OD ETYKI CNÓT DO ETYKI CHRONIENIA OSÓB |
10 kwietnia 2015
Sprawozdanie z konferencji naukowej |
Dr Paweł Bromski, rektor Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki
Dnia 10 kwietnia 2015 roku w Warszawie odbyła się konferencja „Od etyki cnót do etyki chronienia osób. Podstawy wychowania społecznego i politycznego”, zorganizowana przez trzy ośrodki naukowe – Wyższą Szkołę Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych, Wyższą Szkołę Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego przy szczególnym udziale Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej.
Dr Monika Brenner, rektor Wyższej Szkoły Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych oraz mgr Ewa Szymańska-Sabala, dziekan WSKPiSM
Rektora WSSMiA, pana dr. Pawła Bromskiego poproszono o uroczyste otwarcie
konferencji oraz o przywitanie gości, następnie zaś pani dr Izabella Andrzejuk
po omówieniu kilku spraw organizacyjnych poinformowała wszystkich prelegentów
oraz słuchaczy o śmierci prof. Wojciecha Falkowskiego rektora Polskiego
Uniwersytetu na Obczyźnie, znanego psychiatry, psychologa a także
artysty-malarza.
Dr Izabella Andrzejuk prezentuje książkę pt. "Filozofia na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie"
Wojciech Falkowski jako rektor PUNO zainicjował współpracę swojej uczelni z UKSW (w roku 2009 podpisał umowę współpracy z ówczesnym rektorem UKSW, ks. prof. Ryszardem Rumiankiem). Dr Andrzejuk wyraziła żal z powodu śmierci profesora, ale również ogromną satysfakcję z powodu zadedykowania ostatniej książki o PUNO („Filozofia na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie”, red. M. Płotka, J. Pyłat, A. Andrzejuk, Warszawa-Londyn 2014) właśnie prof. Wojciechowi Falkowskiemu.
Dr Izabella Andrzejuk prezentuje fotografię dedykacyjną w książce pt. "Filozofia na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie"
Po kilku słowach wprowadzenia rozpoczęła się część plenarna konferencji. Jako
pierwszy głos zabrał ks. dr hab. Andrzej Kobyliński z UKSW, który wygłosił
referat pt. „Moralność i nihilizm. Godność człowieka w różnych modelach etyki
postmetafizycznej”. Prelegent podkreślił, że nie ulega najmniejszej wątpliwości,
iż nihilizm potrzebuje dzisiaj bardzo szerokich badań w Polsce. Warto ponadto
zwrócić uwagę na fakt, że godność człowieka, jest silnym punktem etyk
postmetafizycznych, natomiast – jak zauważył ks. Kobyliński – są one zupełnie
bezradne wobec kwestii bioetycznych. Niestety odpowiedź na pytanie o źródło
godności człowieka jest o konotacjach kantowskich, co rozdziela dzisiaj
wszystkie religie.
Ks. dr hab. Andrzej Kobyliński
Następnie głos zabrał prof. Artur Andrzejuk z UKSW oraz PUNO, który wygłosił
wykład pt. „Etyka wojskowa Józefa Marii Bocheńskiego”. Podkreślił on, że
Bocheński zaliczał etykę wojskową do etyk specjalnych. Wymienił ponadto kilka
ważnych elementów, które na tę etykę się składają – konieczność obrony, męstwo,
posłuszeństwo, decyzja bojowa. Niestety okazuje się, że w tekstach Bocheńskiego
na temat etyki wojskowej można znaleźć niemal dokładnie to samo, co w tekstach
Woronieckiego, jednak – jak zauważył prof. Andrzejuk – nie jest to spowodowane
celowo, lecz Bocheński jako słuchacz wykładów Woronieckiego w zupełności przejął
jego koncepcję.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk
Następny referat wygłosił dr Adam Olechowski z Kolegium Jagiellońskiego
Toruńskiej Szkoły Wyższej pt. „Etyka konfliktów zbrojnych”. Na wstępie dr
Olechowski zwrócił uwagę, że zagadnienie etyki i wojny z pozoru zupełnie się
wykluczają, jednak istnieje potrzeba, aby w tej dziedzinie poruszać kwestie
podstaw religijno-filozoficznych. Prelegent wskazał na wiele ciekawych wątków,
m. in. na bardzo ważne w kontekście wojny podejście pragmatyczne, które
podejmowane jest w licznych dokumentach różnych instytucji sprowadzające się
głównie do jak najbardziej humanitarnego traktowania ludzi w czasie regularnej
wojny.
