BIBLIOGRAFIA PRAC ANTONIEGO B. STĘPNIA
|
W bibliografii wykorzystano następujące skróty:
ATK Akademia Teologii Katolickiej PTF Polskie Towarzystwo Filozoficzne RF „Roczniki Filozoficzne” RuF „Ruch Filozoficzny” RW KUL Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego SPhCh „Studia Philosophiae Christianae” STN KUL „Sprawozdania [...] TN KUL” TN KUL Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ZN KUL „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”
1956
1. Filozofia Arystydesa, w: Streszczenia rozpraw doktorskich, magisterskich i seminaryjnych pisanych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim pod kierunkiem prof. Stefana Swieżawskiego (historia filozofii) i prof. Alberta Krąpca (metafizyka), Poznań, s. 19 - 20.
1957
2. Zadania i perspektywy rozwoju filozofii w Polsce, Znak 9, s. 260 - 263.
1958
3. Filozofia jest nauką, Znak 10, s. 140 – 147. 4. Fenomenologia, tamże, s. 637 - 649. 5. Czy wiedza ogólna zawsze jest tylko prawdopodobna?, tamże, s. 1281 – 1287. 6. Charakterystyka metodologiczna teorii poznania, ZN KUL 1, nr 2, s. 43 – 55. 7. Konwersatorium Metafilozoficzne, ZN KUL 1, nr 3, s. 132 - 136.
1959
8. Poznanie filozoficzne a poznanie w innych naukach, Znak 11, s. 551 – 562. 9. W sprawie stosunku między teorią poznania a metafizyką, RF 7, z. 1, s. 89 - 100. 10. Teoria poznania w „Odczytach filozoficznych" Tadeusza Czeżowskiego, RF 7, z. 1, s. 154 - 157.
1960
11. Ośrodki filozoficzne w Polsce, Więź 3, nr 5, s. 71 - 78. 12. W związku z teorią poznania tomizmu egzystencjalnego, RF 8, z. 1, s. 173 - 183.
Są to rozważania dotyczące głównie „Realizmu ludzkiego poznania” (1959) M. A. Krąpca. Por. J. Kalinowski, Essai sur le caractere ontique du droit, Ottawa, Kanada 1964.
13. Zagadnienie genezy duszy ludzkiej z materii, ZN KUL 3, nr 1, s.108 - 117. 14. Próba oceny fenomenologicznej koncepcji teorii poznania, RuF 19 (1959/60), s. 193 - 195. 15. Racjonalny irracjonalizm?, Znak 12, s. 1240 - 1243. 16. Racjonalność katolicyzmu, [rec.] J. Kuczyński, Chrześcijaństwo a sens życia (1959), Więź 3, nr 7 – 8, s. 175 - 181. 17. Kryminał - idealna rozrywka (wartości kulturowe powieści kryminalnej), Tygodnik Powszechny, Rocznik 14, nr 2.
1961
18. Co to jest metafilozofia?, RF 9, z. 1, s. 137 - 140. 19. Metafizyka a istnienie Boga, Znak 13, s. 638 - 645. 20. Metafizyka a ontologia, RF 9, z. 1, s. 85 - 98. 21. Nieco o racjonalizmie i racjonalnej koncepcji nauki, Więź 4, nr 9, s. 28 - 36. 22. Środowisko filozoficzne KUL, Znak 13, s. 574 - 579. 23. Kłopoty z „Kłopotami", [rec.] W. Mejbaum, Kłopoty z początkiem świata (1961), Znak 13, s. 889 - 891. 24. Klasyk neopozytywizmu po polsku, [rec.] H. Reichenbach, Powstanie filozofii naukowej (1960), ZN KUL 4, nr 3, s. 133 - 135.
1962
25. Stanowisko Gilsona w sprawie metody teorii poznania, RF 10, z. 1, s. 135 - 159. 26. [Rec. wspólnie z S. Kamińskim] S. Adamczyk, Krytyka ludzkiego poznania (1962), RF 10, z. 1, s. 203 - 221. 27. [Rec.] L. Gumański, Elementy sądu a istnienie (1961), RuF 21, s. 261 - 265.
1963
28. O sposobie istnienia dzieła sztuki, ZN KUL 6, nr 3, s. 55 - 64. 29. Jeszcze w związku z książką Gumańskiego o istnieniu, RuF, 22, s. 44 - 46. 30. Ocena metodologiczna analizy istnienia u R. Ingardena, STN KUL 13, s. 37 - 39. 31. [wspólnie z S. Kamińskim] Wyjaśnienia recenzentów, ZN KUL 6, nr 2, s. 87 - 90. 32. [Rec.] W. Granat, Teodycea, RF 11, z. 1, s. 150 - 151. 33. [Rec.] S. Swieżawski i M. Jaworski, Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, tamże, s. 151 - 153.
