Sprawozdanie z 10. Polskiego Zjazdu Filozoficznego |
Poznań
15-19 września 2015
W dniach 15-19 września 2015 roku w Poznaniu odbył się 10. Polski Zjazd
Filozoficzny, w którym udział wzięła znaczna część pracowników Katedry Historii
Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej Instytutu Filozofii Wydziału Filozofii
Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz
współpracowników z innych ośrodków naukowych lub innych wydziałów UKSW. W ramach
toczących się na Zjeździe obrad była możliwość zapisania się do poszczególnych
sekcji tematycznych, których było prawie trzydzieści. Przedstawiciele naszej
Katedry zgodnie ze swoimi zainteresowaniami swoje wykłady zaprezentowali w
części historycznej, metafizycznej oraz dotyczącej filozofii polskiej. Wśród
pracowników i współpracowników Katedry Historii Filozofii Starożytnej i
Średniowiecznej UKSW wystąpili: prof. Artur Andrzejuk, dr Magdalena Płotka, dr
Michał Zembrzuski, ks. dr. hab. Tomasz Stępień (kierownik Katedry Filozofii
Religii Wydziału Teologicznego UKSW), dr Anna Kazimierczak-Kucharska, dr Dawid
Lipski, mgr Karolina Ćwik, dr Izabella Andrzejuk (z Wyższej Szkoły Komunikowania
Politologii i Stosunków Międzynarodowych w Warszawie) oraz dr Bożena Listkowska
– adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
i dr Marcin Trepczyński z Uniwersytetu Warszawskiego.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk
Prof. Artur Andrzejuk wygłosił dwa wykłady podczas Zjazdu. Pierwszy z nich odbył
się 17 września w sekcji „Metafizyka i ontologia”. Wykład nosił tytuł „Spór o
źródła Tomaszowej koncepcji „esse” jako aktu bytu pomiędzy arystotelizmem i
neoplatonizmem”. Już na wstępie prof. Andrzejuk podkreślił, że sam Tomasz z
Akwinu przywołuje wiele źródeł historycznych na poparcie tezy o „esse” jako
akcie bytu. Pojawiają się tu przede wszystkim poglądy Arystotelesa oraz
filozofów arabskich, zwłaszcza Awicenny, a także Boecjusza oraz pewne tezy z
„Księgi o przyczynach”. Niezwykle duży wpływ na to zagadnienie miał Gilson, w
Polsce zaś Krąpiec, którzy twierdzili, że Akwinata doszedł do tezy o istnieniu
jako akcie bytu jedynie pod wpływem analizy ujęć Awicenny, który to pogląd św.
Tomasz zaprezentował m. in. w „De ente et essentia”. Jeśli zaś chodzi o źródła
przywoływane przez Akwinatę, można je potraktować jedynie jako jego swoistą
pomoc w zapewnieniu prawowierności swojej nauce. Jednak, jak zauważył prof.
Artur Andrzejuk, Tomasz z Akwinu omawiając w „De ente et essentia” problematykę
istnienia, przywołuje również „Księgę o przyczynach”, po to, by uwypuklić własne
stanowisko na ten temat. Fakt ten stanowił asumpt dla badaczy do ponownego
prześledzenia źródeł Tomaszowej teorii „esse”, przy okazji czego okazało się,
jak twierdził np. Heinzmann, że w teorii istnienia Tomasza z Akwinu kryje się
nieco zreformowany neoplatonizm. Tymczasem prof. Andrzejuk uważa, że zarówno
problematyka „esse” w pismach Tomasza z Akwinu, jak też sposób uprawiania przez
niego filozofii wskazuje na to, że był on historykiem filozofii nad wyraz
poważnym i równie poważnie traktującym poglądy cytowanych przez siebie autorów.