Dr Adam Olechowski
Po trzech referatach nastąpiła przerwa kawowa, która była bogata w liczne
dyskusje kuluarowe.
Uczestnicy konferencji z UKSW: Dawid Gawałkiewicz i Monika Deja z I roku filozofii, ks. dr hab. Andrzej Kobyliński. dr Michał Zembrzuski i lic. Magdalena Saganek z V roku filozofii
Kolejny prelegent, dr hab. Mirosław Murat z WSSMiA wygłosił wykład „Obywatel czy konsument? Pomiędzy małą ojczyzną a <<prywatnym ogródkiem>>” w niezwykle zaskakującej formie. Otóż Mirosław zawarł swoje wystąpienie w szeregu licznych oraz bardzo ważnych pytań dotyczących współczesnej rzeczywistości, na które odpowiedzi nie udzielił, lecz pozostawił odbiorców z ich samodzielną refleksją. Prelegent ukazał zatem braki współczesnego świata poprzez pytania, zmuszając w ten sposób słuchaczy do refleksji nad diagnozą sytuacji polityczno-społeczno-moralnej Polaków. Zarazem kwestię ostatecznej odpowiedzi na te pytania pozostawił otwartą.
Dr hab. Mirosław Murat
Kolejnym prelegentem był dr hab. Maciej Kociuba z Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej w Lublinie, który wygłosił referat pt. „Filozofia praktyczna
w dobie pluralizmu wartości”. W wystąpieniu zwrócił on uwagę głównie na obecny
dzisiaj głód autorytetu, co przynosi niestety wiele negatywnych skutków.
Dzisiejszy świat jest bowiem światem wielu etyk horyzontalnych, z których każda
ma do zaoferowania równo-wartościowe opcje wyborów. Filozofia i etyka nie
udzielają już odpowiedzi na pytania dotyczące tego jak żyć, lecz zajmuje się tym
przede wszystkim psychologia i socjologia. Według prelegenta, wynika to z faktu,
że szczęście traktuje się dzisiaj jako pewną sprawność, którą można wypracować.
U podstaw takiej postawy należy doszukiwać się głównie laicyzacji, która
spowodowała, że coraz trudniejszy staje się powrót do zasad mądrościowych, jakie
wcześniej skutecznie regulowały życie ludzi.
Dr hab. Maciej Kociuba
Ostatnim już mówcą w części plenarnej konferencji był mł. bryg. dr inż. Dawid
Pełka z Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej w Gdyni, który wygłosił
referat pt. „Etyka żołnierza-ratownika, czyli poprzez sprawności i cnoty do
ochrony osób”. Prelegent podkreślił, że jeśli chodzi o etykę zawodową straży
pożarnej, to dopiero niedawno ukazał się krótki, bo zaledwie ośmiopunktowy
kodeks, ale niestety powstał on bez udziału filozofów i etyków, w jego
powstawaniu uczestniczyli jedynie prawnicy i ekonomiści. Dr Pełka przechodząc do
kwestii natury teoretycznej zauważył, że najważniejszą cnotą, jaka powinna
dominować we wszystkich służbach ratunkowych jest bez wątpienia męstwo. Należy
ponadto wychowywać odpowiednie cnoty i sprawności, bez tego bowiem życie i
zdrowie wielu osób może zostać zagrożone.
Bryg. dr inż. Dawid Pełka
Po przerwie kawowej nastąpiły obrady w dwóch sekcjach.
Dr hab. Mirosław Murat i dr Anna Kazimierczak-Kucharska
W sekcji pierwszej jako pierwsza wykład wygłosiła dr Anna Kazimierczak-Kucharska z UKSW pt. „(Nie)słuszne przekraczanie granic przez wychowawcę. Uwagi na temat archetypicznego nauczania przez Sokratesa”. Prelegentka zwróciła uwagę na kilka elementów, które spowodowały, że można mówić o pewnym przekraczaniu granic przez mistrza ateńskiego. Są to m. in. sposób nauczania, nowa koncepcja osoby, wyakcentowanie duszy ludzkiej. Niesłuszność przekraczania granic polegała na tym, że Sokratesa skazano, co przyniosło w konsekwencji negatywne skutki dla młodzieży ateńskiej, natomiast słuszność przekroczenia tych granic prelegentka widzi w zachowaniu Sokratesa w pamięci jako męża sprawiedliwego, który ukochał prawdę do końca, dzięki czemu mógł „wychowywać” młodzież również po swojej śmierci.