1964
34. Wprowadzenie do metafizyki, Kraków, Wyd. „Znak", ss. 251.
Zawartość: Przedmowa, I. Poznanie, nauka, filozofia, II. Byty i „byt", III. Analiza bytu jako bytu: racjonalność, IV. Analiza bytu jako bytu: złożoność i zmienność, V. Analiza bytu jako bytu: przygodność, VI. Racja ostateczna bytu, VII. Z metafizyki człowieka, VIII. Byt a wartość, Zakończenie, Dodatek: Uwagi wstępne, Przewodnik bibliograficzny, Słownik, Indeks nazwisk. Recenzje: J. Kalinowski, w: Bulletin Thomiste, Tome XI, s. 544 – 549. S. Majdański, RF 14 (1966), z. 1, s. 162 - 174 Por. J. Kalinowski, Znak 18 (1966), s. 452 – 467. Por. tenże, Studia z filozofii Boga, t. III (1977), red. bp. B. Bejze, s. 70 - 77.
35. Ingardenowska koncepcja teorii poznania. Próba oceny, RF 12, z.1, s. 77 - 91. 36. O filozofii Romana Ingardena (w siedemdziesięciolecie urodzin), RuF 22, s. 153 - 159. 37. [Rec.] K. Bakradze, Z dziejów filozofii współczesnej, ZN KUL 7, nr 4, s. 54 - 55.
1965
38. Style rozważań etycznych, Znak 17, s. 1083 - 1089. 39. Średniowieczny obraz świata a „Boska komedia" Dantego, ZN KUL 8, nr 4, s. 37 - 46. 40. W kierunku metasystemu teorii poznania, RF 13, z. 1, s. 105 - 111. 41. W sprawie możliwości teorii poznania, tamże, s. 73 - 87. 42. Zagadnienie punktu wyjścia teorii poznania, tamże, s. 89 - 104. 43. [Rec.] B. Evans, Naturalna historia intelektu, ZN KUL 8, nr 1, s. 79 - 80. 44. [Rec.] J. Makota, O klasyfikacji sztuk pięknych, tamże, s. 78 - 79. 45. O rozmaitych rozumieniach metody fenomenologicznej, STN KUL 14, s. 63 - 64. 46. W sprawie charakterystyki istnienia realnego, tamże, s. 64 - 65.
1966
47. O metodzie teorii poznania, Rozważania wstępne, Lublin, TN KUL, ss. 150.
Zawartość: Przedmowa, Wstęp, I. Charakter sporu o metodę teorii poznania, II. Koncepcja poznania naukowego, III. Koncepcja teorii poznania, IV. Zagadnienie punktu wyjścia teorii poznania, V. Sprawa metasystemu teorii poznania, VI. Teoria poznania a inne działy wiedzy, Zakończenie, Bibliografia, Indeks nazwisk, Summary, Index of Contents. Recenzja: J. Kalinowski, w: Extrait de la Revue Philosophique de Louvain, Aout 1967, s. 391 - 393.
48. Fenomenologia w Polsce (w powojennym dziesięcioleciu), SPhCh 2, nr 1, s. 29 - 47. 49. Kilka uwag w sprawie metafizyki, Znak 18, s. 478 - 481. 50. [Rec.] M. A. Krąpiec, Struktura bytu, RF 14, z. 1, s. 158 - 161. 51. [Rec. wspólnie z S. Majdańskim] S. Kamiński i M. A. Krąpiec, Z teorii i metodologii metafizyki, tamże, s. 154 - 158. 52. [Rec.] H. Stonert, Język a nauka, tamże, s. 152 - 153.
1967
53. Filozofia jako ostateczna płaszczyzna dyskusji światopoglądowych, Znak 19, s. 897 - 904. 54. Społeczna rola filozofii, w: W nurcie zagadnień posoborowych, t. I, red. bp. B. Bejze, Warszawa, s. 15 - 28. 55. [Rec.] M. A. Krąpiec, Metafizyka, ZN KUL 10, nr 4, s. 82 - 86. 56. [Rec.] A. Półtawski, Rzeczy i dane zmysłowe, RF 15, z. 1, s. 164 - 165. 57. [Rec.] Słownik filozofów, t. I, ZN KUL 10, nr 2, s. 69 - 71.
