Prof. zwycz. dr hab. Mieczysław GOGACZ |
|
ur. 17 listopada 1926
w Nadrożu koło Rypina |
---|
emerytowany kierownik |
WYKSZTAŁCENIE |
|
Studia |
1949-1952 - studia filozoficzne na Wydziale Filozoficznym KUL
|
Magisterium |
1952 - magister filozofii KUL, na podstawie pracy pt. Definicja ruchu u Arystotelesa pisanej pod kierunkiem ks. prof. S. Adamczyka
|
Doktorat |
1954 - doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, KUL, na podstawie publicznej obrony pracy pt. Filozofia bytu w "Beniamin maior" Ryszarda ze Świętego Wiktora, pisanej pod kierunkiem prof. S. Swieżawskiego. Rozprawę recenzowali ks. prof. M. A. Krąpiec i ks. prof. Aleksander Usowicz
|
Habilitacja |
Kolokwium habilitacyjne na Wydziale Filozoficznym KUL złożył 18 października 1960 r. na podstawie pracy pt. Problem istnienia Boga u Anzelma z Canterbury i problem prawdy u Henryka z Gandawy. Rozprawę recenzowali: prof. S. Swieżawski, prof. Izydora Dąmbska i prof. Lech Kalinowski
13 kwietnia 1962 r. Rada Wydziału nadała M. Gogaczowi stopień naukowy docenta
|
Stypendia i staże naukowe |
1957-1958
- studia zagraniczne; od marca do
września prowadził badania w Bibliotheque National w Paryżu, a od września
do maja 1958 r. studiował w Pontyfical Institute of Mediewal Studies w
Toronto u prof.
Etienne Gilsona
|
KARIERA ZAWODOWA |
|
Praca zawodowa |
10 grudnia 1966 - został mianowany docentem etatowym
6 lipca 1973 - Rada Państwa przyznała mu tytuł naukowy profesora nadzwyczajnego
17 września 1982 - otrzymuje tytuł profesora zwyczajnego
W ATK kierował Katedrą Historii Filozofii do końca roku akad. 1997\98
W latach dziewięćdziesiątych, w związku ze zmianami w Polsce, podejmował się prowadzenia zajęć filozoficznych, głównie z filozofii realistycznej i etyki na Uniwersytecie Warszawskim, w Akademii Medycznej i Wojskowej Akademii Technicznej |
Działalność społeczna |
Od 1981 członek-założyciel Naukowego Towarzystwa Tomistycznego w Warszawie
Ponadto należy do Societe Internationale pour l`Etude de la Philosophie Medievale, International Society of Neoplatonic Studies, International Society for Metaphysics, Societa Tomaso d`Aquino, Towarzystwa Naukowego KUL |
Nagrody i wyróżnienia |
1997 - otrzymał od papieża Jana Pawła II Komandorię z Gwiazdą Orderu Świętego Sylwestra Papieża
|
dDOROBEK NAUKOWY |
|
Badania |
W filozofii bytu nieustępliwie broni teorii aktu istnienia i zasady niesprzeczności, tezy o odrębności i wewnętrznej jedności jednostkowych bytów oraz wynikającego z tych twierdzeń realizmu
W ramach filozofii człowieka sformułował teorię zewnętrznych przyczyn celowych bytu ludzkiego oraz teorię relacji osobowych
Jako historyk filozofii oczyścił tomizm z elementów filozofii arabskiej i stworzył konsekwentną odmianę tomizmu egzystencjalnego.
W etyce reaguje na subiektywizm i sytuacjonizm proponując chronienie osób i ich wzajemnych powiązań w oparciu o rozumną naturę człowieka jako podstawową normę zachowań moralnych.
W teorii mistyki ukazuje katolickie wersje opisu doświadczenia mistycznego przeciwstawiając się modnym obecnie, irracjonalistycznym teoriom płynącym ze Wschodu.
Usuwa także irracjonalizm i sentymentalizm (kryterium przeżyciowe) z teorii życia religijnego opierając ją na realizmie św. Tomasza oraz katolickiej ascetyce i mistyce w wersji św. Teresy z Avila i św. Jana od Krzyża |
1956 1.
