Etyka i polityka |
23 kwietnia 2014
Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej |
Dach rotundy PKO z okien Wyższej Szkoły Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych
W dniu 23 kwietnia 2014 roku, w Wyższej Szkole
Komunikowania Politologii i Stosunków Międzynarodowych, odbyła się
międzynarodowa konferencja
naukowa. Współorganizatorami konferencji byli pracownicy Katedry Historii
Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego oraz Wyższej Szkoły Stosunków
Międzynarodowych i Amerykanistyki.
Po rozpoczęciu konferencji i przywitaniu gości oraz władz uczelni w osobie
Rektora WSSMiA, dra Pawła Bromskiego, została zaprezentowana książka poświęcona
myśli filozoficznej zmarłego w sierpniu 2014 roku prof. Tadeuszowi Klimskiemu,
zatytułowana: „Filozofia i służba”. Prof. Artur Andrzejuk z UKSW w ramach tej prezentacji zaznajomił uczestników
konferencji z zawartością treściową książki oraz przypomniał samą postać ś.p. T.
Klimskiego. Przypomniał zarazem, iż właśnie rok wcześniej, większość z obecnych
na sali prelegentów miała okazję spotkać się z prof. Klimskim przy okazji
międzynarodowej konferencji „Sacrum i profanum w polityce”, która odbyła się 17
maja 2013 roku w siedzibie WSKPiSM.
Po prezentacji książki, prowadząca pierwszą część sesji plenarnej, dr Izabella
Andrzejuk zaprosiła prof. Artura Andrzejuka do wygłoszenia referatu,
zatytułowanego: „Zagadnienie wojny sprawiedliwej w etyce chrześcijańskiej”.
Prelegent na początku swojego wystąpienia odniósł się do samego terminu „wojny
sprawiedliwej”, który został wprowadzony do myśli etycznej i politycznej przez
Cycerona, a który – jak zauważył prelegent – występował dość wcześnie w etyce
chrześcijańskiej (stosowany już przez św. Ambrożego i św. Augustyna). Ponadto,
A. Andrzejuk, wymieniając za św. Tomaszem z Akwinu, warunki wojny sprawiedliwej
(uprawnienie do wydania i prowadzenia wojny ma władza legalna, wojna powinna być
prowadzona w słusznej sprawie, sama wojna powinna być prowadzona bez
niemoralnych intencji) zauważył, że nie zawsze w dziejach narodów
ustanawiany międzynarodowo pokój był pokojem sprawiedliwym. Przykładem na takie
sytuacje może być chociażby Kongres Wiedeński. Na zakończenie prelegent
zauważył, iż w świetle ustaleń Akwinaty, obywatele mają prawo przeciwstawiać się
(także zbrojnie) przeciwko ustanowionemu w sposób krzywdzący pokojowi.
Kolejnym prelegentem był dr Andrzej Nowik z UKSW, który wygłosił referat,
zatytułowany: „Zasady moralne w życiu politycznym w ujęciu Feliksa Koneczego”. W
swoim wystąpieniu dr Nowik zwrócił uwagę na tomistyczne korzenie w myśli
moralnej Konecznego. Prelegent zauważył także, iż F. Koneczny widział w
cywilizacji łacińskiej czynnik wzmacniający spoistość kulturową Europy. Istotną
rolę w tej cywilizacji – zdaniem Konecznego – pełniła religia katolicka i
Kościół. Ponadto jedną z zasad funkcjonowania cywilizacji łacińskiej było
nieingerowanie państwa w prawo prywatne.