1968
58. Filozofia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1918 - 1968), Znak 20, s. 1195 - 1213 i 1619. 59. Filozofia poznania a filozofia Boga, w: Studia z filozofii Boga, red. bp. B. Bejze, Warszawa, s. 404 - 418. 60. La filosofia tomistica nella Polonia contemporanea, Sapienza (Napoli) 21, s. 509 - 528. 61. O stanie filozofii tomistycznej w Polsce, w: W nurcie zagadnień posoborowych, t. II, red. bp B. Bejze, Warszawa, s. 97 - 126. 62. Spór o istotę filmu, ZN KUL 11, nr 2, s. 33 - 42. 63. [Rec.] M. A. Krąpiec - T. Żeleźnik, Arystotelesowska koncepcja substancji, ZN KUL 11, nr 2, s. 72 - 23. 64. XI Tydzień Filozoficzny - Filozofia człowieka, tamże nr 3-4, s. 145- 147. 65. XI Tydzień Filozoficzny - Dziesięć lat „Tygodni Filozoficznych", Znak 20, s. 818 - 882.
1969
66. Filozofia chrześcijańska w Polsce po Soborze, w: Posoborowe publikacje teologiczne w Polsce, Warszawa, s. 7 – 16. 67. XII Tydzień Filozoficzny - Z filozofii człowieka, Znak 21, nr 180, s. 781 – 785. 68. O wartościach i o malarstwie abstrakcyjnym, [rec.] R. Ingarden, Przeżycie - dzieło - wartość, ZN KUL 12, nr 4, s. 58 - 59. 69. [Rec.] K. T. Toeplitz, Sekrety filmu, tamże, s. 66 - 67.
1970
70. La philosophie chrétienne en Pologne après le Concile, w: Publications theologiques postconciliares en Pologne, Warszawa, s. 7 - 17. 71. Przedwczesne podzwonne tomizmowi?, Znak 22, s. 999 - 1001. 72. [Rec.] M. Hempoliński, Problemy percepcji, ZN KUL 13, nr 2, s. 75 - 76. 73. [Rec.] S. Mazierski, Prolegomena do filozofii przyrody..., tamże, nr 3, s. 72 - 73. 74. Pogrzeb Prof. Romana Ingardena, tamże, nr 4, s. 85.
Podpisane : J.R.
1971
75. Teoria poznania. Zarys kursu uniwersyteckiego, Lublin, KUL, ss. 111, (skrypt).
Zawartość: Przedmowa, I. Z metateorii poznania, II. Źródła poznania, III. Spór o przedmiot poznania, IV. Spór o podmiot poznania, V. Poznanie, język, logika, VI. Prawdziwość poznania, Zakończenie, Informacje bibliograficzne, Przypisy. Recenzje: J.Chalcarz, SPhCh 9 (1973) nr 2, s. 219 – 222. J. Kalinowski, w: Exstrait de la Revue Philosophique de Louvain, Aout 1974, s. 598 – 599.
76. Rodzaje bezpośredniego poznania, RF 19, z. 1, s. 95 - 126. 77. Uwagi o „strukturze" i pojęciach pokrewnych, Znak 23, s. 571 - 578. 78. Kilka uwag o świadomości [w związku z książką K. Wojtyły „Osoba i czyn"], RF 19, z. 1, s. 129 - 130. 79. Uwagi w związku z Kraszewskiego teorią znaku, tamże, s. 131 - 132. 80. Roman Ingarden, STN KUL 19, s. 161 – 162.
1972
81. Uwagi o Ingardenowej koncepcji ontologii, RF 20, z. 1, s. 5 - 14. 82. J. Tischner a klasyczna filozofia Boga, Znak 24, s. 1226 - 1227. 83. Utwór filmowy a Ingardenowa teoria warstw (w związku z książką A. Helman „O dziele filmowym”), RF 20, z. 1, s. 119 - 121. 84. Uwagi o dorobku i potrzebach filozofii na KUL-u, RF 20, z. 1, s. 160 - 162. 85. [Rec.] Logos i ethos, ZN KUL 19, nr 4, s. 69 - 70. 86. [Rec.] Filozofia w Polsce, Słownik pisarzy, RF 20, z. 1, s. 145 - 146.
1973
87. Istnienie czegoś a pojęcie i sąd, SPhCh 9, nr 1, s. 235 - 261. 88. Czy metafizyka człowieka jest możliwa? (Kilka uwag dyskusyjnych), ZN KUL 16, nr 2, s. 55 - 60. 89. Fenomenologia tomizująca w książce „Osoba i czyn", Analecta Cracoviensia V - VI (1973 - 1974), s. 153 - 157. 90. J. Tischnera ejdetyka świadomości i jaźni, RF 21, z. 1, s. 69 - 70. 91. O filozofii Boga, tomizmie i Kartezjuszu - raz jeszcze, Znak 25, s. 267 - 268. 92. O intencjonalnym sposobie istnienia - ponownie, RF 21, z. 1, s. 70 - 71. 93. [Rec.] Logos i ethos, tamże, s. 87 - 90. 94. [Rec.] M. Gogacz, Istnieć i poznawać, tamże, s. 82 - 84. 95. [Rec.] Z. J. Zdybicka, Partycypacja bytu, tamże, s. 84 - 87. 96. Akt ludzki, w: Encyklopedia Katolicka, t. 1, Lublin, TN KUL, kol. 263 - 264. 97. Analogia w logice, tamże, kol. 492. 98. Antynomia, tamże, kol. 722 - 724. 99. Aporia, tamże, kol. 795 - 796. 100. Aspekt, tamże, kol. 1004. 101. [wspólnie z I. Sławińską] Balet, tamże, kol. 1280 - 1281.