[autoreferat] Filozofia bytu w "Beniamin maior" Ryszarda ze św.
Wiktora [w:] Streszczenia rozpraw doktorskich, magisterskich i
seminaryjnych, pisanych na KUL pod kierunkiem M.A.Krąpca (metafizyka) i
S.Swieżawskiego (historia filozofii), Poznań 1956 Pallottinum, s.97-107. 2.
Z badań tła doktrynalnego "Boskiej komedii" Dantego [w:]
Streszczenia rozpraw doktorskich, magisterskich i seminaryjnych, pisanych
na KUL pod kierunkiem M.A.Krąpca (metafizyka) i S.Swieżawskiego
(historia filozofii), Poznań 1956 Pallottinum, s.147-160. 1957 3.
[książka] Filozofia bytu w "Beniamin maior" Ryszarda ze św.
Wiktora, Lublin 1957 KUL, stron 144. 4.
O przedmiocie metafizyki w XII wieku, "Roczniki Filozoficzne" 5
(1957) 3, s.61-77. 5.
Z problematyki badań nad recepcją Tomaszowego ujęcia bytu w tomizmie średniowiecznym,
"Roczniki Filozoficzne" 5 (1957) 4, s.17-37. 1958 6.
List z Toronto, "Znak" (1958) 44, s.208-211. 7.
Co to jest zmartwychwstać, "Związkowiec" Toronto, (1958) 26. 1959 8.
Rozmowy z Gilsonem, "Tygodnik Powszechny" (1959) 8 z dn. 22.II. 9.
[list do redakcji] Bronię filozofii, "Tygodnik Po wszechny"
(1959) 11 z dn. 15.III. 10.
Uwagi na temat mistyki w "Boskiej komedii" Dantego,
"Zeszyty Naukowe KUL" 2 (1959) 1, s.65-82. 11.
Rozmowa o katolicyzmie w świecie i Polsce, "Znak" (1959) 58,
s.527-530. 12.
Mistyka a poznanie Boa, "Znak" (1959) 59, s.588-608. 1960 13.
Najkrócej o problematyce filozofii bytu, "Zeszyty Naukowe KUL"
3 (1960) 3, s.57-70. 14.
Naczelne prawa istnienia, "Znak" (1960) 77, s.1439-1444. 1961 15.
Prośba o świętych, "Przewodnik Katolicki" (1961) 3 z dn.
15.I. 16.
Co to znaczy z Chrystusem żyć, umierać i zmartwychwstać?,
"Przewodnik Katolicki" (1961) 14 z dn. 2.IV. 17.
Myśli o drodze krzyżowej, "Znak" (1961) 81, s.282-286. 18.
Filozoficzne podstawy personalizmów - sprawozdanie IV Tygodnia
Filozoficznego KUL, "Zeszyty Naukowe KUL" 4 (1961) 2, s.146-153. 19.
Syn wychowuje Matkę pełną łaski, "Przewodnik Katolicki"
(1961) 20 z dn. 14.V. 20.
[polemika] Należy pozostać w krainie filozofów, "Znak" (1961)
82, s.557-562. 21.
Na drodze krzyżowej, "Przewodnik Katolicki" (1961) 26 z dn.
25.IV. 22.
Film o Jack i Marcelino czyli sprawa modlitwy, "Przewodnik
Katolicki" (1961) 33 z dn. 13.VIII. 23.
Czy św. Stanisław Kostka może być jeszcze wzorem naszej młodzieży?,
"Przewodnik Katolicki" (1961) 46 z dn. 12.XI. 24.
Gdy nadejdzie pokusa zniechęcenia, "Przewodnik Katolicki"
(1961) 47 z dn. 19.XI. 25.
Czy według Henryka z Gandawy jest możliwe poznanie czystej prawdy bez
pomocy oświecenia, "Roczniki Filozoficzne" 8 (1960) 1,
s.160-171 [wydane w 1961]. 26.
Les termes "notion" et "existence" permettent-ils
d'entendre la preuve ontologique de saint Anselme conformement au contenu
du "Proslogion", "Mediaevalia Philosophica Polonorum"
(1961) 10, s.25-32. 27.
[książka] Problem istnienia Boa u Anzelma z Canterbury i problem prawdy
u Henryka z Gandawy, Lublin 1961 KUL, stron 122. 1962 28.
