Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Norberta w Spalding
W dniu 20 października 2017 roku w kościele Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Norberta w Spalding oraz 21 października w kościele Matko Bożej w Bostonie dr Izabella Andrzejuk wygłosiła prelekcje zatytułowane "Etyka w encyklikach Jana Pawła II" Odniosła się w nich do myśli etycznej Jana Pawła II, zawartej w jego encyklikach, a konkretnie, w dwóch z nich: Veritatis splendor oraz Fides et ratio.
Dr Izabella Andrzejuk z ks. Stanisławem Kowalskim, proboszczem polskiej parafii w Bostonie, po prelekcji w kościele w Spaldingu
Prelegentka na początku wystąpienia przedstawiła papieskie rozumienie przedmiotu etyki jako nauki filozoficznej o zasadach postępowania moralnego. Następnie zwróciła uwagę, że dla Jana Pawła II problem moralności wiąże się nierozerwalnie z pytaniem człowieka o sens życia i o cel, który jest w stanie dać mu trwałe i nieprzemijalne szczęście. Oznacza to zarazem dla papieża, iż poznawanie prawdy i pragnienie dobra wynikają z ludzkiej natury. Odnosząc się do tak wyznaczonych potrzeb natury ludzkiej, I. Andrzejuk omówiła rolę i znaczenie prawdy oraz dobra w postępowaniu moralnym człowieka. Zwróciła ona też uwagę, iż związane prawdy z dobrem dla papieża nieodłącznie wiąże się z mądrościowym wymiarem aktywności ludzkiej, gdyż mądrość dla Jana Pawła II jest prawdą o dobru (ujmowaniem prawdy w kontekście dobrych skutków). Prelegentka zaznaczyła, że sprawność mądrości jest jednym z filarów moralnego postępowania człowieka w ujęciu Jana Pawła II, obok niej są nimi jeszcze sumienie – jako sąd intelektu o słuszności bądź niesłuszności naszego postępowania i wolność – jako realizowanie w naszych wyborach mądrości.
Izabella Andrzejuk podczas prelekcji w Bostonie
Podsumowując swoje wystąpienie, I. Andrzejuk,
wskazała na proponowane przez papieża środki służące zachowaniu wierności
prawdzie i dobru. Są one określonymi cnotami (sprawnościami kierującymi ku
dobru). Pierwszą z nich jest pokora, która polega na odrzucenia pychy (by
nie trwać w przekonaniu, że wszystko zawdzięczamy własnemu rozumowi). Drugą
jest wytrwałość, dzięki której pamiętamy, że poznawanie prawdy jest
nieustanną wędrówką. I wreszcie trzecią stanowi bojaźń Boża, za sprawą
której człowiek potrafi uznać nieograniczoną transcendencję Boga.
Prelegentka wskazała jeszcze na jeden ważny aspekt prawdy w nauczaniu
papieskim, a mianowicie osobowy jej wymiar. Człowiek bowiem, według Jana
Pawła II, doskonali się przez relację z drugim człowiekiem, dlatego też
wiara posiada tylko aspekt poznawczy ale również i osobowy. Dr Andrzejuk
swoje wystąpienie zakończyła cytatem z encykliki Fides et ratio, gdzie
papież wskazuje na wspólne cele Kościoła i filozofii, a mianowicie w obronę
godności człowieka i głoszenie Ewangelii.