sprawozdanie z IV kongresu mediewistów polskich 19-21 września 2011, uniwersytet im. adama mickiewicza w poznaniu |
W dniach 19-21 września 2011 roku na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbył się IV Kongres Mediewistów Polskich. Organizatorem Kongresu był Komitet Stały Mediewistów Polskich, którego założycielem i przewodniczącym jest prof. Wojciech Fałkowski. Inauguracja obrad miała miejsce w reprezentacyjnej auli Collegium Minus przy ulicy Wieniawskiego. Kongres obejmował 15 sekcji, 149 referatów, a także „wolną trybunę mediewistów”, w ramach której wystąpili - wedle słów prof. Jerzego Strzelczyka - „ci, dla których nie znalazły się miejsca w sekcjach”…
Inauguracja IV Kongresu Mediewistów Polskich w auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
W przemówieniach otwierających obrady Kongresu podkreślano
interdyscyplinarny charakter badań mediewistycznych. Prof. Kazimierz
Ilski, Dyrektor Instytutu Historii UAM zaznaczył, że polska mediewistyka
już współpracuje z ośrodkami zagranicznymi, a jej poziom jest na tyle
wysoki, że bez problemów udaje się jej „sprzedać” swoje pomysły
„zachodniej nauce”. W swoim przemówieniu prof. K. Ilski przedstawił
kontrowersyjny i wzbudzający wiele dyskusji pomysł, aby utworzyć w
Polsce tylko trzy ośrodki naukowe, które byłyby finansowane przez
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na zasadzie „zawierzenia”.
Zgodnie z koncepcją K. Ilskiego, Ministerstwo miałoby dotować
działalność takich ośrodków przez kilka lat, zaś po upływie tego czasu
rozliczyłoby je z przeprowadzonych badań i uzyskanych rezultatów. Jak
stwierdził Profesor: „polska mediewistyka jest do tego przygotowana”.
Pracownicy naukowi Sekcji Historii Filozofii UKSW. Od lewej: dr Andrzej M. Nowik, ks. dr Adam Filipowicz, dr Magdalena Płotka, dr Izabella Andrzejuk, dr Katarzyna Wasilewska-Zembrzuska, dr Michał Zembrzuski
W godzinach popołudniowych pierwszego dnia obrad odbył się panel
dyskusyjny poświęcony kondycji polskiej mediewistyki, w którym wzięli
udział przedstawiciele ośmiu dyscyplin (historia, literatura polska,
literatura i filologia klasyczna, filozofia, archeologia, historia
sztuki, etnologia i antropologia kulturowa oraz muzykologia) zajmujących
się badaniami nad Średniowieczem. Dyskusji przewodniczył prof. Wojciech
Iwańczak. Paneliści przedstawiali raporty o stanie badań dyscypliny,
którą reprezentują, co miało być przyczynkiem do szerszej dyskusji
mediewistów nad ogólnym stanem badań nad Średniowieczem w Polsce. Jako
pierwszy zabrał głos historyk, prof. Krzysztof Baczkowski, który
przedstawił trzy kryteria oceny polskiej historii średniowiecznej: bazę
finansowo-materialną, warunki społeczno-polityczno-ustrojowe decydujące
o swobodzie prowadzenia badań naukowych oraz digitalizację i warunki
technologiczne. Prof. K. Baczkowski podzielił się refleksją, że
stymulatorami badań historycznych są jubileusze wielkich wydarzeń
narodowych, jak np.: rocznica bitwy pod Grunwaldem zaowocowała szeregiem
konferencji i publikacji naukowych w 2010 roku, podobnie rocznica
śmierci Kazimierza Wielkiego czy lokalizacji Krakowa. Jednak poważną
przeszkodą dla historii średniowiecznej jest brak krytycznych wydań
tekstów źródłowych, czego przyczyną są zarówno braki finansowe, jak i
braki wyszkolonych w tym zakresie młodych naukowców. Ponadto – jak
stwierdził prof. K. Baczkowski - niewielka ilość powstających prac
edytorskich jest dowodem na to, że nawet wśród samych mediewistów
brakuje zainteresowania tą dziedziną i również wartości tej pracy nie są
doceniane.
