Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Bóg a życie społeczne Agape, filantropia czy usługa? Działalność trzeciego sektora |
Instytut Socjologii Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego w Stalowej Woli zorganizował w dniu 15 kwietnia 2010 I
Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu „Bóg a życie społeczne” ,
zatytułowaną: „Agape, filantropia czy usługa? Działalność trzeciego sektora”.
Konferencję otworzył ks. Prof. Jan Zimny, Dziekan Wydziału Zamiejscowego Prawa i
Nauk o Gospodarce i zaprosił zebranych do I części sesji plenarnej. Na początku
swego wystąpienia złożył na ręce prof. Artura Andrzejuka kondolencje z powodu
śmierci rektora UKSW w katastrofie lotniczej 10 kwietnia 2010. Zebrani minutą
ciszy uczcili pamięć wszystkich poległych w tej katastrofie.
Przemawia ks. prof. Jan Zimny, dziekan WZNoS KUL,
za stołem organizatorzy Konferencji: pani dr Teresa Zbyrad i ks. dr Bogdan Krempa
I części przewodniczył prof. dr hab. Włodzimierz Dłubacz z Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Pierwszy prelegent, ks. prof. dr hab. Kazimierz Bełch (WZNoS KUL) podjął temat:
„Podstawy filozoficzno-teologiczne i egzystencjalne III sektora”. Profesor
podzielił swoje wystąpienie na 3 części. Pierwsza z nich dotyczyła natury i
godności osoby. Druga była poświęcona procesowi uspołecznienia. Natomiast
tematem trzecie części wypowiedzi była działalność III sektora. Prelegent
specyfikę działalności charytatywnej umieścił w kontekście boecjańskiego
rozumienia osoby. Zwrócił również uwagę, że działalność charytatywna nie powinna
być opiekuńcza, gdyż wtedy zmierza do ubezwłasnowolnienia (ograniczenia
wolności) osoby potrzebującej pomocy.
Przemawia ks. prof. Kaziemierz Bełch
Kolejnym prelegentem była siostra prof. dr. hab. Zofia Zdybicka z KUL. W swoim
wystąpieniu, zatytułowanym „Religia a państwo” wskazała na funkcjonujące
współcześnie trzy różne wizje człowieka: personalistyczną, indywidualistyczną i
kolektywistyczno-totalitarną. S. Zdybicka nawiązała również do wystąpienia
księdza prof. Bełcha i dodała, że dla właściwego postrzegania Boga, człowieka,
państwa (i relacji między nimi) potrzebne jest przyjęcie personalistycznej
koncepcji człowieka.
Przemawia S. prof. Zofia Józefa Zdybicka; za stołem prof. Włodzimierz Dłubacz
Następnie wystąpił prof. W. Dłubacz. Referat profesora był poświęcony tematowi
„Sekularyzacji kultury europejskiej”. W swoim referacie określił sekularyzację
jako laicyzację i zeświedczenie. Według prelegenta proces ten przynosi negatywne
skutki w postaci: przeciwstawienie Boga człowiekowi, wręcz negowania Boga z
życia publicznego. Sekularyzm podkreśla naturalizm, aktywizm, racjonalizm,
estetyzm. Za głównych zaś twórców sekularyzacji zdaniem W. Dłubacza można uznać:
Feuerbacha, Marksa, Nietzschego, Sartre`a.
Prof. Włodzimierz Dłubacz
Następnie zabrała głos siostra Małgorzata Chmielewska z organizacji „Wspólnota
Chleb Życia”. W swoim wystąpieniu podjęła problematykę godnego traktowania osób
bezdomnych, uzależnionych i bezrobotnych. Skrytykowała również koncepcję
tworzenia ogólnodostępnej bazy danych personalnych osób objętych opieką
socjalną. Projekt ten określiła jako formę dehumanizacji oraz zaapelowała o
nawiązywanie braterskich relacji z osobami potrzebującymi pomocy.
Siostra Małgorzata Chmielewska ze wspólnoty "Chleb Życia"
Jako kolejny wystąpił przedstawiciel Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego
S.A. , której celem jest wspieranie rozwoju województwa podkarpackiego. Jego
wystąpienie zakończyło obrady I sesji plenarnej
II Część
Obrady II części rozpoczął ks. Prof. J. Łukomski i podsumował I część.