Wobec cierpienia, "Przewodnik Katolicki" (1962) 8 z dn. 25.II. 29.
Sesja problematyki soborowej, "Zeszyty Naukowe KUL" 5 (1962) 2,
s.139-140. 30.
Cierpienie narzędziem miłości, "Przewodnik Katolicki" (1962)
30 z dn. 29.VIII. 31.
Andrzej Milliot lat 16 ukochał Boa nade wszystko, "Przewodnik
Katolicki" (1962) 45 z dn. 11.XI. 1963 32.
Cierpienie Marii w radosnej tajemnicy Zwiastowania, "Przewodnik
Katolicki" (1963) 12 z dn. 24.III. 33.
Droga świeckich i duchownych w życiu religijnym, "Przewodnik
Katolicki" (1963) 18 z dn. 5.V. 34.
Po co się często spowiadać, "Przewodnik Katolicki" (1963) 25
z dn. 23.VI. 35.
Człowiek samotny, "Przewodnik Katolicki" (1963) 27 z dn. 7.VII. 36.
Pozdrawiam starców, "Przewodnik Katolicki" (1963) 28 z dn.
14.VII. 37.
Pokój na świecie - fragmenty referatu, "Zeszyty Naukowe KUL" 6
(1963) 3, s.87-88. 38.
O odnowienie katolicyzmu, "Przewodnik Katolicki" (1963) 51-52 z
dn. 39.
Współczesne interpretacje tomizmu, "Znak" (1963) 113,
s.1339-1353. 40.
Niektóre źródła teorii duszy ludzkiej u Marsilio Ficino,
"Sprawozdania TN KUL" 13 (1963), s.51-54. 41.
Tereny zaniedbane, "Homo Dei" 32 (1963) 4, s.249-251. 42.
O nowszych badaniach dowodu ontologicznego Anzelma z Canterbury,
"Roczniki Filozoficzne" 11 (1963) 1, s.103-111. 43.
Lublin - Notice sur les institutions ou associations adonnees specialement
g l'etude de la pensee medievale, "Bulletin de la Societe
Internationale pour l'Etude de la Philosophie Medievale" 5 (1963),
s.73-75 [bez podpisu autora]. 1964 44.
Katolik piętnastoletni, "Przewodnik Katolicki" (1964) 10 z dn.
8.III. 45.
Kim był św. Józef, "Przewodnik Katolicki" (1964) 11 z dn.
15.III. 46.
[współautor L.Kuc] Spotkanie włoskich i polskich mediewistów w
Warszawie, "Zeszyty Naukowe KUL" 7 (1964) 2, s.85-86. 47.
Śp. Profesor Wiktor Wąsik, "Zeszyty Naukowe KUL" 7 (1964) 2,
s.95-97. 48.
O pogłębienie religijnego życia naszych dzieci, "Przewodnik
Katolicki" (1964) 19 z dn. 10.V. 49.
Jan XXIII, "Przewodnik Katolicki" (1964) 23 z dn. 7.VI. 50.
KUL w dwadzieścia lat po wojnie, "Tygodnik Powszechny" (1964)
27 z dn. 5.VII. 51.
Siostry szarytki, "Przewodnik Katolicki" (1964) 29 z dn. 19.VII. 52.
Jasna Góra, "Przewodnik Katolicki" (1964) 33 z dn. 16.VIII. 53.
W sprawie koncepcji historii filozofii, "Zeszyty Naukowe KUL" 7
(1964) 3, s.53-57. 54.
VII Tydzień Filozoficzny KUL - współczesna filozofia polska,
"Zeszyty Naukowe" KUL 7 (1964) 3, s.88-90 55.
[współautor Z.Kałuża] Histoire de la philosophie medievale g
l'Universite Catholique de Lublin, "Rivista critica di storia della
filosofia" 3 (1964), s.347-35. 56.
Odchodząc od Boga, "Przewodnik Katolicki" (1964) 44 z dn. 1.XI. 57.
Zagadnienie wolności woli w marksizmie, Roczniki Filozoficzne" 12
(1964) 1, s.65-75. 58.