1974
102. Tomizm a fenomenologia, Znak 26, s. 790 – 798. 103. Rola doświadczenia w punkcie wyjścia metafizyki, ZN KUL 17, nr 4, s. 29 – 37. 104. W poszukiwaniu istoty człowieka (Z fenomenologii i metafizyki bytu ludzkiego), w: Aby poznać Boga i człowieka, cz. II: O człowieku dziś, red. bp. B. Bejze, Warszawa, s. 61 – 94. 105. Zagadnienie Boga w fenomenologii, w: Aby poznać Boga i człowieka, cz. I: O Bogu dziś, red. bp. B. Bejze, Warszawa, s. 85 – 94.
1975
106. Propedeutyka estetyki, Warszawa, ATK, ss.159.
Zawartość: Przedmowa, I. Z metaestetyki, II. Teoria wartości estetycznych, III. Teoria dzieł sztuki, IV. Teoria przeżycia estetycznego i oceny estetycznej, Zakończenie, Bibliografia, Indeks nazwisk. Odnośnie do tej pozycji por. Studia o współczesnej estetyce polskiej, pod red. S. Krzemienia - Ojaka, Warszawa 1977, s. 21.
107. La filosofia nella Polonia contemporanea, Rivista di Filosofia Neo - scolastica 67, s. 288 – 299. 108. Doświadczenie w filozofii - XVIII Tydzień Filozoficzny, ZN KUL 18, nr 4, s. 69 - 71. 109. Z dyskusji nad „Doświadczeniem i materialną jednością świata", SF nr 7, s. 59 – 60.
1976
110. Wstęp do filozofii, Lublin, TN KUL, ss. 302.
Zawartość: Przedmowa, I. Wprowadzenie - filozofia jako typ poznania, II. Działy filozofii, III. Poznanie: jego rodzaje i wartość, IV. Znaki i systemy znaków, V. Byt: jego rodzaje , struktura, uwarunkowania, VI. Człowiek: jego struktura i działanie, VII. Dobro i powinność, VIII. Współczesne kierunki filozoficzne, Dodatek I: S. Kamiński, Elementy logiki formalnej, Dodatek II: Poradnik dla samouków i kandydatów na studia, Bibliografia, Indeks osób. Recenzje: B. Bakies, w: „Studia Philosophiae Christianae"13, 1977, nr 2, s. 224 - 226 ; ks. J. Herbut, w: Zeszyty Naukowe KUL 20 (1977); Jerzy Gułkowski, w: „Novum" 9 (wrzesień 1977), s.109 - 118; T. Żeleźnik, w: „Życie i Myśl" 4 (1977); J.S. Włodowski, w: RuF 1- 2, 1982/1983.
111. Bemerkungen zu Ingardens Konzeption der Ontologie, w: W 700 - lecie śmierci św. Tomasza z Akwinu, Lublin, s. 129 – 139.
Zob. też poz. 82.
112. Filozofia polska w wiekach XIX i XX, w: Wkład Polaków do kultury świata, Lublin, s. 179 – 191. 113. O doświadczeniu - ponownie, RF 24, z. 1, s. 143 – 147. 114. Berkeley, w: Encyklopedia Katolicka, t. II, Lublin, TN KUL, kol. 290 - 291. 115. Biegański Władysław, tamże, kol. 525 - 526. 116. Błąd - w logice, tamże, kol. 676 - 677. 117. Błędne koło, tamże, kol. 679.
1977
118. Czym jest filozofia, którą uprawiam?, Znak 29, s. 1344 – 1348. 119. Stan i potrzeby filozofii w Polsce, tamże, s. 473 – 479. 120. Kilka uwag o filozofii klasycznej i relacji: metafizyka - teoria poznania, RF 25, nr 1, s. 141 – 142. 121. O metafizyce ogólnej - parę uwag z powodu dyskusji, w: Studia z filozofii Boga, t. III, red. bp. B. Bejze, Warszawa, s. 101 – 102. 122. On „Experience and the Material Unity of the World", Dialectics and Humanism, nr 2, s. 117n, s. 122n. 123. Po Zjeździe Filozoficznym w Lublinie (Kilka uwag i impresji), Znak 29, s. 1459 – 1461.