Dr Anna Kazimierczak-Kucharska
Kolejnym prelegentem w tej części konferencji był dr Michał Zembrzuski z UKSW,
którego referat nosił tytuł „Jak według Akwinaty i MacIntyre’a realizować
sprawiedliwość względem osób (łagodnie i miłosiernie czy racjonalnie)?” Już na
samym początku swojego wystąpienia dr Zembrzuski podkreślił, że według niego
MacIntyre nie jest tomistą. MacIntyre twierdzi, że ludzie traktują filozofię
praktyczną jako teoretyczną. Ponadto wskazuje on na trzy podstawowe uzasadnienia
moralne, które są nieprzekładalne na własne kategorie. Wnioski prelegenta
dotyczyły działań cnotliwych, które – według MacIntyre’a – zawsze kierowane są
przez nauczyciela, ponieważ to właśnie nauczyciel przekazuje wiedzę na temat
cnót. Wychowanie jest tu zatem bardzo ważne.
Dr Michał Zembrzuski
Ostatni referat przed przerwą obiadową wygłosił ks. dr Adam Filipowicz z UKSW pt.
„Antropologiczne podstawy wychowania według Klemensa Aleksandryjskiego”.
Prelegent stwierdził, że Klemens w kontekście wychowania zdecydowanie bliższy
jest platońskiemu idealizmowi niż arystotelesowskiemu realizmowi. Jednak, według
Klemensa Aleksandryjskiego, proces wychowawczy ma prowadzić wychowanka do
pełnego prawdziwego człowieczeństwa, zatem nie jest to czysty idealizm, ponieważ
pojawia się tu relacja wychowanka do wychowawcy.
Ks. dr Adam Filipowicz
Po tej części konferencji miała miejsce dyskusja, w której odpowiedzi na pytanie
dotyczące dzisiejszego wychowania były bardzo zróżnicowane. Jednak najważniejsze
wnioski można wysunąć na podstawie wypowiedzi ks. dr. Adama Filipowicza, który
zauważył, że już od Arystotelesa zaczęło pojawiać się nauczanie bez wychowania,
ponieważ wychowanie było nastawione jedynie na ukształtowanie dobrego obywatela.
Dr hab. Mirosław Murat dodał, że kolejnym czynnikiem ważącym w tej kwestii może
być bark rozumienia rzeczywistości, która otacza człowieka współczesnego.
Dr hab. Maciej Kociuba
Po przerwie obiadowej kontynuowano obrady w dwóch sekcjach.
Ks. dr Adam Filipowicz
Obrady sekcji pierwszej rozpoczęły się wykładem płk. dr. Jerzego Niepsuja z Warszawskiej Akademii Technicznej zatytułowanym: „Etyczne podstawy wychowania żołnierzy Bundeswehry” .Dr Niepsuj przedstawił w swoim referacie zagadnienia przygotowane wspólnie z prof. Inż. Janem Figurskim (również pracownikiem WAT). Prelegent zwrócił uwagę na wszystkie najważniejsze problemy, które powinny być podejmowane w zagadnieniu wychowania. Są to: godność, wolność, pokój, sprawiedliwość, równość, solidarność i demokracja. Najważniejszy zaś wniosek płk. dr. Niepsuja dotyczył wspólnych wartości, które, według niego, powinny być w armii.
Płk dr Jerzy Niepsuj
Kolejny referat przedstawiła dr Julia Bartczak z Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa i
Ochrony zatytułowany: „Filozoficzno-etyczne aspekty bezpieczeństwa osób w
strukturach społeczno-politycznych”. Prelegentka zwróciła uwagę, że
najważniejsza we wszelkich strukturach społecznych zawsze jest godność ludzka,
choć oczywiście bardzo trudno jest o niej mówić w warunkach regularnej wojny.
Otóż bezpieczeństwo, które w pewnym sensie pociąga za sobą poczucie godności ma
swoją specyfikę zależną od struktur hierarchicznych, jakie istnieją w państwie.
Dr Julia Bartczak
Jako następna wystąpiła lic Anna-Maria Szczepaniak i zaprezentowała temat:
„Pomiędzy dzoē a bios, czyli w poszukiwaniu ludzkiej godności w koncepcji
Giorgio Agambena”. W wykładzie tym podjętych było wiele wątków, jednak bez
wątpienia najciekawsze wydaje się zagadnienie homo sacer, które oznacza ludzi
zupełnie pozbawionych godności. Prelegentka podała wiele przykładów, również
tych z czasów obecnych, które wskazują na fakt, że koncepcja odzierania ludzi z
ich godności ma miejsce również dzisiaj, zaś stopień jej jest naprawdę wysoki.