Z kolei dr Jolanta Kociuba z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej wystąpiła z
referatem zatytułowanym: „Prawa człowieka – teoria czy ideologia?”. Prelegentka
zauważyła w swoim wystąpieniu, że formułowane współcześnie prawa człowieka są
efektem określonych decyzji politycznych. Taka zależność etyki od polityki
powoduje, zdaniem dr Kociuby w ostatecznym rozrachunku, usuwanie całej sfery
moralności i wartości moralnych. To z kolei pociąga za sobą trudności w
sformułowaniu praw człowieka, gdyż faktycznie nie da się ich określić bez
moralności. Prawa człowieka stają się wówczas pustym katalogiem, w którym
ostatecznym punktem odniesienia (celem samym w sobie) jest jednostka, co z kolei
prowadzi do niemal religijnego kultu owej jednostki. Prelegentka zaznaczyła
również, że wizja człowieka zawarta w tak określanych prawach człowieka jest
ostatecznie rozbieżna, niejednoznaczna lub wręcz naiwna.
W ramach drugiej części sesji plenarnej, prowadzonej przez dr Magdalenę Płotkę z
UKSW, wystąpił jako pierwszy prof. UMCS, Maciej Kociuba, którego referat był
zatytułowany: „Kryterium prakseologiczne w etyce. Od wertykalnej do
horyzontalnej struktury wartości”. Prelegent swoje wystąpienie rozpoczął od
uwagi, iż w odniesieniu do ludzkiego postępowania można mówić o pewnych
skrajnych przypadkach, w których rezygnacja z podjęcia działania skutkuje złem
moralnym. W dalszej części swojego wystąpienia prof. Kociuba rozważał, w jakim
systemie wartości moralnych: wertykalnym, czy horyzontalnym, częściej możemy
mieć do czynienia z postawą zaniechania działania. Prelegent stwierdził, że
znacznie częściej taka postawa jest wybierana w horyzontalnym systemie wartości,
gdzie wartości te mają charakter równoważny. Wielość rozwiązań i propozycji,
posiadających równą rangę nie sprzyja podejmowaniu decyzji, lecz raczej opóźnia
ją lub wręcz uniemożliwia, co może przynosić negatywne skutki w postaci zła
moralnego. Wyjątek od tej zasady – zdaniem M. Kociuby - stanowi postawa celowego
odwlekania decyzji, która może być już jakąś konkretną strategią.
Następnie referat zatytułowany: „Erazm z Rotterdamu i Marcin Luter – dwóch
walczących czy dwa autorytety moralne?” zaprezentowała dr Anna
Kazimierczak-Kucharska z UKSW. W swoim wystąpieniu prelegentka skupiła się na
charakterystyce osobowościowej oraz na omówieniu działalności naukowej obu
znanych reformatorów Kościoła. Dr Kazimierczak-Kucharska zauważyła, iż ani
Luter, ani Rotterdamczyk nigdy nie spotkali się ze sobą, a swoimi poglądami
reprezentowali dwa skrajne stanowiska. Erazma z Rotterdamu można uznać raczej za
przedstawiciela renesansu, skupiającego się na człowieku i sprawach ludzkich,
zaś Marcina Lutra za gorliwego głosiciela reformy Kościoła katolickiego i
religii.
Ostatnim prelegentem w drugiej części sesji plenarnej był dr Michał Zembrzuski z
UKSW, który wygłosił referat zatytułowany: „Dobry człowiek w złym państwie –
relacje między cnotami indywidualnymi i politycznymi”. Prelegent w swoim
wystąpieniu skupił się na określeniu sposobu funkcjonowania jednostki w
społeczeństwie, które ostatecznie polega na kształtowaniu w sobie cnót
osobistych i społecznych. Dr Zembrzuski przywołał też klasyczne rozumienie cnoty
jako sprawności kierującej człowieka do dobra i nadającej jego postępowaniu
walor dobra. Prelegent zwrócił również uwagę na dwukierunkowe zależności
zachodzące między państwem a jego obywatelami, polegające na tym, że państwo
będzie cnotliwe, jeżeli jego obywatele będą praktykować cnoty. Z kolei do zadań
państwa należy troszczenie się o to, aby obywatele usprawniali się w cnotach. M.