Jako drugi zabrał głos prof. Roman Mazurkiewicz, reprezentujący
literaturę polską. Przedstawił on najnowsze prace, które ukazały się
jako owoce badań nad mediewistyką literacką (przede wszystkim edycję
poezji Grzegorza z Sanoka), a także najnowsze znaleziska źródłowe: w
marcu bieżącego roku prof. Feliks Kiryk z Instytutu Polonistyki PAN
odnalazł najstarszy dokument cechowy w języku polskim - statut Cechu
Płócienników. Ponadto, na Uniwersytecie Jagiellońskim odnaleziono
kilkadziesiąt nieznanych zdań w języku polskim - są to polskojęzyczne
glosy, których terminów dotychczas nie obejmuje Słownik Staropolski. Na
marginesie swojego wystąpienia, prof. R. Mazurkiewicz dodał z
ubolewaniem, że Słownik Staropolski jest jedynym słownikiem
historycznym, który nie ukazał się jeszcze choćby w najprostszej wersji
zdigitalizowanej (nie został nawet umieszczony w wersji pdf w
Internecie). Prof. R. Mazurkiewicz w podsumowaniu swojego wystąpienia
polecił mediewistom Bibliotekę Cyfrową Uniwersytetu Wrocławskiego, jako
wzorcowy zbiór cyfrowych materiałów źródłowych dla mediewistów.
Obrady panelu
Przedstawicielem literatury i filologii klasycznej był prof. Mieczysław
Mejor. Swoją refleksję nad kondycją mediewistyki sam określił jako
„pesymistyczną”, ponieważ łacińską literaturą średniowieczną nie chcą
zajmować się filologowie klasyczni, a łacina w innych instytutach jest
jedynie nauką pomocniczą. Należy podkreślić, że w dyskusji, która
nastąpiła po wystąpieniach wszystkich panelistów znalazło się wiele
głosów rozżalenia nad stanem współczesnej znajomości języka łacińskiego.
Zaproponowano formalny wniosek o sformułowanie listu do Ministerstwa z
apelem o zwiększenie godzin nauki języka łacińskiego zarówno w szkołach
średnich, jak i na uniwersytetach. Propozycja ta spotkała się z ogólną
aprobatą.
Następnie wystąpiła prof. Elżbieta Jung reprezentująca badania nad
filozofią średniowieczną. Odnosząc się do wypowiedzi prof. K.
Baczkowskiego na temat braku prac edytorskich, prof. E. Jung
zaprezentowała ostatnie osiągnięcia polskiej mediewistyki filozoficznej
w tej dziedzinie, czego doskonałym przykładem jest wydana niedawno przez
dr Wandę Bajor z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego edycja krytyczna
komentarza Benedykta Hesse do „De anima”, licząca niemalże siedemset
stron. Ponadto prof. E. Jung przekazała wiadomość o inicjatywie
wydawniczej prof. Agnieszki Kijewskiej (KUL) zatytułowane „Źródła i
translacje”. Prof. E. Jung, podobnie jak prof. M. Mejor, zauważyła
zmniejszającą się ilość młodych osób znających łacinę, co w przyszłości
może poważnie wpłynąć na stan badań nad filozofią średniowieczną.
Kolejne wystąpienie dotyczyło archeologii, a głos zabrał prof. Władysław
Duczko. Jego zdaniem, archeologia okresu Średniowiecza przeszła w
ostatnich latach proces emancypacji. Przestała być już nauką pomocniczą
historii, a stała się dziedziną odrębną i autonomiczną. Głównymi
problemami, z jakimi styka się archeologia dzisiaj to uzgodnienie
własnych wyników z rezultatami badań historycznych. Prof. W. Duczko
wymienił dwa zagadnienia, które określił jako dwa „magazyny dynamitu” i
„kość niezgody” archeologii i historii, czyli pochodzenie Słowian oraz
powstanie państwa polskiego. Na koniec prof. W. Duczko wyraził pogląd,
że o ile w państwach takich jak Szwecja i Niemcy archeologia upadła,
ponieważ państwa te nie potrzebują ideologii, której miałaby dostarczać
archeologia, o tyle w Polsce prace archeologiczne wciąż są obecne.
Jednak należy mieć świadomość, że polską archeologię może czekać podobny
los. Mimo to należy podkreślić, że ogólny ton raportu prof. W. Duczko
był optymistyczny, co świadczy o dobrej kondycji polskiej archeologii,
czego dowodem są również badania wykopaliskowe prowadzone na terenie
całego kraju.
