabella Andrzejuk Wyższa Szkoła Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych |
20 grudnia 2014 roku
Tomaszowe rozumienie porwania (raptus) i kontemplacji a doświadczenie mistyczne w filozofii tomistycznej |
PREZENTACJA
Dnia 10 grudnia 2014 roku odbyło się trzecie
spotkanie z cyklu Otwartych Seminariów z Filozofii Mistyki. Tego dnia
wykład pt. „Tomaszowe rozumienie porwania (raptus) i kontemplacji
a doświadczenie mistyczne w filozofii tomistycznej” wygłosiła dr
Izabella Andrzejuk – wykładowca Wyższej Szkoły Komunikowania,
Politologii i Stosunków Międzynarodowych, a także bardzo bliski
współpracownik Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w Warszawie.
Na początku spotkania tradycyjnie ks. prof. UKSW dr hab. Tomasz Stępień
przywitał wszystkich przybyłych, w szczególności zaś prelegentkę,
przypominając problematykę, jaką podejmie ona w swoim wystąpieniu.
Dr Izabella Andrzejuk rozpoczęła wykład od zaprezentowania jego planu,
wskazując, że zakończenie będzie nieco nietypowe, ponieważ będzie ono
podsumowaniem w formie pytań. Przechodząc już do właściwego referatu
prelegentka zwróciła uwagę na to, że Tomasz z Akwinu umieszcza raptus
głównie w kontekście poznawania. W zagadnieniu pojawia się zatem pytanie
o możliwość bezpośredniego poznania Boga w życiu doczesnym. Św. Tomasz
wyraźnie wskazuje na negatywną odpowiedź na to pytanie, jeśli chodzi o
poznanie Boga wykorzystując jedynie naturalne możliwości człowieka. Są
jednak sytuacje wyjątkowe. Do tych sytuacji zalicza się właśnie owo
porwanie, czyli raptus, gdy Bóg bezpośrednio dociera do intelektu
ludzkiego. Bóg podnosi intelekt ludzki, by ten mógł poznać istotę Boga.
Jest to sytuacja, w której władze dążeniowe człowieka są zawieszone.
Dr Izabella Andrzejuk za św. Tomaszem wymieniła podstawowe cechy
raptus. Jest to bierność (raptus zawsze jest inicjatywą Bożą,
nie zaś ludzką), bezpośredniość, krótkotrwałość i nagłość.
Prelegentka podkreśliła, że Akwinata omawiając raptus wyraźnie
wskazuje na fakt, że jest to pewien rodzaj kontemplacji. Czym zatem jest
kontemplacja według św. Tomasza? Dr Andrzejuk podkreśliła, że jest to
proste ujęcie prawdy oraz jest to działanie właściwe dla intelektu.
Kontemplacja jest kilkuetapowa, jednak wszystkie te etapy stanowią
jedność dzięki ostatniej czynności, jaką jest proste ujęcie prawdy.
Natomiast sam ten proces rozpoczyna się od zmysłowego ujęcia rzeczy, a
kończy na kontemplacji Bożej Prawdy.
Prelegentka zwróciła uwagę na bardzo subtelną różnicę między porwaniem a
ekstazą. Otóż raptus jest działaniem władzy poznawczej, jest to
zatem swoiste zniewolenie. Zaś ekstaza jest to działanie władzy
pożądliwej. Dr Izabella Andrzejuk wymieniła podstawowe cechy raptus
(lecz już nieco szerzej niż wcześniej):
- intelekt człowieka jest absolutnie pogrążony w Bogu;
- jest to wydarzenie niespodziewane;
- nie można osiągnąć porwania przyrodzonymi siłami;
- jest to wydarzenie nieopisywalne;
- jest krótkotrwałe.
Prelegentka przypomniała, że raptus, według Tomasza z Akwinu,
jest doświadczeniem mistycznym. Jest to zatem doświadczenie istoty Boga,
ponieważ istota Boga jest Jego istnieniem. Natomiast prof. Gogacz
wyraźnie twierdzi, że nie może to być doświadczenie istoty Boga,
ponieważ wówczas następowałoby tworzenie pojęć, natomiast, jak już
wcześniej zostało wyakcentowane, doświadczenie to jest nieopisywalne,
czyli nie dające się wyrazić poprzez pojęcia.
Następnie dr Izabella Andrzejuk zaprezentowała trzy stanowiska tomistów
w odniesieniu do zagadnienia raptus: Reginalda Garrigou-Lagrange,
Aleksandra Żychlińskiego i Mieczysława Gogacza. Reginald
Garrigou-Lagrange mówi o poznaniu Boga, które jest bez rozumowania, jest
to poznanie jakby doświadczalne. Jednak nie może być tu mowy o
doświadczeniu mistycznym, ponieważ nadal jest to poznawanie Boga w Jego
skutkach. Natomiast według Aleksandra Żychlińskiego poznanie Boga jest
prostym patrzeniem, kochaniem, jest smakowaniem Boga w duszy. Zaś
Mieczysław Gogacz, który podszedł do tematu wyjątkowo metodologicznie
rozpoczął od rozróżnienia pomiędzy kontemplacją a doświadczeniem
mistycznym. Kontemplacja jest to, według Gogacza, odniesienie intelektu
do innego przedmiotu poznania, gdzie bardzo ważną rolę odgrywają relacje
osobowe. Natomiast doświadczenie mistyczne nie jest pewną kontynuacją
życia religijnego. Jest to raczej pewne doświadczenie dodatkowe. Jeśli w
życiu religijnym brakuje na jakimś jego etapie doświadczenia
mistycznego, to życie to nadal trwa i rozwija się.