Zembrzuski zaznaczył również, że obowiązek posiadania cnót nie dotyczy
wszystkich obywateli państwa w tym samym stopniu. Osoby rządzące powinny
wykazywać się większą doskonałością cnót, aniżeli ci, którzy rządom podlegają.
Po przerwie na kawę rozpoczęły się obrady w sekcjach. Prowadzącym w sekcji
pierwszej był dr M. Zembrzuski, zaś jej pierwszym prelegentem – lic. Bartosz
Owczarek z UKSW. W swoim wystąpieniu, zatytułowanym: „Roztropność vs polityka –
zastosowanie Tomaszowego rozumienia roztropności do polityki” przedstawił on
roztropność jako cnotę łączącą intelekt człowieka z jego moralnymi działaniami.
Po omówieniu roztropności jako recta ratio agibilium oraz jako cnoty swoiście
zarządzającej innymi cnotami, B. Owczarek zwrócił też uwagę na ważną rolę pokory
jako szczególnie przydatnej cnoty w sztuce rządzenia.
Następnie ks. dr Adam Filipowicz z UKSW wygłosił referat zatytułowany: „Virtus
podstawą władzy i postępu cywilizacyjnego według Plutarcha z Cheronei”.
Przedmiotem wystąpienia ks. dra Filipowicza był tekst Plutarcha, zatytułowany:
„O szczęściu i cnocie Aleksandra Wielkiego”. Prelegent początku swojego
wystąpienia przypomniał w skrócie słuchaczom samą sylwetkę Aleksandra Wielkiego,
a następnie przeszedł do omówienia cech charakterologicznych oraz działalności
politycznej tego znanego władcy w ujęciu Plutarcha. Ostateczna wymowa dzieła
Plutarcha sprowadzała się do zaznaczenia, iż to zdobyte przez Aleksandra cnoty
powodowały, że mimo często niesprzyjającego losu władca ten odnosił tak liczne
sukcesy na terenie polityki. W przekonaniu Plutarcha Aleksander Wielki był
filozofem. Oznaczało to jednak nie tylko postawę teoretyczną, lecz także
praktyczną. Filozofia Aleksandra Macedońskiego zawierała bowiem takie elementy,
jak: cnota wielkoduszności, inteligencja, odwaga, troska o uczestnictwo w
dialogach na tematy filozoficzne, nieustanna lektura dzieł Homera (Iliady i
Odysei). Ostatecznie – jak zauważył prelegent – Aleksander w omawianym dziele
Plutarcha jawi się jako władca kochający prawdę, szanujący prawa, budujący
jedność między narodami, a zarazem szanujący ich odmienności kulturową.
Z kolei mgr Dorota Zapisek z UKSW wystąpiła z referatem zatytułowanym: „Nie ma
wolności bez mądrości – zagadnienie wolności człowieka w ujęciu Profesora
Mieczysława Gogacza”. Na początku swojego wystąpienia, mgr Zapisek określiła,
czym według Gogacza wolność nie jest. Wśród postaw utożsamianych z wolnością
znalazły się: tolerancja – jako zgoda na wszystkie postawy (także na złe i
fałszywe), relatywizm, woluntaryzm. Następnie podkreśliła, że dla Gogacza
wolność polega na działaniu orientowanym prawdą i dobrem z tą prawdą zgodnym, co
wymaga wspólnego działania ludzkiego intelektu i woli. Aby działania te
funkcjonowały z poziomu prawdy o dobru, władze człowieka powinny być odpowiednio
ukształtowane, wychowane.
