Jak działa Bóg? Opatrzność Boża w teologii analitycznej |
14 - 16 stycznia 2015
Seminarium filozoficzno-teologiczne na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu |
Ks. prof. Piotr Roszak (spiritus movens całego seminarium)
W dniach 14-16.01.2015 na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu odbyło się seminarium filozoficzno-teologiczne, zatytułowane: „Jak działa Bóg? Opatrzność Boża w teologii analitycznej”.
Seminarium odbywało się w ramach grantu przyznanego przez Centre for Philosophy
of Religion z Uniwersytetu Notre Dame z USA oraz przez Fundację Templetona. Jego
uczestnicy otrzymali jednorazowe stypendia, przyznawane na drodze konkursu,
który nastawiony był na przeprowadzenie interdyscyplinarnych badań nad tematem
opatrzności w tradycji filozofii analitycznej.
Gospodarzami, organizatorami i prowadzącymi seminarium byli ks. dr hab. P.
Roszak (który był spiritus movens seminarium) oraz ks. dr T. Huzarek z UMK.
Seminarium rozpoczęło się wykładem wprowadzającym ks. M. Przechowskiego (WSD
Pelplin). Był on poświęcony zagadnieniu filozofii przyrody, próbującej w ramach
swojego przedmiotu i swoich metod opisywać relacje między Bogiem i przyrodą.
Kolejny referat zatytułowany „Opatrzność a wolność Boga i człowieka” wygłosił dr
M. Iwanicki. Jako osoba bezpośrednio znająca tradycję analityczną (wiele lat
przebywał w USA studiował u A. Plantingi) zarysował szerokie spektrum stanowisk
oraz argumentów wyprowadzanych przez dyskutujących na te tematy filozofów. Drugi
dzień obrad rozpoczął się wykładem ks. prof. Jose Ramona Villara z Pampeluny,
który przedstawił systematyczne, Tomaszowe wyjaśnienia problemu opatrzności, a
także antropologiczne wyjaśnienie Bożego działania w ujęciu R. Guardiniego.
Następne wystąpienie (dr M. Zembrzuski) przyniosło wyjaśnienie problematyki
momentu śmierci człowieka, która jako znana Bogu nie może być przesunięta w
kontekście ostatniego listu, podyktowanego przez Akwinatę. Referat dr K. Pilarza
przyniósł niezwykle bogate w biblijne wypowiedzi naświetlenie tematu opatrzności
i związanej z nią wolności woli człowieka. Z kolei dr M. Czarnecka z Wydziału
Biologii UMK zajęła się zagadnieniem teologii procesu, by ukazać związki tej
propozycji z wynikami nauk przyrodniczych. D. Dorocki, magistrant Wydziału
Teologii UMK, ukazał problematykę opatrzności i wolnej woli człowieka przez
pryzmat założeń otwartego teizmu. Na koniec drugiego dnia obrad seminarium
wystąpił doktorant z Wydziału Filozofii UKSW, ks. mgr Ł. Pałubicki, który
przedstawił problematykę analitycznych uzasadnień dotyczących ostatecznego
funkcjonowania pustego piekła. Ks. dr P. Rochmann z Uniwersytetu w Oxfordzie
swoimi wykładami rozpoczął ostatni dzień debat nad zagadnieniem opatrzności.
Wygłosił dwa referaty, z których pierwszy dotyczył relacji między objawieniem a
tekstem, zaś drugi dotyczył zagadnienia cudu w kontekście dyskursu naukowego i
przekonań religijnych. Następnie mgr M. Bołkowiec ukazał funkcjonowanie wolności
woli i wiedzy Boga w myśli G.W. Leibniza, podkreślając teodycealne sposoby ich
godzenia i harmonizowania. Ostatnim wykładem mgr A. Marach-Andruszkiewicz w
syntetyczny sposób, w ramach różnych sposobów formułowania uzasadnień
teodycelanych (od molinizmu po libertarianizm) ukazała funkcjonowanie
opatrzności Bożej.
Wszystkie wykłady kończyły się długimi dyskusjami, które wciąż musieli przerywać
organizatorzy seminarium.
Przygotował: Michał Zembrzuski
Fotografie: Piotr Roszak