Podobnie było w jego pracy nad problematyką istnienia, gdzie dostrzegł on wiele
wątków, na które nikt wcześniej nie zwrócił uwagi, jednak sama jego teoria „esse”
jest zupełnie oryginalna i niezależna od pozostałych nurtów zajmujących się tym
zagadnieniem. Zatem teoria „esse” Akwinaty nie jest syntezą wielu innych
poglądów, lecz stanowi zupełnie nową perspektywę ujmowania tego, czym jest
istnienie.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk
Drugi wykład prof. Andrzejuka pt. „Filozofowie i filozofia na Polskim
Uniwersytecie na Obczyźnie (1939-2009)” został wygłoszony 18 września w sekcji
„Filozofia Polska”. Już na samym początku swojego wystąpienia prof. Andrzejuk
zwrócił uwagę na ważną kwestię, a mianowicie, że Polski Uniwersytet na Obczyźnie
(PUNO) nie stanowił ośrodka badań filozoficznych, ponieważ nigdy nie było tam
specjalistycznych studiów filozoficznych. Jednak swego rodzaju zamiłowanie do
tej nauki, jak i chęć prowadzenia działalności służącej pogłębianiu wiedzy
spowodowały, że na PUNO było wiele wybitnych osobistości, które reprezentowały
różnorodne dyscypliny filozoficzne. Można zatem wskazać na pewne tendencje
filozoficzne, jakie pojawiły się w czasie działalności tej instytucji. Wydaje
się, jak zauważył prof. Artur Andrzejuk, że pierwszą i zarazem chyba
najważniejszą cechą filozofii na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie jest jej
„praktycystyczne nachylenie” głównie w sensie filozofii społecznej rozumianej
przede wszystkim jako etyka i polityka w ujęciu Arystotelesa. Ów praktycyzm jest
cechą stanowiącą wręcz znamię filozofii polskiej uprawianej na PUNO. Ważne jest
również, że filozofowie, którzy w jakiś sposób byli związani z PUNO zawsze
uprawiali filozofię polską bez względu na to, czy było to w kontekście historii
filozofii, filozofii nauki, logiki, estetyki czy metafizyki. Polegało to przede
wszystkim na nieustannym podkreślaniu wspomnianego już praktycyzmu
charakterystycznego dla filozofii polskiej, a także na nieustannym nawiązywaniu
do polskiego dorobku filozoficznego na płaszczyźnie wielu dyscyplin
filozoficznych. Prof. Andrzejuk po zaprezentowaniu wniosków wynikających z jego
wykładu zapoznał słuchaczy z książką o PUNO pt. „Filozofia na Polskim
Uniwersytecie na Obczyźnie”, która zawiera teksty różnych autorów na temat
uprawianej na PUNO myśli filozoficznej.
Ponieważ problematyka podjęta w ramach wykładu o PUNO jest raczej mało znana,
dyskusja była niezwykle ożywiona i z powodu wyczerpania czasu musiała zostać
przeniesiona w kuluary, gdzie toczyła się jeszcze bardzo długo.
Dr Izabella Andrzejuk i ks. prof. dr hab. Stanisław Janeczek jako prowadzący obrady
Z kolei dr Izabella Andrzejuk wygłosiła wykład 16 września pt. „Aleksander
Żychliński – teolog otwarty na filozofię”. Po krótkiej prezentacji osoby
Aleksandra Żychlińskiego, który był tomistą przełomu XIX i XX wieku, autorem
licznych tekstów filozoficznych i teologicznych, a także ascetycznych dr
Andrzejuk zwróciła uwagę na fakt, że autor ten niezwykle często podejmował
zagadnienia zarówno z dziedziny filozofii i teologii, próbując je w pewnym
sensie pogodzić. Na zainteresowania naukowe Aleksandra Żychlińskiego w znacznym
stopniu wpłynęły liczne funkcje, jakie pełnił – był kierownikiem duchowym w
Seminarium Poznańskim oraz Seminarium Kieleckim. To spowodowało, że postanowił
szerzej zająć się problematyką życia duchowego. W swoim wystąpieniu I. Andrzejuk
zwróciła uwagę, że Żychliński swoją koncepcję życia duchowego i jego rozwoju
oparł na fundamencie filozofii tomistycznej. Według Żychlińskiego bowiem
filozofia, pozwala we właściwy sposób ukształtować człowieka jako istotę
rozumną. Filozofia, według Żychlińskiego, jest najwyższa ludzką umiejętnością,
dlatego też nie wahał się określać jej jako mądrość. Tak rozumiana filozofia ma
znaczny wpływ na właściwe realizowanie zadań teologii, która niezwykle dużo
czerpie z filozofii i wiele jej zawdzięcza. Podsumowując swoje wystąpienie, dr
Andrzejuk zwróciła uwagę na fakt, że w świetle poglądów Żychlińskiego można
stwierdzić, że dobry teolog powinien mieć bardzo dobre podstawy filozoficzne.
