Sprawozdanie z konferencji naukowej |
„Niepomyślane – nie do pomyślenia. Rozpadliny, uskoki i zatory w tektonice dyskursu filozoficznego i naukowego” |
Częstochowa
24-25 września 2015
W dniach 24-25 września 2015 roku troje
przedstawicieli Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
Instytutu Filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
wzięło udział w konferencji naukowej „Niepomyślane – nie do pomyślenia.
Rozpadliny, uskoki i zatory w tektonice dyskursu filozoficznego i naukowego”
zorganizowanej przez Zakład Filozofii w Instytucie Filozofii, Socjologii i
Psychologii w Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Skład naszych
przedstawicieli był następujący: prof. Artur Andrzejuk – kierownik Katedry, dr
Izabella Andrzejuk (pracownik Wyższej Szkoły Komunikowania Politologii i
Stosunków Międzynarodowych w Warszawie) i dr Anna Kazimierczak-Kucharska –
współpracownicy Katedry.
Pierwszego dnia konferencji wykłady wygłosiła żeńska część mówców z UKSW. Dr
Izabella Andrzejuk swoje wystąpienie zatytułowała „O możliwościach
filozoficznego opisu doświadczenia mistycznego”. Prelegentka rozpoczęła od
przedstawienia relacji mistyków: św. Teresy Wielkiej i św. Jana od Krzyża. Po
ogólnym wyjaśnieniu, czym jest doświadczenie mistyczne, nie pomijając opinii
teologów na ten temat, dr Andrzejuk wskazała na miejsce doświadczenia
mistycznego w filozofii. Według Mieczysława Gogacza, którego w pierwszej
kolejności przywołała prelegentka, doświadczenie mistyczne jest specyficznym
rodzajem relacji poznania, w którym Bóg pomija naturalny porządek poznawczy
właściwy człowiekowi. W doświadczeniu mistycznym Bóg daje się poznać wprost
intelektowi ludzkiemu jako istnienie. Dr Andrzejuk podkreśliła, że, według
Gogacza, nie jest to jednak doświadczenie kończące się zdobyciem nowych pojęć
czy wiedzy.
Przechodząc do propozycji Jacquesa Maritaina, prelegentka zwróciła uwagę na
występujące u niego dwa typy poznania: „współnaturalne” i racjonalne.
Zdecydowanie w myśli Maritaina doświadczenie mistyczne jest poznaniem
współnaturalnym, czyli czysto subiektywnym i osobistym. Jest to zatem, co
podkreśliła prelegentka, pewne pośrednie „poznanie miłujące”.
Po ogólnym zaprezentowaniu pozostałych propozycji opisu doświadczenia
mistycznego dr Izabella Andrzejuk przeszła do wniosków, w których stanowczo
podkreśliła, że filozoficzny opis doświadczenia mistycznego zależy od przyjętej
koncepcji Boga i człowieka, zatem to teodycea i antropologia wiodą prym w
filozoficznych opisach unio mystica.
Dr Anna Kazimierczak-Kucharska wygłosiła wykład w tej samej części obrad
konferencyjnych i nosił on tytuł „Pomyślenie doświadczenia mistycznego u Plotyna
– realność czy sfera marzeń?”. Prelegentka rozpoczęła od całościowego
przedstawienia procesu doświadczenia mistycznego u Plotyna wraz z jego
najważniejszymi aspektami, zwracając uwagę na rozróżnienia terminologiczne,
które niestety w myśli Plotyna są bardzo niejasne i nieprecyzyjne. Otóż terminem
„doświadczenie mistyczne” określane są wszystkie czynności, ćwiczenia ascetyczne
oraz duchowe, które doprowadzają do zjednoczenia mistycznego w sensie ścisłym.
Okazuje się, że najtrudniejszym etapem do wyrażenia w doświadczeniu mistycznym u
Plotyna jest właśnie owo zjednoczenie mistyczne. Jest to bowiem sytuacja
pozapojęciowa, jednak zapodmiotowana we władzach poznawczych. Dlatego też
wnioskiem dr Kazimierczak-Kucharskiej było twierdzenie, że nie jest możliwe
wyrażenie czy opisanie unio mystica u Plotyna (chyba że poprzez obrazy i
metafory), zaś pomyśleć je można jedynie post factum. Natomiast
wcześniejsze etapy doświadczenia mistycznego da się zarówno wyrazić słowami, jak
i pomyśleć bez względu na czas.
Drugiego dnia konferencji wykład wygłosił prof. Artur Andrzejuk, który mówił na
temat kontrowersji związanych z rozumieniem esse jako aktu istnienia, a
temat jego wystąpienia brzmiał: „Spór o rozumienie istnienia”. Prelegent już na
wstępie zwrócił uwagę na dużą wagę tego sporu, twierdząc, że spór o rozumienie
istnienia był drugim najważniejszym sporem średniowiecza tuż po sporze o
powszechniki. Aby dobrze wpisać się w problematykę zawartą w tytule konferencji,
prof. Andrzejuk zwrócił uwagę, że esse jest nie do pomyślenia na gruncie
arystotelizmu, ponieważ istnienia nie da się ująć w żadnej definicji.
Jako rozpadlinę prelegent przyjął dysputę Idziego Rzymianina z Henrykiem z
Gandawy. Ów drugi myśliciel stwierdzał jedynie myślną różnicę pomiędzy istotą i
istnieniem, podczas gdy Idzi Rzymianin jednoznacznie podkreślał różnicę realną
między tymi pryncypiami.
Zatorem według prof. Artura Andrzejuka, były potępienia z 1277 roku, zaś
uskokiem wystąpienie Tomasza z Sutton. Ów angielski dominikanin uznawany był za
kontynuatora myśli św. Tomasza z Akwinu. Z tego też powodu do XX wieku teksty
Tomasza z Sutton należały do korpusu dzieł Akwinaty.
We wnioskach, prelegent stwierdził, że problematyka esse, która wyrosła na
gruncie filozofii Arystotelesa, swoje apogeum zaś odniosła w dziełach Tomasza z
Akwinu była bardzo ważna i rodziła wiele niepokojów.
Biorąc pod uwagę duże zróżnicowanie tematyczne wystąpień w ramach konferencji,
przedstawiciele Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej UKSW
pozostali w nurcie wystąpień odwołujących się raczej do klasycznie rozumianej i
uprawianej filozofii. Szereg licznych dyskusji po referatach, zwłaszcza po
wykładzie dr Izabelli Andrzejuk pozwalają na uznanie, że była to kolejna
konferencja zakończona sukcesem, który podczas końcowego słowa podziękowania
mocno podkreślił prof. Artur Andrzejuk.
Autorka sprawozdania: Anna
Kazimierczak-Kucharska