1978
124. Wstęp do filozofii, Lublin, TN KUL, ss. 302.
Wznowienie. Por. poz. 110.
125. Aktualne spory o naturę i rolę poznania, ZN KUL 21, nr 1, s. 34 – 39.
Nieco uzupełniony tekst odczytu na IV Zjeździe Filozofów Polskich (Lublin).
126. O doświadczeniu - tylko nieporozumienia?, RF 26, z. 1, s. 255 – 258.
1979
127. Aktualne spory o naturę i rolę poznania, w: Społeczny kontekst poznania, Wrocław, s. 201 – 208. 128. Cogito, ergo sum, w: Encyklopedia Katolicka, t. III, Lublin, TN KUL, kol. 534 - 535. 129. Conrad – Martius Hedwig, tamże, kol. 578. 130. Człowiek - bytowa struktura, tamże, kol. 905 - 908.
1980
131. Elementy filozofii, Lublin, RW KUL, ss. 168.
Zawartość: I. Poznanie ludzkie, II. Znaki i język, III. Poznanie naukowe, IV. Poznanie filozoficzne, V. Koncepcje filozofii, VI. Działy filozofii, VII. Z dziejów filozofii, VIII. Współczesne kierunki filozoficzne, Ludwik Borkowski, „Wiadomości z logiki formalnej", Przewodnik bibliograficzny, Indeks terminów, Indeks nazwisk.
132. Concerning the Relationship between Theory of Cognition and Methaphysics, w: Theory of Being. To Understand Reality, Lublin, s. 119 – 128.
Por. Marc F. Griesbach, Antoni Stepien and Epistemological Realism, w: Existential Personalism vol. LX, Proceedings of American Catholic Philosophical Association Washington, s. 105 – 109.
133. Towards the Metasystem of Theory of Cognition, tamże, s. 129 – 147. 134. Z problematyki doświadczenia wartości, ZN KUL 23, z. 1, s. 33 – 41. 135. Wspomnienia o ks. prof. Karolu Wojtyle: Spotkania filozoficzne, w: W nurcie zagadnień posoborowych, t. XII, red: bp B. Bejze, Warszawa, s. 22n.
To samo również w innych miejscach.
1981
136. Metody w filozofii, ZN KUL, nr 1, s. 3 – 19.
1982
137. Elementy filozofii, Lublin, RW KUL, ss. 168, wyd. II. 138. Relacja czynność - wytwór a przedmiot teorii poznania, Analecta Cracoviensia 14, s. 17 – 19. 139. The problem of the Philosophical Dialogue with Marxism (in the Light of Polish Experiences), w: The Common Christian Roots of the European Nations, II, Florence, s. 134 – 139. 140. List do Redakcji, Znak 34, s. 1640n.
1983
141. Wartości poznawcze w ujęciu współczesnej filozofii tomistycznej, SF, nr 1- 2, s. 49 – 83. 142. Doświadczenie, w: Encyklopedia Katolicka, t. IV, Lublin, TN KUL, kol. 153 - 154. 143. Ejdetyczny ogląd, tamże, kol. 765. 144. Epistemologia, tamże, kol. 1044 - 1045.
1984
145. Przypomnienie jako źródło poznania, Roczniki Filozoficzne 32, z. 1, s. 115 – 126.
1985
146. Current Controversy Concerning the Nature of Cognition, w: Studies in Logic and Theory of Knowledge, Lublin, vol. I, s. 121 – 127. 147. On the Experience of Values, tamże, s. 129 – 138.
1986
148. Elementy filozofii, Lublin RW KUL, ss. 168.
Wydanie zostało nieznacznie poszerzone o niewielkie poprawki.
149. Propedeutyka estetyki, Lublin, TN KUL, ss.179, wyd. II.
Wydanie poszerzone m.in. o nowy paragraf „Funkcje poznawcze i tzw. prawdziwość dzieła sztuki”, Indeks przedmiotowy oraz Dodatek: Henryk Kiereś „Anglosaska estetyka analityczna".
150. Działalność naukowa i organizacyjna ks. prof. Stanisława Kamińskiego (1919 - 1986), ZN KUL 29, nr 1, s. 17 – 23. 151. Pierwsza monografia o szkole lwowsko - warszawskiej, [rec.] J. Woleński, Filozoficzna szkoła lwowsko - warszawska, tamże, s. 54 – 56. 152. Szkoła analityczna główną nadzieją filozofii?, [rec.] A. Gawroński, Dlaczego Platon wykluczył poetów z państwa?, tamże, s. 49 – 54. 153. Romana Ingardena ontologia egzystencjalna. Kilka uwag, ZN KUL 29, nr 2, s. 5 – 11. 154. Uwagi o marksistowskim materializmie, RF 34, z. 1, s. 145 – 166.