Dr Magdalena Płotka
Dr Magdalena Płotka wygłosiła wykład 18 września pt. „Neoplatońskie modele
działania w praktycyzmie krakowskim”. Zwróciła ona uwagę na fakt, że w
dotychczas prezentowanej literaturze praktycyzm krakowski był w pewnym sensie
utożsamiany z myślą via moderna, który to kierunek prezentowali tacy myśliciele,
jak Jan Burydan i Jan Duns Szkot. Ich koncepcja określana jest jako
woluntarystyczna filozofia działania i opiera się głównie na tzw. „czynnym”
szczęściu lub podkreśleniu roli wyboru. Bez wątpienia, jak zauważyła dr Płotka,
był to znaczący wkład w formowanie się krakowskiej filozofii praktycznej XV i
XVI wieku. Jednak, według prelegentki, obraz wspomnianych źródeł jest niepełny,
bowiem kiedy mówi się o źródłach praktycyzmu krakowskiego, bez wątpienia należy
uwzględnić ważną rolę wpływów neoplatońskich, zwłaszcza zaś wizji świata
zawartej w „Liber de causis”. Otóż polscy filozofowie niejednokrotnie czerpali z
neoplatońskiej ontologii, akcentując dynamizm świata oraz liczne szczegółowe
rozwiązania związane z ludzkim działaniem i jego rolą w życiu człowieka. Dr
Magdalena Płotka wymieniła tu takich myślicieli, jak Wawrzyniec z Raciborza,
Jakub z Gostynina i anonimowy autor „Kazania” (BJ 502). Zatem za cel wykładu
prelegentka postawiła sobie wskazanie na poszczególne aspekty praktycyzmu
krakowskiego, które powstały pod silnym wpływem filozofii neoplatońskiej oraz
wykazanie ważności neoplatonizmu Proklosa dla uzasadniania tez praktycystycznej
filozofii przez myślicieli krakowskich. W ostatniej części swojego wystąpienia
dr Płotka pokazała, w jaki sposób myśl neoplatońska przyczyniła się do odejścia
filozofów krakowskich od rozwiązań zaproponowanych wcześniej przez Arystotelesa
w kontekście takich zagadnień, jak działanie, kontemplacja, teoria i praktyka.
Dr Michał Zembrzuski
Dr Michał Zembrzuski wygłosił swój wykład dnia 16 września w sekcji „Historia
filozofii antycznej, bizantyjskiej i średniowiecznej”. „«O miłości! Cóż mogę o
Tobie powiedzieć?». Hugona ze św. Wiktora pochwała miłości”. Prelegent zauważył,
że pomimo bardzo rozległych zainteresowań pisarskich Hugona ze św. Wiktora (jego
twórczość obejmowała problematykę pedagogiczną, egzegetyczną, teologiczną, a
także mistyczną), temat miłości był dla niego w pewnym sensie motywem
przewodnim, co ilustruje ilość jego dzieł, w jakich problematyka ta się pojawia.
Miłość w dziełach Hugona ma charakter wyjątkowy. Hugon rozumiał ją w sposób
szczególnie antropocentryczny i humanistyczny. Autor takiego obrazu miłości
„wykorzystywał” tę relację do uleczenia stanu człowieka po grzechu pierworodnym.
Zatem teoria ta związana jest z poszukiwaniem stabilnego przedmiotu miłości, co
pociąga za sobą porzucenie takiego przedmiotu, który tej stabilności nie
zapewniał. Miłość w myśli Hugona ze św. Wiktora, co podkreślił prelegent, jest
tym czynnikiem, który rzeczywistość ludzką i boską zbliża niezwykle mocno.