Następnie wystąpił prof. Andrzej Włodarek, który przedstawił stan badań
nad średniowieczną historią sztuki, określając go jako stan „zapaści i
stagnacji”, zwłaszcza sztuki romańskiej i wczesnopiastowskiej. Przyczynę
tej sytuacji upatrywał w braku następców badań nad sztuką romańską,
zaznaczając jednak, że lepiej jest ze sztuką gotycką. O złej sytuacji
badań nad historią sztuki średniowiecznej może świadczyć również fakt,
że ani w PAN ani na UW nie istnieją zakłady sztuki średniowiecznej, a
ostatnia książka poświęcona historii sztuki polskiej w średniowieczu
powstała 40 lat temu. Ponadto śmierć Profesora Lecha Kalinowskiego
przerwała opracowanie korpusu witraży polskich. Prof. A. Włodarek swoje
pesymistyczne wystąpienie zakończył oceną Ustawy o dorobku naukowym i
stwierdził, że system punktowy dorobku jest niczym innym jak tylko
sterowaniem nauki przez urzędników, co jego zdaniem, nie będzie
przyczyniać się do zwiększenia jakości badań naukowych.
Kolejne wystąpienie zaprezentował prof. Aleksander Posern-Zieliński,
przedstawiciel etnologii i antropologii kulturowej, który omówił związek
antropologii z historią, podkreślając, że początkowo antropologia była
uznawana za naukę pomocniczą historii. Następnie powstanie „wielkich”
teorii antropologicznych było początkiem jej usamodzielnienia się.
Obecnie doceniany jest w tej nauce kontekst historyczny, jednak dzisiaj
antropologia to przede wszystkim nurt badania współczesności.
Ostatnim prelegentem był prof. Ryszard Wieczorek, muzykolog. Jego
zdaniem, w Polsce pojawił się brak zainteresowania średniowieczną muzyką
i mało jest badaczy zajmujących się mediewistyką muzykologiczną. Jako
ciekawą i wartościową pracę z tej dziedziny Profesor Wieczorek wspomniał
publikacje Elżbiety Witkowskiej-Zaremby poświęcone nurtowi
spekulatywnemu w średniowiecznej muzykologii.
Po trwającej trzy godziny prezentacji raportów ze stanu badań nad
różnymi dyscyplinami mediewistyki odbyła się dyskusja, którą zakończono
apelem o „środowiskową solidarność” przedstawicieli różnych dyscyplin
mediewistycznych.
W kolejnym dniu Kongresu, tj. 20 września, zaplanowano szereg sekcji
szczegółowych, między innymi: „Obraz antyku w piśmiennictwie
średniowiecznym”, „Kontynuacja i recepcja średniowiecza w wiekach
następnych”, „Homo, qui sentit. Ból i przyjemność w średniowiecznej
kulturze Wschodu i Zachodu”, „Komunikacja społeczna w średniowieczu”,
„Polska i jej sąsiedzi w X-XIII wieku”. Na szczególną uwagę zasługuje
sekcja „Kryzysy w średniowieczu – formy i przejawy”, w ramach której
wystąpiła między innymi prof. Elżbieta Jung z wykładem pt. „Potępienia:
kryzysy czy przełomy w myśli średniowiecznej”, dotyczącym słynnych
potępień paryskich z 1277 roku. Zdaniem prof. E. Jung rok 1277 nie był
rewolucyjnym przełomem, a potępienia z racji swojego lokalnego
charakteru nie wywarły takiego wpływu, jaki jest im przypisywany w
dotychczasowej literaturze (Pierre Duhem). W sekcji poświęconej kryzysom
wystąpił także prof. Mieczysław Boczar z referatem pt. „Odiosum me mundo
reddit logica. Piotra Abelarda problemy z rozumowym objaśnianiem wiary”.
W sekcji popołudniowej, czyli „Wolnej trybunie mediewistów” prof. Artur
Andrzejuk wystąpił z referatem pt.: „Badania nad filozofią
średniowieczną na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej ATK/UKSW”, w
którym przedstawił spektrum badań od początku istnienia Katedry po
aktualne prace naukowe. Prof. A. Andrzejuk na początku swojego
wystąpienia zauważył, że Wolna trybuna nie jest dobrym miejscem na
prezentowanie dorobku badawczego Katedry Historii Filozofii Starożytnej
i Średniowiecznej UKSW - bardziej właściwa byłaby Sekcja IX zatytułowana
„Na barkach olbrzymów… - wybrane postacie i ośrodki mediewistyczne” -
jedyna dająca możliwość właściwego porównania osiągnięć.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk wygłasza referat na Wolnej Trybunie Mediewistów
Następnie wystąpiła dr Martyna Koszkało z Uniwersytetu Gdańskiego,
której referat dotyczący koncepcji woli u Jana Dunsa Szkota - „Relacja
uczuć do woli w etyce Jana Dunsa Szkota” - wywołał burzliwą dyskusję z
dr Michałem Zembrzuskim z UKSW, który prezentował stanowisko tomistyczne
w kwestii miejsca woli w strukturze duchowych władz człowieka.