Ostatnim prelegentem w tej części obrad sekcji była lic. Anna Maria Szczepaniak
z UKSW, której referat nosił tytuł: „Etyka woluntarystyczna w ujęciu Jana
Burydana”. W swoim wystąpieniu prelegentka zwróciła uwagę, iż sam Burydan nie
wypowiada się w swoich pismach jednoznacznie, która z ludzkich władz ma w
ludzkim działaniu pierwszeństwo: wola czy intelekt. Można jednak stwierdzić, że
głosi on, że ludzka wola działa w sposób niezależny i spontaniczny. Co do samego
woluntaryzmu – zdaniem A. M. Szczepaniak – Burydan zajął stanowisko umiarkowane,
tym samym oddalając się od poglądów swojego nauczyciela, Wilhelma Ockhama.
Obrady pierwszej sekcji zostały wznowione po przerwie na posiłek. Pierwszym
prelegentem była dr Magdalena Płotka, a jej wystąpienie było zatytułowane:
„Dylemat więźnia. Tomasz z Akwinu i Henryk z Gandawy o zakresie prawa natury”.
Prelegentka na początku swojego wystąpienia zwróciła uwagę, że Akwinata i Henryk
z Gandawy różnie rozumieli ujmowali problematykę prawa natury. I tak Tomasz z
Akwinu rozumiał prawo natury w kontekście zobowiązania (lex) zaś Henryk z
Gandawy – w kontekście usprawnieniowym (ius).
Z kolei mgr inż. Janusz Idźkowski, doktorant z UKSW, wystąpił z referatem
zatytułowanym: „Cnoty i wady moralne w relacji do kontemplacji, według św.
Tomasza z Akwinu”. Prelegent, prezentując poglądy Akwinaty na temat
kontemplacji, zwrócił uwagę, że nie podaje on w swoich tekstach jej definicji.
Jednak mimo tego można kontemplację ująć jako akt ludzkiego intelektu i woli i
zarazem akt miłości. Zdaniem Idźkowskiego zachodzi pewna współpraca między
kontemplacją a cnotami w człowieku. I tak cnoty intelektualne doskonalą
kontemplację, zaś cnoty moralne ją warunkują.
Kolejnym prelegentem był mgr Maciej Kasprzyk z Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego, który zaprezentował temat: „Etyka w polityce w świetle
myśli wybranych przedstawicieli Lubelskiej Szkoły Filozoficznej”. Prelegent w
swoim wystąpieniu scharakteryzował dobrego polityka jako osobę, która stara się,
aby jej działanie i postępowanie wpływało na rozwój obywateli. Kasprzyk zauważył
także, iż w ramach lubelskiej szkoły filozoficznej w zakresie rozważań
etyczno-politycznych realizowały się takie postulaty, jak: potrzeba obrony
wartości uniwersalnych, potrzeba, aby interakcja między rządzonymi a rządzącymi
sprzyjała nienaruszalności praw naturalnych.
Następnie dr hab. Jacek Grzybowski z UKSW wystąpił z referatem zatytułowanym:
„Racjonalność i dobra wola – etyczne i społeczne nadzieje liberalizmu”. W swoim
wystąpieniu Grzybowski skupił się na pytaniu, czy jest możliwe realizowanie
projektu ateistycznego społeczeństwa, w którym obywatele będą ludźmi dobrymi.
Prelegent przedstawił propozycje takich znanych filozofów jak J. Habermas, J.
Rawls oraz R. Rorty.
Ostatnim prelegentem w tej części sekcji była dr Izabella Andrzejuk z WSKPiSM .
Jej występ, zatytułowany: „Patriotyzm w etyce tomistycznej”, obejmował poglądy
J. Bocheńskiego i J. Woronieckiego na temat cnoty patriotyzmu. Prelegentka,
charakteryzując patriotyzm jako cnotę polegającą na gotowości człowieka, aby
oddać swojej ojczyźnie tego, co jej się należy, wskazała na związki patriotyzmu
z miłością i sprawiedliwością. I. Andrzejuk zauważyła też, iż omawiani autorzy
mieli problem, czy patriotyzm zaliczyć ostatecznie do sprawiedliwości, czy
raczej do miłości.