Pierwszym prelegentem była prof. dr hab. Anna Żilowa z Katolickiego Uniwersytetu
w Różomberoku i przedstawiła historię i stan obecny wolontariatu na Słowacji.
Prof. dr hab. Anna Żilowa z Katolickiego Uniwersytetu w Różomberoku
Następnie wystąpiła p. Anna Dymna, założycielka Fundacji „Mimo wszystko”.
Opowiedziała w swoim wystąpieniu o działalności fundacji.
Aktorka Anna Dymna, założycielka Fundacji „Mimo wszystko”
Kolejne wystąpienie poświęcone było charytatywnej organizacji „La main sur le
coeur”. Przedstawiciele tej organizacji: Patric Chanteloup i Alain Just
opowiedzieli o swojej organizacji woluntarystycznej, uzupełniając swoje
opowiadania prezentacją multimedialną. Przedstawiając historię oraz strukturę
organizacji prelegenci poinformowali, że terenem jej działalności były takie
miejsca jak: Maroko, Senegal i Polska.
Patric Chanteloup i Alain Just z charytatywnej organizacji „La main sur le coeur”
III Część
Trzecią część sesji plenarnej otworzył referat ks. prof. dr hab. Wiesława
Gronowicza (IPC Paryż). Swoje wystąpienie zatytułowane: „Fenomen
księży-robotników w Kościele francuskim” poświęcił on sytuacji Kościoła
katolickiego we Francji w latach 20 XX w. oraz okresu po II wojnie światowej.
Zwrócił uwagę na to, iż omawiany okres charakteryzował się intensywną laicyzacją
społeczeństwa. Prelegent zaznaczył także, że sama koncepcja księży-robotników
sięga korzeniami roku 1926, kiedy to w Belgii powstała pierwsza organizacja
chrześcijańska młodzieży robotniczej. Dopiero w 1941 roku, ówczesny biskup
Paryża powołał do życia Seminarium duchowne, którego zadaniem miało być
formowanie księży do pracy duszpasterskiej w środowiskach robotniczych.
Ks. prof. dr hab. Wiesław Gronowicz z Facultés libres de Philosophie et de Psychologie z Paryża;
sesji przewodniczy prof. Zbigniew Narecki
Następnie ks. prof. dr hab. Jan Śledzianowski z Krakowskiej Akademii im.
Andrzeja Frycza Modrzejewskiego zaprezentował problematykę: „Pomoc bliźniemu w
perspektywie eschatologicznej”. Prelegent wyjaśnił na początku znaczenie terminu
„bliźni”, a następnie zwrócił uwagę, iż perspektywa eschatologiczna nadaje
działaniom człowieka szczególną pozycję i rolę ze względu na relację z Bogiem.
Jako kolejny prelegent głos zabrał ks. prof. dr hab. Witold Jedynak z
Uniwersytetu Rzeszowskiego i w swoim wystąpieniu, zatytułowanym: „Pelczarowska
wizja miłosierdzia chrześcijańskiego” przybliżył słuchaczom sylwetkę i
działalność biskupa S. J. Pelczara. Prelegent zwrócił uwagę, iż dla bpa Pelczara
czynne miłosierdzie świadczyło o autentyczności religii chrześcijańskiej oraz że
jest ono pewnym udoskonaleniem sprawiedliwości chrześcijańskiej.
Prof. Artur Andrzejuk z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Ostatnim prelegentem tej części sesji plenarnej był prof. Artur Andrzejuk z
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, który w swoim
wystąpieniu, zatytułowanym: „Chrześcijańska koncepcja życia społecznego w ujęciu
M. Gogacza” zwrócił szczególną uwagę na podstawowe potrzeby człowieka w ujęciu
prezentowanego autora. Wśród potrzeb tych wskazał prof. Andrzejuk na miłość,
wiarę i nadzieję jako relacji osobowych. Potrzeby te można także – zdaniem
prelegenta – określić jako potrzebę wiązania się relacjami z osobami, życia we
wspólnocie oraz pragnienie trwałości tych powiązań. Podsumowując swoje
wystąpienie A. Andrzejuk stwierdził, że dla M. Gogacza sens życia ludzkiego
wynika z powiązań z osobami.
Następnie odbyły się spotkania w poszczególnych sekcjach (w sumie w ośmiu). Po
zakończeniu obrad w sekcjach nastąpiło krótkie podsumowanie zamknięcie
konferencji.
Tekst i fotografie: dr Izabella Andrzejuk