Trzeciego i ostatniego dnia Konferencji kontynuowane były obrady w
sekcjach organizatorów oraz w sekcjach zgłoszonych przez inne ośrodki
naukowe. Wyniki swoich badań zaprezentowano między innymi w sekcji
„Historia, historia filozofii i filozofia historii – problematyka
metodologiczna badań nad filozofią średniowieczną”, zorganizowanej przez
Katedrę Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej UKSW, a której
moderatorem był prof. Artur Andrzejuk. Sekcja obejmowała siedem
referatów dotyczących zagadnień metodologicznych związanych z badaniami
historycznymi w ogóle oraz z badaniami nad historią filozofii
średniowiecznej w szczególności. Sekcja zgłoszona przez prof. A.
Andrzejuka stanowiła odpowiedź na licznie pojawiające się w toku obrad
Kongresu głosy wyrażające apel o większą świadomość metodologiczną
mediewistów. Już w przemówieniu inauguracyjnym zwrócono uwagę na pewną
przypadkowość w doborze materiałów źródłowych, dlatego silnie
postulowano o szczególną dbałość metodologiczną. Dlatego wydaje się, że
właśnie sekcja „Historia, historia filozofii i filozofia historii –
problematyka metodologiczna badań nad filozofią średniowieczną”
odpowiada na te postulaty.
Prof. dr hab. Artur Andrzejuk przedstawia referat pt. "Koncepcje historii filozofii"
Jako pierwszy wystąpił prof. A. Andrzejuk z
referatem p.t. „Koncepcje historii filozofii”, w którym omawiał
poszczególne propozycje E. Gilsona, M. Gogacza oraz S. Janeczka,
podkreślając jednocześnie znaczenie „koncepcji” historyka filozofii,
czyli określenie jego kompetencji badawczych. Zaprezentowane przez prof.
A. Andrzejuka sposoby uprawiania historii filozofii wskazują wyraźnie na
jej filozoficzny charakter. Po pierwszym wystąpieniu, które było
jednocześnie ogólnym wprowadzeniem w tematykę metodologiczną w badaniach
nad historią filozofii, prelegenci przedstawiali kolejne zagadnienie
metodologiczne, jednocześnie omawiając je na konkretnym projekcie
badawczym z zakresu historii filozofii średniowiecznej.
Ks. dr Adam Filipowicz wygłosił referat pt. „Przedmiot formalny i
materialny – egzemplifikacja w Kobiercach Klemensa Aleksandryjskiego”.
Stawiając w swoim wystąpieniu metodologiczne pytanie o przedmiot
materialny i formalny historii filozofii, ks. dr A. Filipowicz odwoływał
się do badających te kwestie M. Gogacza, S. Swieżawskiego, F. Coplestona,
R. Ingardena i N. Hartmanna. Przywołane stanowiska są cenne nie tylko
dla historyków filozofii, ale i dla wszystkich badających teksty
starożytne i średniowieczne. Metodologiczny charakter swojego referatu
ks. dr A. Filipowicz ubogacił odniesieniami do Kobierców Klemensa
Aleksandryjskiego.
ks. dr Adam Filipowicz wygłasza referat "Przedmiot formalny i materialny..."
W kolejnym referacie „Cele historii filozofii na tle teorii Ibn Chalduna
(1332-1406)” przedstawiła dr Katarzyna Wasilewska-Zembrzuska. Pytanie o
cel i sens często pojawia się w rozważaniach dotyczących historii
filozofii i służy ono wyjaśnieniu wątpliwości, po co uprawiane są nauki
historyczne. Dla lepszego zobrazowania celowości historii filozofii
należy, zdaniem dr K. Wasilewskiej-Zembrzuskiej, wskazać najpierw cel
samej historii, następnie cel historiografii filozofii i wreszcie cel
historii filozofii. Potwierdzeniem przyjętego porządku były
zaprezentowane w referacie koncepcje Ibn Chalduna, S. Swieżawskiego i M.
