W dniach od 14 do 20 marca 2003 r. z
oficjalną wizytą w ośrodkach naukowych Arabskiej Republiki Egiptu
przebywała delegacja Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w
składzie: dr hab. Artur Andrzejuk i ks. dr Tomasz Stępień. Zaproszenie
do UKSW ze strony egipskiej wystosował, działając w imieniu Ministerstwa
Kultury Egiptu, Arabskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Uniwersytetu
Kairskiego, znany w całym świecie arabskim filozof, prof. dr Hassan
Hanafi. Zaproszenie przekazała i całej wizycie patronowała Ambasada
Rzeczypospolitej Polskiej w Egipcie.
Delegacja na dziedzińcu Ambasady RP w Kairze
Piersze spotkanie naukowe, o charakterze
sympozjum, miało miejsce 19 marca w Wysokiej Radzie Kultutry (Komitet
Filozofii), będącej agendą Ministerstwa Kultury Egiptu. Patronat nad
sympozjum objął egipski minister kultury. Ze strony gospodarzy, oprócz
H.Hanafiego, uczetniczyli w sympozjum wykładowcy uczelni kairskich,
zaproszeni specjalnie na to spotkanie (sympozjum nie miało charakteru
otwartego; obowiązywały specjalne zaproszenia). Obecna też była egipska
telewizja, której wywiadu udzieli organizatorzy: H.Hanafi i Ambasador RP
dr Joanna Wronecka. Ze strony polskiej, oprócz A.Andrzejuka i T.Stępnia,
uczetniczyła w tym sympozjum Ambasador RP w Egipcie, oraz Attaché do
spraw Kulturalnych i Naukowych Ambasady polskiej, mgr Jolanta
Bogusz-Sakowska.
Po powitaniu i krótkim przedstawieniu
sylwetek naukowych prelegentów przez prowadzącego sympozjum H.Hanafiego,
jako pierwszy zabrał głos T.Stępień, który przedstawił referat,
zatytułowany: Uwagi o neoplatonizmie jako
syntezie myśli starożytnej (Remarks on Neoplatonism as the synthesis of
the Ancient Thought).
Prelegent na wstępie podkreślił, że
rozumienie myśli neoplatońskiej jest istotnym czynnikiem umożliwiającym
studia nad średniowieczną filozofią arabską i chrześcijańską.
Neoplatonizm był ostatnim systemem filozofii antycznej i syntezą całej
filozofii greckiej. Elementy różnych systemów filozoficznych znalazły
swoje miejsce w neoplatońskiej wizji świata, zsyntetyzowanej za pomocą
myśli Platona i średnich platoników. Teza ta była uzasadniana w
wystąpieniu poprzez pokazanie trzech aspektów myśli neoplatońskiej: 1)
hipostaz neoplatońskiego świata, które mają swoje źródło we
wcześniejszej filozofii; 2) pochodzenie rzeczywistości z Jednego, które
także można łączyć z wcześniejszym rozumieniem rzeczywistości jako
procesu; 3) filozofia jako sposób życia, skierowany ku zjednoczeniu z
Bogiem, co w myśli starożytnej kształtowało się już od czasu Pitagorasa.
Następnie A.Andrzejuk przedstawił
referat pt. Dialog Tomasza z Ibn-Siną. Arabskie
źródła egzystencjalnej koncepcji bytu. (Dialog de Thomas d`Aquin avec
Ibn-Sina. Les sources arabes de la conception existentielle de l`être).
Mówca przedstawił występujące w tekstach
historyków filozofii (E.Gilson, F.van Steenberghen, A.M.Goichon,
M.Chahin, L.Gardet, M.Gogacz) poglądy na temat zależności łacińskiej
filozofii w średniowieczu od myślicieli arabskich, a szczególnie w
odniesieniu do wpływu jaki wywarł Awicenna na poglądy Tomasza z Akwinu.
Następnie A.Andrzejuk usiłował zweryfikować te poglądy, analizując
przywołania myśli Ibn-Siny w Tomaszowym traktacie „De ente et essentia”.
Analiza tego wczesnego pisma Akwinaty nie udziela – zdaniem prelegenta –
definitywnej odpowiedzi na pytanie o zależność Tomasza od Awicenny, ale
doskonale ilustruje sposób posługiwania się przez Akwinatę poglądami
tego arabskiego filozofa.