Wystąpienia w sekcji II rozpoczął dr Konrad Szocik z Uniwersytetu
Jagiellońskiego, który przedstawił temat zatytułowany: „Oświeceniowe czy
chrześcijańskiej korzenie Unii Europejskiej”. Swój referat rozpoczął od uwagi,
że u fundamentów preambuły Unii Europejskiej leżą oświeceniowe wartości. Wskazał
następnie na filozofów nowożytnych (Kartezjusza, Spinozę, Bayle’a, Hobbesa,
Locke’a), którzy ukształtowali myśl oświeceniową zarówno pod względem
teoretycznym (metafizyka) jak i praktycznym (filozofia polityki). Uznał, że
efektem ich rozwiązań była niemal niepodważalna teza sugerująca, że badania
empiryczne jak i racjonalne, są jedynym sposobem rozstrzygania wszelkich
problemów filozoficznych i naukowych. Oświeceniowa myśl do tego paradygmatu
dodała ideę wolności decydując w ten sposób o wyzwoleniu od wszelkich, a
najczęściej religijnych, przesądów. Stwierdził ostatecznie, że współcześnie
obowiązująca w Unii Europejskiej technokratyczność, która źródłowo również
pochodzi z czasów oświecenia, jest na poziomie Rady rządzącej, w żaden sposób
niezachwiana i nie podważalna.
Jako kolejny prelegent wystąpił dr Jerzy Niepsuj z Warszawskiej Akademii
Technicznej z referatem zatytułowanym: Paradoksy współczesnego polskiego
myślenia o obronności i bezpieczeństwie RP. Na początku zaznaczył, że jego
referat, jest owocem wspólnych badań, które prowadził z prof. Janem Figurskim.
Podkreślił, że zagadnienie obronności jest niezwykle palącym tematem nie tylko
pod względem politycznym, ale przede wszystkim naukowym. Temat ten ma charakter
wybitnie interdyscyplinarny, gdyż ostatecznie dotyczy dobra wspólnego obywateli,
jakim jest bezpieczeństwo. Podkreślił bardzo mocno, jak wiele mitów związanych
jest z tematem obronności (jako przykład podał współcześnie niemal zupełnie
fikcyjnie funkcjonujący problem niepodzieloności zapisanej w Paryskiej Karcie
Europy z 1990 r.) . Wskazał, że pomimo wielkiego zainteresowania tematem
obronności, co widoczne jest w ilości powstających kierunków związanych z nim,
myślenie na ten temat przenika wielka ilość paradoksów. Do najważniejszych
zaliczył: brak historycznej pamięci, stały spadek obronności Polski, cywilną
kontrolę nad armią, a nawet często fałszywie budowaną świadomość obronną.
Dr Julia Bartczak z UKSW przedstawiła kolejny referat: „Etyka funkcjonariuszy
służb mundurowych w RP”. Swoje wystąpienie rozpoczęła od podkreślenia
aktualności tematu etyki w odniesieniu do powstających ustaw a dotyczących służb
mundurowych. Działania etyczne obowiązują służby mundurowe ze względu na ustawy
wiążące funkcjonariuszy i państwo stosunkiem służbowym. Jak podkreśliła
prelegentka tym co wiąże tego rodzaju pracowników jest również „etos służby”, a
więc nie tylko prawne zobowiązania. W referacie J. Bartczak wskazała, na
najważniejsze aspekty etyczne funkcjonariuszy do jakich należą: legalizm
pociągający za sobą odpowiedzialność, postulowane poświęcenie związane często z
supererogacyjnym działaniem, dyspozycyjność, oraz lojalność wobec przełożonego i
państwa.
Kolejnym prelegentem był dr Witold Płotka z Uniwersytetu Gdańskiego, który
przedstawił temat: „Jak możliwa jest etyka solidarności? Fenomenologia i
polityka”. W swoim wystąpieniu skupił uwagę słuchaczy na Etyce solidarności J.
