Od psychologii do filozofii: O początkach filozofii współczesnej w Polsce |
|
20 lutego 2019
Od psychologii do filozofii: O początkach filozofii współczesnej w Polsce |
Dr hab. Witold PŁOTKA, prof. UKSW |
Dr hab. Witold PŁOTKA, prof. UKSW
Na początku spotkania prof. Artur Andrzejuk przedstawił Gościa, który jest filozofem i historykiem filozofii specjalizującym się w dziejach fenomenologii. Dr hab. Witold Płotka jest absolwentem filozofii na Uniwersytecie Gdańskim, doktorem UKSW (rozprawę doktorską o późnym Husserlu przygotowywał na seminarium prof. Tadeusza Klimskiego). Stopień doktora habilitowanego uzyskał w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Pracuje w Katedrze Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej UKSW.
Referat "Od psychologii do filozofii: O początkach filozofii współczesnej w
Polsce" był poświęcony sporom o rozumienie metody u wybranych przedstawicielami
Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW), ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia
przez nich fenomenologii. Prelegent skupił się przy tym na pytaniu o rozumienie
psychologii opisowej u Kazimierza Twardowskiego, jej krytycznego opracowania
przez Romana Ingardena (który, będąc fenomenologiem, dyskutował z niektórymi
przedstawicielami SLW) oraz nowego opracowania przez Leopolda Blausteina.
Podobny zakres tematyczny uzasadniono tym, że w okresie kształtowania się
fenomenologii często pojmowano ją właśnie jako odmianę psychologii opisowej
(przyczynił się do tego Edmund Husserl, twórca fenomenologii, który początkowo
definiował fenomenologię jako psychologię opisową). W referacie przedstawiono
główne pojęcia oraz metody psychologii opisowej opracowanej przez Franza
Brentanę. Wskazano także na wpływy Brentana na wczesną koncepcję psychologii
Twardowskiego. Niemniej jednak w późniejszej filozofii, przede wszystkim dzięki
odróżnieniu czynności od wytworów, Twardowski zerwał z psychologizmem właściwym
określonej wykładni koncepcji intencjonalności Brentana. Ingarden z kolei
odrzucił w swoich rozważaniach zarówno metody psychologii eksperymentalnej, jak
i opisowej, argumentując, że metody te nie gwarantują osiągnięcia wiedzy pewnej.
Według niego analiza przeżyć jest możliwa jedynie na gruncie fenomenologii,
która bada treść idei przeżycia jako takiego i różnych typów przeżyć.
Nastawienie Ingardena krytykował Blaustein, wykazując, że fenomenologia ma
popełniać błąd "petitio principii". Zamiast fenomenologii, proponował on
powrócić do badań na gruncie psychologii opisowej, która docieka typów fenomenów
psychicznych. W podsumowaniu referatu wskazano na podobieństwa i różnice
pomiędzy przedstawionymi teoriami.
Dyskusja po wykładzie dotyczyła różnych aspektów
relacji psychologii i filozofii oraz wywoływanych przez nie reperkusji politycznych, społecznych,
ekonomicznych, a nawet religijnych.
a/a
Fotografował Paweł Mierzejewski