Lic. Anna-Maria Szczepaniak
Ostatni referat dr Magdaleny Płotki z UKSW, był zatytułowany: „Działanie
polityczne w myśli Wawrzyńca z Raciborza” i dotyczył specyfiki myśli politycznej
tego polskiego filozofa. Koncepcja działania Wawrzyńca z Raciborza (zm. w 1458
roku) wyłożona w jego komentarzu do „Polityki” Arystotelesa dowodzi zdaniem M.
Płotki, iż jednym ze źródeł krakowskiego praktycyzmu była myśl neoplatońska.
Omawiając specyficzny typ działania (politycznego) jakim jest rządzenie,
Wawrzyniec sięga do pochodzącej z „Liber de causis” wizji świata oraz
argumentuje, że właściwym paradygmatem dla działań politycznych jest działanie
człowieka jako jednostki. Paralelność koncepcji działania w skali makro
(zarządzania państwem) oraz w skali mikro (wewnętrznych aktów człowieka) stanowi
o ciągłości politycznej i antropologicznej myśli tego krakowskiego profesora.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk
Dr Adam Olechowski i bryg. dr inż. Dawid Pełka
Sekcja druga, prowadzona przez dr I. Andrzejuk rozpoczęła się wystąpieniem mgr
Karoliny Ćwik z UKSW, pod tytułem: „Mowa ludzka jako przejaw sprawiedliwości
wymiennej w ujęciu o. J. Woronieckiego OP”. Prelegentka zaznaczyła, iż dla
Woronieckiego umiejętność właściwego posługiwania się mową obejmuje stosunki
pomiędzy pojedynczymi osobami i dlatego należy do cnoty sprawiedliwości
wymiennej. K. Ćwik stwierdziła też, że według omawianego autora mowa ludzka
służy budowaniu i umacnianiu więzi międzyludzkich oraz odróżnia człowieka od
zwierząt. Mowa ponadto, służąc wymianie myśli, buduje się także na zaufaniu
między osobami – bez tego czynnika nie stanowiłaby elementu wzmacniającego
relacje międzyludzkie. Zaś fundamentem zaufania jest prawdomówność. W dalszej
części swojego wystąpienia prelegentka skupiła się na problematyce wychowania do
dobrego posługiwania się mową, które powinno zawierać takie elementy jak
dyscyplina myślenia oraz walka z wadami. K. Ćwik omówiła także wady w zakresie
posługiwania się mową, wśród których znalazły się między innymi: plotkarstwo,
pochlebstwo, samochwalstwo, złośliwe kłamstwo.
Mgr Karolina Ćwik
Kolejnym prelegentem była mgr. Martyna Waśniewska z UKSW, która w swoim
wystąpieniu, zatytułowanym: „Etyka chronienia osób w ujęciu Mieczysława Gogacza”,
scharakteryzowała najważniejsze zagadnienia etyczne tego tomisty i
antropologiczne podstawy jego etyki. Mgr. Waśniewska zwróciła uwagę na elementy
Konstytutywne osoby oraz na relacje osobowe, budujące się na przejawach
istnienia (realności, prawdzie i dobru). Ponadto M. Waśniewska omówiła też
usprawnienia władz ludzkich (mądrość, kontemplację i sumienie) jako zasady
czynności chroniących prawdę i dobro osób.. Kończąc swoje wystąpienie
prelegentka zwróciła uwagę, iż celem tak rozumianej etyki jest przemiana
człowieka (metanoia), dzięki której będzie on zawsze sytuował się wśród osób,
dystansując przywiązanie do rzeczy.
Mgr Martyna Waśniewska
Jako kolejny wystąpił dr Dawid Lipski z UKSW, zatytułowany: „Filozoficzne
założenia humanizmu integralnego Jacquesa Maritaina”. Na początku prelegent
krótko przedstawił życiorys Maritaina, wskazując na najbardziej znaczące
wydarzenia z jego życia, jak chociażby uczestnictwo w obradach Soboru
Watykańskiego II. Następnie D. Lipski zwrócił uwagę, iż zaprojektowana przez
Maritaina jego koncepcja humanizmu integralnego mogłaby stanowić remedium dla
współczesnej myśli filozoficznej i etycznej, uwikłanej w postmodernizm. Sam
Maritain bowiem proponował go jako nurt, który może odnowić moc chrześcijaństwa
w kulturze i w historii. Ponadto prelegent przypominając argumenty Maritaina w
jego dyskusji z marksizmem, zwrócił uwagę, iż to właśnie je można wykorzystywać
do dyskusji z poglądami postmodernistycznymi.