[recenzja] O pierwszych czterech zeszytach "Studiów
Mediewistycznych", "Roczniki Filozoficzne" 12 (1964) 1,
s.153-155. 1965 59.
Odsłaniać w sobie oblicze Chrystusa, "Przewodnik Katolicki"
(1965) 11 z dn. 14.III. 60.
Jan XXIII o pokoju światowym, "Przewodnik Katolicki" (1965) 14
z dn. 4.IV. 61.
Panie naucz nas modlić się, "Przewodnik Katolicki" (1965) 21 z
dn. 23.V. 63.
[recenzja] Polska filozofia średniowieczna na warsztacie specjalistów,
"Roczniki Filozoficzne" 13 (1965) 1, s.140-143. 64.
[książka] On ma wzrastać, Warszawa 1965 Wydawnictwo Sióstr Loretanek,
stron 204. 65.
Etapy rozwoju prac naukowych Katedr i Zakładu Historii Filozofii KUL -
1946-1964, "Zeszyty Naukowe KUL" 8 (1965) 3, s.40-42. 66.
Kilka myśli o grzechu, "Przewodnik Katolicki" (1965) 39 z dn.
26.IX. 67.
Życie zakonne w świecie współczesnym, "Przewodnik Katolicki"
(1965) 48 z dn. 28.XI. 68.
[przedruk] Pozdrawiam starców, "Nasza Rodzina" Paryż, 5 (1965)
4-5. 1966 69.
Wodo, Psalm II, "Więź" 8 (1966) 1, s.58-59 [pseudonim J.A.M.]. 70.
Miejsce zakonów w Kościele jutra, "Przewodnik Katolicki"
(1966) 11 z dn. 13.I. 71.
[przedruk w jęz. francuskim] On ne peut fuir l'amour de Dieu, "Informations
catholiques internationales" 265/1966/ 26-27, z dn.1.V. 72.
Jezus wybrał cierpienie, "Przewodnik Katolicki" (1966) 24 z dn.
12.VI. 73.
[recenzja] Filozofia w dobie soboru, "Zeszyty Naukowe KUL" 9
(1966) 3, s.75-78. 74.
Quelques consequences de la theorie thomiste de la nature de l'intellect
[w:] La filosofia della natura nel medioevo, Milano 1966, s.148-155. 75.
[autoreferat] O pojęciu i metodzie historii filozofii, "Ruch
Filozoficzny" 25 (1966) 1/2, s.76-80. 76.
[przedruk] Święta Rodzina, "Nasza Rodzina" Paryż (1966) 1. 77.
[przedruk] Droga Krzyżowa, "Nasza Rodzina" Paryż (1966) 3. 78.
Listy do Pana Boga, "Nasza Rodzina" Paryż (1966) 4. 79.
[przedruk] Zmartwychwstanie z Chrystusem, "Nasza Rodzina" Paryż
(1966) 4. 1967 80.
W trosce o drugiego człowieka, "Przewodnik Katolicki" (1967) 13
z dn. 26.III. 81.
[przedruk w jęz. angielskim] St.Anzelm's Ontological Argument [w:] The
Valley of Silence. Catholic Thought in Contemporary Poland, edited by
James J. Zatko, Notre Dame 1967, s.13-41 82.
Aktualne dyskusje wokół tomizmu, "Zeszyty Naukowe KUL" 10
(1967) 3, s.59-70. 83.
O trzech kongresach, "Przewodnik Katolicki" (1967) 52 z dn.
24.XII. 84.
O właściwe rozumienie filozofii Proklosa, "Roczniki
Filozoficzne" 15 (1967) 1, s.89-110. 85.
O typach metafizyki średniowiecznej, "Studia Philosophiae
Christianae" 3 (1967) 1, s.21-54. 86.
[recenzja] J.Le Goff, "Inteligencja w wiekach średnich",
"Studia Philosophiae Christianae" 3 (1967) 1, s.353-359. 87.
[recenzja] J.Pieper, "Tomasz z Akwinu", Studia Philosophiae
Christianae" 3 (1967) 1, s.359-361. 88.
Próba teorii natury intelektu, "Studia Philosophiae Christianae"
3 (1967) 2, s.137-167. 89.