Gogacza.
dr Katarzyna Wasilewska-Zembrzuska wygłasza referat "Cele historii filozofii"
Po przerwie dr Magdalena Płotka zaprezentowała referat pt. „Metody badań
w historii filozofii: przypadek logiki nominalistycznej w XIV wieku”. W
najnowszej literaturze dotyczącej historii logiki średniowiecznej
możliwe jest wskazanie, zdaniem dr M. Płotki, pewniej „metody”
badawczej, polegającej na zestawieniu obok siebie dociekań dotyczących
logiki, filozofii języka czy semantyki w Średniowieczu i współczesnych
teorii logiczno-semantycznych. Celem wystąpienia była metodologiczna
więc charakterystyka współczesnych badań historią logiki średniowiecznej
oraz próba odpowiedzi na pytanie o rolę tej metody w badaniach
mediewistycznych.
dr Magdalena Płotka prezentuje referat "Metody historii filozofii"
Następnie dr Izabella Andrzejuk w swoim wystąpieniu p.t. „Interpretacja,
wyjaśnianie i wykład z historii filozofii na tle komentarza św. Tomasza
z Akwinu do Etyki Nikomachejskiej”, podkreśliła, że praca historyka
filozofii nad badanym tekstem jest uporządkowana – posiada określoną
kolejność i metody. Kontakt z tekstem rozpoczyna się od zrozumienia,
poprzez wyjaśnianie i interpretację, kończy się natomiast na wykładzie
jako ukoronowaniu wysiłków podjętych przez historyka filozofii. Zdaniem
dr I. Andrzejuk, Komentarz św. Tomasza do Etyki Nikomachejskiej
Arystotelesa, jest doskonałym przykładem średniowiecznego tekstu, który
może być polem badań dla historyka filozofii.
dr Izabella Andrzejuk wygłasza referat "Interpretacja, wyjaśnianie i wykład..."
Dr Andrzej M. Nowik (z Katedry Historii Filozofii Nowożytnej i
Współczesnej UKSW) wygłosił referat pt. „Generalizacje w historii
filozofii-erudycja augustyńska u św. Tomasza z Akwinu”. W obrębie
historii filozofii generalizacje i uogólnienia mogą mieć różny charakter
i dokonywać się na różnych poziomach i przy użyciu różnych metod. Na
znaczenie tego zagadnienia, zdaniem dr A. Nowika, wskazuje koncepcja E.
Gilsona, dla którego właściwa historia filozofii polega na badaniu samej
istoty koncepcji i systemów filozoficznych w oderwaniu od ich
historycznych uwarunkowań, co jednak bez generalizacji byłoby
niemożliwe. Dr A. Nowik zaznaczył, że dobrym przykładem dla takich badań
jest zagadnieniu augustynizmu w tekstach św. Tomasza z Akwinu.
dr Andrzej M. Nowik przedstawia referat "Generalizacje w historii filozofii"
W zamykającym sesję referacie p.t. „Ustalanie faktów
historyczno-filozoficznych – Tomasza z Akwinu komentarz do „O pamięci i
przypominaniu” dr Michał Zembrzuski podkreślił, że rozumienie „faktu
historyczno-filozoficznego” zależy od wcześniejszego rozumienia historii
filozofii i historiografii oraz przedmiotu historii filozofii. Badanie
faktów w historii filozofii związane jest z tzw. „kwestionariuszem”,
czyli systematycznym zadawaniem szeregu pytań tekstom filozoficznym. Po
uzyskaniu takiego szeregu pytań, można osiągnąć zarys interesującej
historyka hipotezy badawczej, która jest wypracowana w najogólniejszym
zakresie na podstawie badanych źródeł. Zdaniem dr M. Zembrzuskiego, tłem
dla takich rozważań metodologicznych i jednocześnie przykładem ustalania
faktów historyczno-filozoficznych, może być badanie komentarza św.
Tomasza z Akwinu do O pamięci i przypominaniu Arystotelesa.
dr Michał Zembrzuski wygłasza referat "Ustalanie faktów historyczno-filozoficznych..."
Po wygłoszeniu referatów odbyła się dyskusja, w której udział wzięła
między innymi prof. Agnieszka Kijewska z KUL. Sekcja metodologiczna
Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej UKSW zakończyła
się sukcesem.
We wszystkich wystąpieniach IV Kongresu Mediewistów Polskich podkreślano
znaczenie takich spotkań, wynikających zarówno z potrzeby współpracy
środowiska naukowego, wymiany informacji i osiągnięć, jak i z potrzeby
kontaktu towarzyskiego naukowców zajmujący się problematyką
średniowieczną. Często stawiano też pytanie: jaki jest stan polskiej
mediewistyki? Wydaje się najlepszą odpowiedzią był sam Kongres, ze swoim
bogactwem wystąpień prezentujących badania wszystkich ważnych polskich
ośrodków naukowych.
A po godzinach....
Sprawozdanie: Magdalena Płotka i Katarzyna Wasilewska-Zembrzuska
Foto: Magdalena Płotka i Michał Zembrzuski