Dr Dawid Lipski
Po wystąpieniu D. Lipskiego uczestnicy obrad sekcji udali się na krótką przerwę
na pytania oraz kawę.
Karolina Ćwik i Michał Zembrzuski
Po przerwie, w ramach wznowionych obrad wystąpił dr hab. prof. UKSW J.
Grzybowski. Jego wystąpienie było zatytułowane: „Wychowywać do świadomości
skutków. O eschatologicznej perspektywie etyki”. J. Grzybowski odniósł się do
hipotetycznej sytuacji, w jakiej mógł znaleźć się znany filozof
postmodernistyczny, R. Rorty w chwili swojej śmierci. Przykład ten posłużył
prelegentowi na zwrócenie uwagi na następujące kwestie: skutki naszych czynów
mają swoje konsekwencji; wola człowieka w relacji do intelektu posiada swoją
siłę, którą może wykorzystać, uznając swój błąd i traktując napomnienie (karę)
jako sprawiedliwą. W swoim wystąpieniu J. Grzybowski zwrócił też uwagę, że w
perspektywie eschatologicznej może się też zdarzyć tak, że wola człowieka
odwróci się od racji intelektu. Dlatego też tak ważne jest, aby pamiętać o
dalekosiężnych konsekwencjach naszych własnych czynów.
Ks. dr hab. Jacek Grzybowski, prof. UKSW
Następnie mgr. inż. Janusz Idźkowski z UKSW, który zaprezentował referat pod
tytułem: „Trudności związane z wyjaśnianiem zagadnienia ‘kontemplacji’”. W swoim
wystąpieniu zwrócił uwagę, iż słownikowe oraz encyklopedyczne definicje
kontemplacji nie dają jasnego i jednoznacznego wyjaśnienia, czym kontemplacja
jest w swej istocie. J. Idźkowski zaproponował własny podział na odmiany
kontemplacji, poparty tekstami „klasyków” tego zagadnienia: Ryszarda ze św.
Wiktora, św. Tomasza, J. Maritaina czy M. Gogacza. W ten sposób prelegent
wyodrębnił kontemplację nabytą od kontemplacji rozumianej w sensie ścisłym.
Każda z nich może zawierać jeszcze różne typy kontemplacji, w zależności od
tego, do czego się odnosi. W ten sposób kontemplacja nabyta (czyli taka, która
nie ujmuje bezpośrednio swojego przedmiotu) zawiera w sobie kontemplację
filozoficzną, naukową, teologiczną. Zaś kontemplacja sensu stricte (ujmująca
wprost przedmiot kontemplacji) zawiera rozróżnienie na kontemplację: estetyczną,
etyczną, religijną.
Mgr inż. Janusz Idźkowski
Ostatnim wystąpieniem w ramach tej sekcji był referat dr I. Andrzejuk z WSKPiSM,
zatytułowany: „Sztuka kierowania innymi ludźmi. Zastosowanie roztropności i
innych cnót w rządzeniu. Prelegentka zaprezentowała tomistyczną wersję teorii
rządzenia i rozkazywania przede wszystkim w wersji J. Woronieckiego, gdzie
rządzenie nazywane jest kierowaniem powierzonych nam ludzi (podwładnych,
współpracowników) do celu. I. Andrzejuk zauważyła, że w tej interpretacji
zarządzanie sprowadza się do trzech głównych czynności: rządzenia, rozkazywania
oraz karania. W każdej z nich potrzebne są zarządzającemu cnoty, jednak
najważniejszą i naczelną cnotą, niezbędną w spełnianiu takich funkcji jest
roztropność.
Dr Izabella Andrzejuk
Po ostatnim wystąpieniu odbyła się dyskusja, w której wzięli udział: J.
Grzybowski, D. Lipski, J. Idźkowski, E. Łażewski (UKSW), I. Andrzejuk.
Ks. dr Adam Filipowicz w ogniu dyskusji
Konferencję podsumował rektor WSSMiA, dr Paweł Bromski, który stwierdził, że
konferencja ta była niezwykle udana. Wyraził ponadto nadzieję, że w kolejnym
roku akademickim zostanie podjęte podobne przedsięwzięcie.
Dr Monika Brenner, rektor Wyższej Szkoły Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych, mgr Ewa Szymańska-Sabala, dziekan WSKPiSM, dr Paweł Bromski, rektor Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki
Sprawozdanie:
Anna Kazimierczak-Kucharska
Izabella Andrzejuk
Fotografie:
Anna Kazimierczak-Kucharska
Dr Anna Kazimierczak-Kucharska