1987
155. Wobec filozofii marksistowskiej. Polskie doświadczenia, redakcja całości, Fundacja Jana Pawła II Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym, ss. 240.
. Recenzje: M. Gogacz, w: „Młodzież Katolicka" 16, (1988) 1 - 2, s. 30 -32; Tenże, Polskie zakwestionowania marksizmu, „Głos Katolicki" (Paryż) 31, 1989, 19 (z 11 VI).
156. Wstęp, tamże, s. 5 – 7. 157. Rys rozwoju filozofii marksistowskiej i problem dialogu filozoficznego z marksizmem od roku 1945, tamże, s. 21 – 37. 158. Materializm dialektyczny – filozofia marksizmu, tamże, s. 37 – 61. 159. Wobec marksistowskiej teorii człowieka, tamże, s. 61 –89. 160. Dodatek: Racjonalność bytu (fragment metafizyki), tamże, s. 203 – 209. 161. Autobiogram, RuF 44, nr 3- 4, s. 344 – 348. 162. Charakterystyka dorobku naukowego i działalności naukowej ks. prof. S. Kamińskiego, RF 35, z. 1, s. 5 – 8. 163. V Zjazd Filozofii Polskiej, ZN KUL 30, nr 3 - 4, s. 119 – 122. 1988
164. Filozof klasyczny wobec kultury współczesnej, Ethos 2 - 3, s. 112 – 116. 165. Wprowadzenie do problematyki relacji: metodologia nauk a sfera wartości, RF 36, z. 1, s. 111 – 116. 166. Zagadnienie poznawczej roli sfery emocjonalnej, ZN KUL 31, nr 3, s. 77 – 81.
1989
167. Wstęp do filozofii, Lublin, TN KUL, ss.343, wyd. II.
Wydanie rozszerzone m. in. o cztery paragrafy.
168. Główne trudności teorii człowieka, SF, nr 1, s. 77 – 81. 169. Modele kształcenia filozoficznego, Życie Katolickie 8, nr 7/8, s. 65 – 70. 170. Problem dialogu filozoficznego z marksizmem, Znaki Czasu, Rzym – Warszawa, nr 14, s.144 – 149. 171. Fenomenologia, w: Encyklopedia Katolicka, t. V, Lublin, TN KUL, kol. 124 - 126. 172. Gnozeologia, tamże, kol. 1215. 173. Epigoński okres filozofii? Rozmowa z prof. A. B. Stępniem [rozmawiał G. Nowak], Życie Katolickie 8, nr 7/8, s. 58 – 65.
1990
174. Wobec filozofii marksistowskiej. Polskie doświadczenia, Lublin TN KUL, ss. 243.
Wznowienie poszerzone o erratę. Por. poz. 156 – 160.
1991
175. Methods in Philosophy, w: Studies in Logic and Theory of Knowledge, Lublin, vol. II, s. 87 – 104. 176. The Existence (of Something) - Concept and Judgment, tamże, s. 135 – 155.
Tłumaczenie poz. 87.
177. The Scientific Work of Fr. Prof. S. Kamiński (1919 - 1986), tamże, s. 189 – 193.
Tłumaczenie poz. 150.
1992
178. Oblicza dialogu. Z dziejów i teorii dialogu: chrześcijanie – marksiści w Polsce, redakcja całości wspólnie z T. Szubką, Lublin RW KUL, ss. 229. 179. Uwagi o strukturze i typach światopoglądów, tamże, s. 7 – 12. 180. Tomizm wobec marksizmu w Polsce, tamże, s. 113 – 118. 181. [Wypowiedzi w dyskusji: „Wokół dialogu chrześcijańsko – marksistowskiego w Polsce], tamże, s. 179 – 226. 182. Posłowie, tamże, s. 227 – 228. 183. Rola ks. prof. S. Kamińskiego (1919 - 1986) w rozwoju środowiska filozoficznego KUL, w: Zadania filozofii we współczesnej kulturze, red. Z. J. Zdybicka, Lublin RW KUL, s. 81 – 89. 184. Kilka uwag (w związku z dyskusją), tamże, s. 169 – 170. 185. Leszka Kołakowkiego horror filozoficzny, Edukacja Filozoficzna 13, s. 57 – 58.
1993
186. Studia metafilozoficzne, t. 1: Dyscypliny i metody filozofii, redakcja całości wspólnie z T. Szubką, Lublin TN KUL, ss. 365. 187. Ontologia: typy i status poznawczy. Ontologia a metafizyka, tamże, s. 9 – 37. 188. Ontologiczne ujęcie metafizyki (uwagi polemiczne), tamże, s. 93 – 100. 189. Co to jest metafilozofia?, tamże, s. 343 - 347
Przedruk z roku 1961, por. poz. 18.