Możliwość zrównania tych dwóch rzeczywistości daje miłości pierwszeństwo
względem wiary, która w życiu chrześcijan nie mogła spełniać swojej roli bez
miłości.
Dr Anna Kazimierczak-Kucharska
Wykład dr Anny Kazimierczak-Kucharskiej pt. „Żyć czy umierać? – filozofowie
starożytni wobec problemu samobójstwa” odbył się 17 września również w sekcji
„Historia filozofii antycznej, bizantyjskiej i średniowiecznej”. Prelegentka
szczególną uwagę zwróciła na fakt, że w epoce starożytnej śmierć była równie
ważnym wydarzeniem, co dzisiaj, jednak stanowiła ona zjawisko raczej normalne,
zaś samobójstwo postrzegane było jako czyn godny podziwu dla tego, kto odważył
się stawić czoła śmierci. Prelegentka w pierwszej kolejności omówiła szeroko
rozumianą problematykę śmierci, którą podejmowali już starożytni filozofowie
jońscy, po nich zaś Sokrates, Platon i Arystoteles. W kwestii samobójstwa,
którego zagadnienie niejako wyłania się z problematyki śmierci, dr
Kazimierczak-Kucharska zwróciła uwagę również na stoików rzymskich, których
postawę w tej materii również można interpretować w pewnym określonym nurcie
starożytności. W ramach wniosków prelegentka podkreśliła, że podejście do
kwestii samobójstwa radykalnie różni się od współcześnie przyjętych konwenansów,
które interpretowane są raczej jako „zamach na swoje życie”. Jednak w
starożytności postawa samobójcy wzbudzała niejednokrotnie swoisty respekt, była
to powiem postawa filozoficzna wiążąca się z ogromną odwagą i określeniem
swojego stanowiska wobec śmierci. Natomiast ocena samego aktu samobójczego nie
odbywała się w kategoriach sensu stricto moralnych, lecz w kategoriach
przyczyn, które niejednokrotnie stanowiły usprawiedliwienie dla takiej postawy.
Mgr Karolina Ćwik
Z kolei 17 września swój referat pt. „Filozoficzna problematyka rodzenia słowa w
intelekcie człowieka w ujęciu św. Tomasza z Akwinu” zaprezentowała mgr Karolina
Ćwik także w sekcji „Historia filozofii antycznej, bizantyjskiej i
średniowiecznej”. Prelegentka zwróciła uwagę na konsekwencje realnego spotkania
intelektu z bytem, w wyniku czego powstaje słowo serca jako akt rozumienia i w
następnej kolejności prowadzi ono do mowy serca jako realnej reakcji woli na
słowo. Mgr Ćwik wykazała, że dla św. Tomasza z Akwinu słowo wypowiedziane, czyli
słowo, które „pojawia się” na zewnątrz ma przyczynę w „słowie wewnętrznym”,
ponieważ verbum cordis ma charakter immanentny względem aktu poznania
intelektualnego. To, w jaki sposób przebiega rodzenie słowa w intelekcie
człowieka pozwala na dokładne zrozumienie antropologii Tomasza z Akwinu.
Dr Dawid Lipski
Tego samego dnia oraz w tej samej sekcji wykład wygłosił dr Dawid Lipski.
Wystąpienie, zatytułowane: „Problem jedności substancjalnej w poglądach Wilhelma
Ockhama i Jana Dunsa Szkota” wzbudziło znaczne zainteresowanie uczestników
sekcji. W swoim wystąpieniu dr Lipski wykazał, w jaki sposób ów ważny spór XIII
wieku o jedność i wielość form wpłynął na poglądy Wilhelma Ockhama i Jana Dunsa
Szkota. Prelegent zaprezentował tę problematykę na tle całości metafizyki u obu
autorów. Z jednej strony pojawiła się „tradycja franciszkańska” z dominującą
myślą Bonawentury, z drugiej zaś widoczne jest zupełnie nowe podejście do
większości zagadnień metafizycznych. Wydaje się ponadto, że u Ockhama pojawiają
się dwie sprzeczne tendencje: po pierwsze - metafizyka, która sprowadza się do
wielości nieuporządkowanych w pewnym sensie bytów oraz po drugie - poznanie,
które w konsekwencji sprowadza się do aktu wiary. Obie te kwestie stoją w
sprzeczności z wyznaczaniem przez franciszkanina wymogów ogólności, konieczności
i braku indywidualizacji.