Po referatach, zebrani zabierali głos,
podejmując tematykę dość luźno związaną z treściami zawartymi w
wystąpieniach. Raczej podkreślano wagę spotkania dla dialogu
międzykulturowego. W trakcie tych wypowiedzi podkreślano szczególną
predestynację Polaków do podejmowania współpracy i wymiany z krajami
arabskimi. Zauważono bowiem, że Polska, będąc krajem europejskim, nigdy
nie była imperium kolonialnym. Podkreślano także tradycyjną otwartość
kultury polskiej na różnorodne wpływy, w tym kulturę Orientu. W związku
z tą ostatnią kwestią, postawiono pytanie o to, jak możliwe było
zachowanie tożsamości narodowej przez Polaków, przy tak szerokim
otwarciu na wpływy zewnętrzne. Pytano także o znaczenie tradycyjnej
polskiej tolerancji dla kształtowania się tożsamości narodowej. W
dyskusji, oprócz referentów z UKSW, brała udział dr Joanna Wronecka,
niegdyś wykładowca języka i kultury arabskiej w Katedrze Historii
Filozofii Starożytnej i średniowiecznej
ATK. Piękną „pochwałę Polski” wygłosił, świetnie znający nasz Kraj,
znany arabski reżyser i teoretyk teatru, prof. dr Hanaa Abdel Fattah.
Drugie spotkanie, o charakterze seminarium,
odbyło się w Arabskim Towarzystwie Filozoficznym (Oddział Egipski).
Dr hab. A.Andrzejuk, w referacie pt.
Panorama filozofii we współczesnej Polsce (La panorame de la
philosophie en Pologne contemporene) przedstawił zarys sytuacji w
filozofii polskiej po II wojnie światowej i uczynił to punktem wyjścia
do zaprezentowania kondycji filozofii w Polsce po 1989 r. Zwrócił przy
tym szczególną uwagę na oryginalność badań prowadzonych na naszym
Uniwersytecie, tak w zakresie klasycznej tematyki filozoficznej, jak i w
odniesieniu do filozofii przyrody.
Dyskusja po wystąpieniu prelegenta dotyczyła
przede wszystkim sytuacji w filozofii polskiej po upadku komunizmu.
Pytano o los marksizmu jako filozofii i o samych marksistów. (Wykładowca
marksizmu z komunistycznego Jemenu dziwił się, że filozofowie
marksistowscy w Polsce pozostali na uczelniach, gdyż jego samego w
wyniku dekomunizacji odsunięto od nauczania filozofii). Wrócił też
problem tożsamości narodowej Polaków i pytanie o rolę filozofii w
budowaniu tej tożsamości. Duże zdziwienie wywołało stawierdzenie, że
Polska nie ma swej własnej „filozofii narodowej” (nazywany tak bywa
kierunek raczej marginalny w filozofii polskiej). Prelegenci z Polski
usiłowali pokazać, że kultura filozoficzna Polski jest częścią kultury
światowej, zaś charakteryzują ją pewne dominanty, wśród których
wymieniono szkołę lwowsko-warszawską, drugą fenomenologię (Romana
Ingardena) oraz tomizm,
Ks.dr T.Stępień, w referacie pt.
Neoplatonizm a filozofia procesu (Neoplatonism and the Philosophy of
Process) podjął temat związków neoplatonizmu z nowożytną i
współczesną filozofią procesu. Przedstawiając nową koncepcję powstania
świata, Plotyn sformułował teorię najczęściej nazywaną teorią emanacji.
Emanacja to – w jego ujęciu – proces, który jest przedstawiany jako
proces myślenia. Występują tu zawsze układy triadyczne i enneadyczne,
obrazujące, jak w najwyższych rzeczywistościach odbywa się spoczynek,
pochodzenie i powrót. Neoplatonizm rozumiany jako opis procesu myślenia
można odnieść do nowożytnej i współczesnej filozofii, która podejmuje
problemy procesu w kulturze (Hegel) i procesu w świadomości (Husserl). W
ten sposób ujęta filozofia neoplatońska pozwala – zdaniem T.Stępnia -
lepiej rozumieć filozofię procesu.
W dyskusji po tym referacie podjęto problem
relacji stworzenia i emanacji. Prelegent zaznaczył, że w systemie
Plotyna istotnie można rozumieć proces myślenia jako proces tworzenia
rzeczywistości. Jednak – jak podkreślił T.Stępień - jest tak tylko w
przypadku intelektu Boskiego, ponieważ w naszych intelektach nie
tworzymy rzeczywistości, ale raczej odtwarzamy rzeczywistość tworzoną
przez Boga. W dyskusji także poruszono konkretne problemy związane z
interpretacją myśli współczesnych filozofów niemieckich.
Ogłoszenie o spotkaniu na Wydziale Filozoficznym
Uniwersytetu Kairskiego
Spotkanie trzecie miało miejsce na Wydziale
Filozoficznym Uniwersytetu Kairskiego.
T.Stępień przedstawił referat pt. Polskie
badania nad neoplatonizmem (Polish researches studies on Neoplatonism).