Dr Andrzejuk podkreśliła, że tym różni się koncepcja Gogacza od
pozostałych, że wypracował on teorię relacji osobowych. Twierdzi on, że
doświadczenie mistyczne jest raczej pewnym wsparciem czy wspomożeniem
człowieka na drodze duchowej, jednak nie jest ono warunkiem niezbędnym w
rozwoju życia duchowego, życia religijnego.
Po wykładzie nadszedł czas na dyskusję. Jako pierwszy zabrał głos mgr
inż. Janusz Idźkowski – doktorant w Katedrze Historii Filozofii
Starożytnej i Średniowiecznej UKSW, który w dość obszerny sposób
zaprezentował swoje myśli i refleksje po wysłuchaniu prelegentki. Jego
pytanie poniekąd dotyczyło zagadnienia poznania w kontekście
kontemplacji. Dr Izabella Andrzejuk stwierdziła, że nie wyklucza
możliwości, iż być może kontemplacja Boga nadal jest poznaniem
pośrednim. Ks. prof. Tomasz Stępień dodał, że kontemplacja zawsze jest
czymś biernym i to również należy uwzględniać zawsze, gdy mowa jest o
życiu duchowym.
Kolejne pytanie zabrał mgr Eryk Łażewski – również doktorant w Katedrze
Historii Filozofii, który podjął problematykę owych etapów, czy też
stopni. Prelegentka przypomniała, że należy pamiętać, o całościowym
ujmowaniu tego procesu pomimo jego etapowości. Jest to całość, która się
rozwija poprzez zwyczajne etapy poznawania.
Pan Łażewski dopytał jeszcze o kontemplację prawd intelektualnych – czy
to już nie jest rozważanie, lecz proste widzenie? Dr Izabella Andrzejuk
odpowiedział twierdząco, ale zaznaczyła konieczność nieustannego
pamiętania, że do tych prawd intelektualnych dochodzimy poprzez poznanie
rzeczy zmysłowych. Dopiero na ich podstawie wyprowadzamy prawdy
intelektualne. Jest to intelekt usprawniony w mądrości.
Kolejne pytanie jednej ze słuchaczek dotyczyło porwania jako szczytu
zjednoczenia mistycznego. Prelegentka przypomniała, że raptus
jest czymś poza kolejnością w zjednoczeniu mistycznym. Jest to sytuacja
nadzwyczajna, ale nie jest ona konieczna do rozwoju życia duchowego.
Raptus jest zatem pewnym potwierdzeniem najwyższego stanu, czyli
właśnie zjednoczenia mistycznego.
Następnie głos zabrał ks. prof. Tomasz Stępień twierdząc, że należy
dokonać bardzo dokładnego rozróżnienia pomiędzy raptus a ekstazą.
Dr Andrzejuk stwierdziła, że ta granica niestety jest bardzo cienka, z
pewnością jednak w ekstazie dążymy do czegoś, natomiast w porwaniu po
prostu to otrzymujemy. Na to ks. Stępień zapytał, czy w raptus
dowiadujemy się czegoś. Przypomniał on cztery zjednoczenia, jakich
doświadczył Plotyn. Po zastanowieniu się, czy to było porwanie czy
ekstaza, to w interpretacji filozofii Tomasza z Akwinu byłoby to
raptus. Być może to właśnie jest skutek – poznanie Prawdy Bożej,
uświadomienie Jej sobie w stopniu najwyższym. Przecież św. Paweł również
sam nie mógł dojść do takiej wielkiej świadomości Prawd Bożych.
Wśród zgromadzonego audytorium ostatni zabrał głos ks. dr Jarosław
Sobkowiak – prodziekan Wydziału Teologicznego UKSW, który odniósł się do
wyrażalności zjednoczenia mistycznego. Można doskonale wiedzieć, czym są
Prawdy Boże, ale nie mieć absolutnie żadnych możliwości opisania ich.
Na zakończenie ks. prof. Tomasz Stępień podziękował wszystkim zebranym,
szczególne wyrazy wdzięczności skierował w stronę prelegentki. Życząc
wszystkim dobrych Świąt Bożego Narodzenia, zaprosił uczestników do
udziału w kolejnym spotkaniu, które odbędzie się 14 stycznia 2015 roku,
gdy wykład będzie głosił dr Krzysztof Wojcieszek na temat „Kryzys
psychiczny jako element rozwoju duchowego świętych”.
Tekst i fotografie: Anna Kazimierczak-Kucharska