190. Konwersatorium Metafilozoficzne, tamże, s. 335 – 341.
Przedruk poz. 7.
191. [wspólnie z T. Szubką] Przedmowa, tamże, s. 5 – 6. 192. Minimum programowe dla filozoficznych studiów magisterskich, Edukacja Filozoficzna 15, s. 85 - 86.
Przedruk z „Przeglądu Akademickiego” nr 7.
193. The Role of Experience at the Point of Departure of Metaphysics, w: Studies in Logic and Theory of Knowledge, vol. III, Lublin, s. 99 – 110. 194. W sprawie istoty religii - słów kilka, Edukacja Filozoficzna 15, s. 39 – 40.
Jest to polemika z artykułem B. Wolniewicza.
195. Idea, w: Encyklopedia Katolicka, t. VI, Lublin, TN KUL, kol. 1389 - 1392. 196. Idealizm: aspekt teoriopoznawczo-ontologiczny, tamże, kol. 1394 - 1397. 197. Życie udane i piękne nie jest życiem na luzie - rozmowa z prof. Antonim B. Stępniem, Scriptores Scholarum, nr 1, s. 7 – 11.
1994
198. Jak dzisiejszemu człowiekowi mówić o Bogu?, w: Jak dzisiejszemu człowiekowi mówić o Bogu, red. bp B. Bejze, Warszawa, 250 – 251, (pierwsze wydanie W-wa 1993). 199. O dorobku badawczym Wydziału Filozofii, Przegląd Uniwersytecki 6, nr 3, s. 10 n.
Jest to tekst odczytu na sesji z okazji 75-lecia KUL (grudzień 1993). Ma rysy tekstu okolicznościowego.
200. Uwagi o Ingardenowej koncepcji ontologii, w: Spór o Ingardena, W setną rocznicę urodzin, Lublin, s. 17 – 26.
Przedruk poz. 81.
1995
201. Wstęp do filozofii, Lublin TN KUL, ss. 477, wyd. III.
Wydanie poszerzone i uzupełnione m. in. o: Przedmowa do trzeciego wydania, Dodatek III. Jacek Wojtysiak: Słownik wybranych terminów filozoficznych, Indeks osobowy, Indeks głównych terminów.
202. Byt - człowiek - świadomość. Lubelskie badania fenomenologiczne, w: Roman Ingarden a filozofia naszego czasu, red. A. Węgrzecki, PTF Kraków, s. 311 – 318. 203. O wątpieniu i powodach błędów poznawczych. Kilka uwag wstępnych, w: Między logiką a etyką... Prace ofiarowane prof. Leonowi Kojowi, Lublin, s. 185 – 189. 204. Stan filozofii we współczesnej Polsce, w: Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, red. A. Bronk, Lublin TN KUL, s. 313 – 326. 205. Romana Ingardena ontologia egzystenjalna. Kilka uwag, w: W kręgu filozofii Romana Ingardena, [Materiały z konferencji naukowej Kraków 1985], red. S. Stróżewski, A. Węgrzecki, Warszawa – Kraków PWN, s. 57 – 61.
Ten sam tekst zob. poz. 153. . 206. W sprawie stosunku między teorią bytu a teorią poznania, RF 43, z. 1, s. 237. Zeszyt ukazał się w 1996 r.
Jest to polemika z artykułem G. Besler.
207. VI Polski Zjazd Filozoficzny - Zjazd niezrealizowanych szans. Toruń 5 - 9 września, w: ZN KUL 38, nr 3 - 4, s. 139 – 143.
1996
208. Film as a Work of Art, w: Aesthetics in Poland, Cracow, s. 69 – 72. 209. Iluzja, w: Encyklopedia Katolicka, t. VII, Lublin, TN KUL, kol. 44. 210. Ingarden, tamże, kol. 200 - 203. 211. Introspekcja - ekstraspekcja, tamże, kol. 399 - 400. 212. Irracjonalizm, tamże, kol. 491 - 493. 213. Należy unikać kategorializacji problematyki metafizycznej - rozmowa z prof. A. B. Stępniem, w: Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński, M. Bagiński, J. Wojtysiak, Lublin RW KUL, s. 89 – 109.
1997
214. Filozofia klasyczna w obecnej sytuacji, ZN KUL 40, nr 3 - 4, s. 57 – 59. 215. Kilka uwag uzupełniających w dyskusji; Perspektywy filozofii we współczesnej kulturze, RF 45, z. 1, s. 193 - 194 oraz 211 – 212.
Wypowiedzi podczas obchodów 50-lecia Wydziału Filozofii KUL. Zeszyt ukazał się w 1999 r.