Prelegent wskazał na rosnące zainteresowanie filozofią neoplatońską
wsród polskich filozofów. To zainteresowanie – jego zdaniem – wyraża się
w nowych tłumaczeniach tekstów neoplatoników pogańskich i
chrześcijańskich, które są bardzo mocno oparte o znajomość problematyki
filozoficznej neoplatonizmu i stanowią owoc współpracy filozofów i
filologów. Prelegent wskazał także na specyficzny charakter polskich
badań, który polega na podejmowaniu w większym stopniu niż na Zachodzie
problematyki metafizycznej. Przedstawił także specyficznie polski aspekt
tych badań, dotyczący problematyki istnienia w filozofii neoplatońskiej.
A.Andrzejuk wygłosił referat pt. Polskie
badania nad średniowieczną łacińską filozofią arabską. (Les recherches
polonaises sur la latine philosophie arabe au
Moyen Âge). Zaprezentował w nim – na tle
badań francuskich i dokonań polskich arabistów - ustalenia badaczy,
pracujących w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i
średniowiecznej ATK, pod
kierunkiem prof. dr hab. Mieczysława Gogacza. Skupił się szczególnie na
zainteresowaniach związanych z osobami i dokonaniami Awicenny oraz
Awerroesa.
Dyskusja po tym spotkaniu koncentrowała się
wokół znaczenia filozofii polskiej dla kultury filozoficznej Europy i
świata. Pytano o miejsce szkoły lwowsko-warszawskiej w filozofii
europejskiej oraz o uczniów Romama Ingardena. Uczonych z Syrii
interesowały badania nad wpływem filozofii arabskiej na metafizykę XIII
wieku, a szczególnie na myśl św. Tomasza z Akwinu. Pojawiły się też
pytania na temat dialogu świata arabskiego z kulturą europejską.
Prelegenci podkreślali, że przykład filozoficznego dialogu w wiekach
średnich uczy nas, że taki dialog zawsze jest możliwy i przynosi owoce
dla obydwu stron.
Należy – na koniec – zaznaczyć, że zarówno
strona egipska, jak i Ambasada RP w Kairze, nadały tej wizycie bardzo
wysoką rangę. W dniu 19 marca na lotnisku u Kairze delegację UKSW
powitała Attaché do spraw Kulturalnych i Naukowych, a uroczystą kolacją
w swojej rezydencji podjął Chargé d`Affaires ad interim, mgr Włodzimierz
Bogusz. W następnym dniu Jej Ekscelecja pani Ambasador RP podjęła
delegację obiadem, a po sympozjum w Wysokiej Radzie Kultury, wydała
uroczystą kolację dla części uczestników spotkania. Także, podsumowanie
wizyty w jej przedostatnim dniu, miało miejsce podczas specjalnej
kolacji, wydanej przez panią Ambasador. W trakcie całej wizyty,
delegacja UKSW była podejmowana przez prof. H.Hanafiego, a także -
kilkakrotnie – przez Radcę Ambasady RP. Czas pomiędzy spotkaniami,
wypełniony był – także za sprawą polskiej placówki – intensywnym
programem krajoznawczym. Dzięki znakomitym „przewodnikom” w osobach mgra
W.Bogusza, mgr J.Bogusz-Sakowskiej, inż. Doroty Fattah, a także
służbowym przepustkom i samochodom na dyplomatycznych tablicach
rejestracyjnych (oraz znakomitym kierowcom) udało się w ciągu tych kilku
dni zobaczyć niewiarygodnie dużo (co obrazuje reportaż fotograficzny,
opracowany przez T.Stępnia).
Podsumowując wizytę uznano, że (zgodnie z
oczekiwaniem Pani Ambasador dr Joanny Wroneckiej wyrażonym w piśmie do
Rektora UKSW z 19 lutego 2003r.), wizyta delegacji UKSW w Kairze
przyniosła wymierne korzyści poznawcze obu stronom. Zaproszono prof.
H.Hanafiego do złożenia wizyty w UKSW i wygłoszenia okolicznościowego
wykładu w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i
średniowiecznej, podczas
pobytu uczonego egipskiego w Polsce, w kwietniu 2003. Zaproszenie
zostało przyjęte. Są wobec tego podstawy do podzielenia głębokiej
nadziei Pani Ambasador (zawartej w tym samym pismie), że „w historii
naszych bilateralnych kontaktów, będzie to otwarcie nowej dziedziny
współpracy oraz płaszczyzny dialogu, jaką jest filozofia”.
Artur Andrzejuk - Wydział Filozofii
Chrześcijańskiej UKSW
Tomasz Stępień -
Wydział Teologiczny UKSW
Dlegacja z prof. H. Hanafim (w środku) na placu Uniwersytetu Kairskiego