Tischnera, zastanawiając się nad fenomenologiczną warstwą tej pracy. Wyraził
zdanie o popularyzatorskim jej charakterze, a także słabym fenomenologicznym jej
przygotowaniu. Przywołał najważniejsze założenia „etyki solidarności” – od
utożsamienia jej z etyką sumienia, po wezwanie do współpracy z innymi ludźmi. Ze
względu na to, że fenomenologia jest metodą opisu, nie ma w niej norm i nie ma
przejścia do norm, Tischner przyjął zewnętrzne elementy pozwalające na
wyjaśnienie działań etycznych. Wśród takich założeń, zdaniem prelegenta, jest
teza o naturze człowieka i głosie sumienia, która związana jest z pewną
posiadaną przez niego ontologią, oraz teza o człowieku realizującym się w
relacjach z innymi, co było wynikiem przyjęcia postulatów filozofii dialogu.
Następnie mgr Barbara Żmuda z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II z Krakowa,
przedstawiła temat: „Etyczny polityk – polityka jako zawód i powołanie”.
Problematykę referatu, jak wskazywał sam temat oparła o analizy Maxa Webera. Po
przedstawieniu rozumienia polityki, samej etyki politycznej a także pojmowania
polityka, przeszła do omówienia naczelnych cnót politycznych, do których należą
roztropność, męstwo polityczne, umiar i sprawiedliwość. Prelegentka zwróciła
uwagę na roztropność, w skład której wchodziły następujące działania: pamięć,
zręczność (nie tracenie nerwów w różnych okolicznościach i swoista obrotność) i
zdolność do przewidywania. Podkreślając odniesienie umiaru do działań
politycznych wskazała na umiar zapewniający: ograniczanie materialnych oczekiwań
władcy, zdolność do kierowania afektami, właściwe, czyli nie nadmierne
korzystanie z władzy. Za M. Weberem, podkreśliła, że sprawiedliwość rozumiana
jako namiętność jest najważniejszą siłą oddziaływania politycznego.
Kolejną osobą przedstawiającą wyniki swoich badań był dr Mirosław Murat z
Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, który swojemu
wystąpieniu nadał tytuł: „Religia, polityka, moralność”. Swoje wystąpienie
rozpoczął od pytania o to, co pojawiło się jako pierwsza forma funkcjonowania
społecznego: polityka czy religia. Odpowiedź jaką zaproponował na to pytanie
wskazywała na religię, która uporządkowała człowiekowi świat i wprowadziła sferę
wartości. Pierwotność religii związana była z funkcją rozumu, a także brakiem
lęku pozwalającym na organizowanie życia politycznego. Ostatecznie zatem zdaniem
M. Murata polityka bazuje na religii i z tego względu, konieczne jest
wypełnianie pustego miejsce spowodowanego przez modny ateizm. To puste miejsce
jest niestety wypełniane przez nowe formy i religii.
Jako ostatni prelegent sekcji drugiej wystąpił dr Adam Olechowski, również z
WSSMiA, przedstawiając referat zatytułowany: „Agresja i przemoc w stosunkach
międzynarodowych”. W swoim wystąpieniu przedstawił różne rozumienia, odmiany
oraz formy funkcjonowania: agresji, przemocy, terroru, a także wojny.
Podkreślił, że przy założeniu szerokiego rozumienia agresji i przemocy
(chociażby w formie słownej i obrazowej) należy uznać ich powszechność. W sposób
zdecydowany stwierdził, że ze względu na różne formy oddziaływania związanego z
przemocą należy uznać samą wojnę za nieodłączny element państwa.
Ostatnimi akcentami konferencji było krótkie podsumowanie oraz grupowe zdjęcie
uczestników.
Autorzy sprawozdania:
Michał Zembrzuski
Izabella Andrzejuk
Fotografie:
Anna Kazimierczak-Kucharska