216. O dorobku badawczym Wydziału Filozofii, Przegląd Uniwersytecki, 3, nr 3 (29), s. 10 -11. 217. Uwagi metafilozoficzne o rozważaniach o wolności, w: Wolność we współczesnej kulturze, Lublin, 775 – 777.
1998
218. Co jest najważniejsze w filozofii?, w: Filozofia - wzloty i upadki, XXXIX Tydzień Filozoficzny KUL, Lublin, s. 101 – 105.
1999
219. Studia i szkice filozoficzne, t. I, TN KUL, Lublin, ss. 340, przygotował do wydania A. Gut.
Książka zawiera wybór rozpraw, artykułów i polemik zgrupowanych w 3 działach: I. Filozofia - nauka - światopogląd, II. Z teorii poznania, III. Z teorii bytu. W książce znajdują się przedruki następujących pozycji: 3, 6, 8, 12, 18, 19, 20, 21, 25, 53, 59, 76, 77, 87, 103, 125, 138, 141, 164, 165, 166, 169, 179, 187, 188 oraz dwa teksty nie drukowane wcześniej.
220. Metafizyka i ontologia. Dwa oblicza teorii bytu?, w: Zadania współczesnej metafizyki. Poznanie bytów czy ustalanie sensów?, red. A. Maryniarczyk SDB, M.J. Gondek, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin, s. 101 – 106. 221. Rememberance as a Source of Knowledge, w: Studies in Logic and Theory of Knowledge, vol. 4, s. 127 – 140. 222. Roman Ingarden, w: Routledge Encyclopedia of Philosophy, red. E. Craig, vol. 4, Routledge, London and New York, s. 789 – 793. 223. [wspólnie z J. Czerkawskim i S. Wielgusem] Philosophy in Poland, w: jw., vol. 7, s. 483 – 489. 224. Filozofia w Lublinie, red. J. Mizak, J. Pycka, W. Rych, Wyd. UMCS.
Są to wypowiedzi związane z postawionymi pytaniami.
2000
225. Księga Jubileuszowa na 50-lecie Wydziału Filozofii KUL, redakcja całości wspólnie z J. Wojtysiakiem, Lublin, RW KUL, ss. 544. 226. Sekcja Filozofii Teoretycznej na Wydziale Filozofii KUL, tamże, s. 81 – 88. 227. [wspólnie z J. Wojtysiakiem] Katedra Teorii Poznania, tamże, s. 275 – 302. 228. [wspólnie z J .Wojtysiakiem] Posłowie, tamże, s. 533 – 538. 229. Bezpośredniość poznania i sposoby istnienia. Dwie polemiki, RF 48, z. 1, s. 247 - 250. 230. [wspólnie z A. Bronkiem i S. Majdańskim] Kamiński Stanisław, w: Encyklopedia Katolicka, t. VIII, Lublin, TN KUL, kol. 508 - 511.
2001
231. Studia i szkice filozoficzne, t. II, RW KUL, Lublin, ss. 462, przygotował do wydania A. Gut.
Jest to wybór rozpraw, artykułów i polemik zebranych w 5 działach: I. Z filozofii człowieka i jego działania, II. Z dziejów filozofii. Tomizm. Marksizm, III. Dyskusje z fenomenologią, IV. Z polemik i recenzji, V. Autoprezentacje i wywiady. Posłowie. W książce znajdują się przedruki następujących pozycji: 1, 13, 16, 27, 28, 29, 30, 35, 36, 38, 39, 48, 50, 51, 58, 61, 62, 67, 72, 82, 84, 89, 90, 95, 103, 105, 106, 114, 119, 121, 127, 135, 154, 155, 158, 169, 170, 174, 181, 184, 186, 194, 196, 198, 200, 203, 205, 207, 214, 220 oraz dwa teksty uprzednio nie drukowane.
232. Studia metafilozoficzne, t. II: Wybrane kategorie filozoficzne. Istnienie i sąd. Redakcja całości wspólnie z J. Wojtysiakiem, Lublin, TN KUL, w druku. 233. [wspólnie z J. Wojtysiakiem] Przedmowa, tamże. 234. Zagadnienie kryterium istnienia, tamże. 235. Wstęp do filozofii, Lublin, TN KUL.
Wydanie IV poprawione i uzupełnione, w druku.
W bibliografii pominięto około 20 mniejszych tekstów, w tym kilka recenzji oraz teksty drukowane w „Filozofii" - czasopiśmie studenckim (od roku 1954), a także hasła w „Leksykonie filozofii klasycznej” (red. J. Herbut), Lublin 1997 (33 hasła).
Monika Dadia Składam podziękowania p. dr Jackowi Wojtysiakowi za okazaną pomoc w opracowaniu niniejszej bibliografii
|