Najczcigodniejszy Księże Rektorze

Wasza Ekscelencjo, Najczcigodniejszy Księże Biskupie,

Wielebni Księża, Drogie Panie, Szanowni Panowie,

 

 

 

Jestem bardzo wdzięczny Waszej Ekscelencji za odprawienie Eucharystii i wzruszające wspomnienie.

Na ręce Pana Rektora składam podziękowanie całemu Uniwersytetowi za tę piękną uroczystość, którą mnie uhonorował.

Dziękuję za okolicznościowe publikacje mojemu Wydziałowi oraz za wszystkie inne dowody pamięci.

Jestem bardzo wzruszony i wyróżniony wielkodusznością wszystkich obecnych na tym sympozjum.

Filozofia, rozumiana jako poszukiwanie mądrości, stara się określać, czym jest prawda, czym jest dobro, kim jest człowiek.

Odwrotnością prawdy jest fałsz, odwrotnością dobra jest zło. Wierność kłamstwu i złu jest odrażająca. Natomiast wierność prawdzie i dobru stanowi istotę szlachetności. Tę szlachetność często określam mianem duchowej elegancji. Duchowa elegancja jest więc stałą wiernością prawdzie i dobru.

        Filozofia klasyczna ujmuje prawdę w kilku wymiarach, a mianowicie: w wymiarze metafizycznym, w wymiarze teoriopoznawczym i w wymiarze logicznym.

        W wymiarze metafizycznym prawda jest istnieniową własnością bytu, którą możemy ująć jako swoistą jego otwartość. Tak rozumiana prawda wyzwala osobową relację wiary, rozumianą jako prawdomówność i zaufanie. Prawda więc wiąże osoby właśnie poprzez zaufanie.

        Prawda w wymiarze teoriopoznawczym jest ujmowana jako zgodność naszego intelektu z poznawanym bytem. Tak rozumiana prawda owocuje wiedzą i prowadzi do mądrości.

        Prawdą w wymiarze logicznym jest prawidłowe wiązanie części mowy, co powoduje jasność wysławiania się, jest więc warunkiem poprawnego komunikowania się osób.

        Dobro również można ująć w kilku wymiarach. W wymiarze metafizycznym dobro jest podstawą osobowej relacji nadziei, wyrażającej się w pragnieniu trwania miłości i wiary czyli życzliwości i zaufania. Dobro w sensie moralnym jest mądrym wyborem celów działania – takie wybory, będące wiernością prawdzie i dobru, stanowią istotę wolności człowieka.

        Filozofia jako nauka o pierwszych elementach stanowiących to, co istnieje wspomaga tą wiedzą i wolność i duchową elegancję, która polega na otwartości na osoby i cały świat, na prawdomówności i zaufaniu, na życzliwości, która jest już postacią osobowej relacji miłości, na prawości, która jest mądrym wyborem dobra i stanowi wolność człowieka. To są zarazem cechy młodości. Duchowa elegancja to więc stała młodość. Życzę tej młodości wszystkim tu obecnym, młodym i starszym.

Życzę wszystkim duchowej elegancji, na której polega życie szlachetne i godne człowieka.

 

(Mieczysław Gogacz)