Dzień wcześniej, to znaczy 16 września swój wykład w ramach obrad sekcji
„Historia filozofii antycznej, bizantyjskiej i średniowiecznej wygłosił Ks.
prof. Tomasz Stępień. Wystąpienie było zatytułowane: „Wiara prowadząca do
rozumienia. Wiara jako typ poznania naturalnego w ujęciu św. Augustyna”. Na
wstępie prelegent zwrócił uwagę na liczne problemy interpretacyjne słynnego
stwierdzenia „fides querens intellectum”, ponieważ w różnych wersjach językowych
ma ono nieco inne brzmienie. Jednak dla św. Augustyna ów werset z Księgi
Izajasza (7, 9) narzucał interpretacje w aspekcie typów poznania. Ks. prof.
Stępień wykazał, że w wypowiedziach św. Augustyna, które dotyczą rozumienia
wiary widoczne jest traktowanie tego zagadnienia nie jedynie w porządku
nadprzyrodzonym, lecz rozumie on wiarę jako pewien typ poznania naturalnego.
Pozwala to na daleko idące wnioski, ukazujące św. Augustyna w zupełnie nowym
świetle niż dotychczas uważano.
Dr Bożena Listkowska
Trzeciego dna Zjazdu, 17 września w ramach obrad sekcji „Filozofii człowieka”
miała wystąpienie dr Bożena Listkowska z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w
Bydgoszczy. W swoim wystąpieniu, zatytułowanym „Substancja czy relacja? Spór o
koncepcję osoby ludzkiej w filozofii współczesnej”, prelegentka skupiła się na
dwóch sposobach rozumienia osoby ludzkiej w tradycji filozoficznej. Pierwszy z
nich wyznaczony jest przez ujęcia arystotelizujące i tomistyczne, zaś drugi –
przez myśl platońską i neoplatońską. W ten sposób niejako „obok siebie”
funkcjonują dwa ujęcia osoby: substancjalistyczne oraz relacjonistyczne. Dr
Listkowska zaznaczyła, iż w ujęciu substancjalistycznym bycie osobą przysługuje
człowiekowi niejako z natury, zaś w wersji relacjonistycznej uznanie człowieka
za osobę jest uzależnione od jego postępowania. Prelegentka w swoim wystąpieniu
omówiła szczegółowo oba stanowiska, wskazując zarazem na ich konsekwencje.
Dr Marcin Trepczyński
W ramach bogato reprezentowanej sekcji „Historii filozofii antycznej,
bizantyjskiej i średniowiecznej” również 17 września miał swoje wystąpienie dr
Marcin Trepczyński z Uniwersytetu Warszawskiego. W swoim referacie,
zatytułowanym „W jakim stopniu człowiek może poznać Boga według Alberta
Wielkiego” dr Trepczyński zaprezentował Albertową matrycę uwarunkowań
poznawalności Boga. Prelegent odwołał się w swoim wystąpieniu do późnego i
niedokończonego dzieła św. Alberta „Summa theologiae sive de mirabili Dei”.
Ostatecznie M. Trepczyński zwrócił uwagę, iż źródeł Albertowego rozumienia
poznawalności Boga należy szukać u Pseudo-Dionizego Areopagity oraz u św.
Augustyna.
10. Polski Zjazd Filozoficzny w Poznaniu był bardzo bogaty w wiele ciekawych i
pouczających wykładów, dzięki czemu reprezentanci Katedry Historii Filozofii
Starożytnej i Średniowiecznej UKSW wrócili z owocami nowej wiedzy i
doświadczenia. Wielość sekcji tematycznych pozwalała bowiem na zapoznanie się
zarówno z różnymi nurtami aktualnie uprawianej filozofii, jak i z samymi
przedstawicielami różnych ośrodków naukowych Polski, co otwiera nowe perspektywy
na współpracę.
Autor sprawozdania: dr Anna Kazimierczak-Kucharska