Informacje o miesięczniku "Znak", "Studia Philosophiae
Christianae" 3 (1967) 2, s.361-363. 90.
Informacje o kwartalniku "Ruch Filozoficzny", "Studia
Philosophiae Christianae" 3 (1967) 2, s.363-364. 91.
[przemówienie naukowe] Summa historiografii filozofii, "Studia
Philosophiae Christianae" 3 (1967) 2, s.371-377. 92.
Ateizm znakiem czasów [w:] W nurcie zagadnień posoborowych, t.1,
Warszawa 1967 Wydawnictwo Sióstr Loretanek, s.87-116. 1968 93.
[wypowiedź w] Uczestnicy Kongresu Laikatu mówią, "Tygodnik
Powszechny" (1968) 2 z dn. 14.I. 94.
W obronie intelektu, "Polska" (1968) 4 [to samo w mutacji
angielskiej, szwedzkiej, francuskiej, hiszpańskiej]. 95.
O pracy seminarium historii filozofii ATK i o komentarzu Tomasza z Akwinu
do "Liber de causis", "Roczniki Filozoficzne" 16
(1968) 1, s.93-104. 96.
Termin "existentia" w komentarzu Tomasza z Akwinu do "Liber
de causis", "Roczniki Filozoficzne" 16 (1968) 1, s.93-104. 97.
Z dziejów historii filozofii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
(1918-1966), "Roczniki Filozoficzne" 16 (1968) 1, s.177-190. 98.
Ontyczne wyznaczniki wolności woli ludzkiej według marksizmu,
"Studia Philosophiae Christianae" 4 (1968) 2, s.5-20. 99.
Polemika z recenzją A.Grzegorczyka książki M.A.Krąpca
"Metafizyka", "Studia Philosophiae Christianae" 4
(1968) 2, s.141-157. 100.
[recenzja] Siemianowski A., "Pytanie, wątpienie, wybór (szkice
sceptyczne)", Warszawa 1967, "Studia Philosophiae Christianae"
4 (1968) 2, s.157-164. 101.
IV Międzynarodowy Kongres Filozofii Średniowiecznej, "Studia
Philosophiae Christianae" 4 (1968) 2, s.280-283. 102.
[autoreferat] Próba teorii struktury intelektu, "Sprawozdania TN
KUL" (1968), s.62-64. 103.
[autoreferat] O typach metafizyki średniowiecznej, "Sprawozdania TN
KUL" (1968), s.233-236. 104.
Uwagi o nauczaniu dowodów istnienia Boga, "Collectanea Theologica"
38 (1968) 4, s.69-76. 105.
[wypowiedź na temat poznawalności duszy ludzkiej] w artykule: bp B.Bejze,
W poszukiwaniu współczesnego pojęcia duszy ludzkiej [w:] W nurcie
zagadnień posoborowych, t.2, Warszawa 1968 Wydawnictwo Sióstr Loretanek,
s.53-55. 106.
[tłumaczenie] Jean-Herve Nicolas OP, Afirmacja Boga a poznanie [w:]
Studia z filozofii Boga, praca zbiorowa pod red. bpa B.Bejze, Warszawa
1968 ATK, s.219-251 [współtłumacz Jan Gaczoł]. 107.
[przedruk] Społeczna wartość zakochania, "Nasza Rodzina" Paryż,
(1968) 9. 1969 108.
[książka] Obrona intelektu, Warszawa 1969 ATK, stron 201. 109.
[przedruk] [wypowiedź na temat poznawalności duszy ludzkiej] w artykule:
bp B.Bejze, Aktualna problematyka antropologii filozoficznej, "Studia
Philosophiae Christianae" 5 (1969) 1, s.14-17. 110.
Wielkość i tragizm Pascala, "Studia Philosophiae Christianae"
5 (1969) 1, s.277-282. 111.
Ryszard Palacz Na marginesie "Etyki" Abelarda, "Studia
Philosophiae Christianae" 5 (1969) 1, s.282-287. 112.
[recenzja] , Seria: Myśli i ludzie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1966,
stron 192, "Studia Philosophiae Christianae" 5 (1969) 1,
s.302-304. 113.
Filozofia chrześcijańska w Polsce Odrodzonej (1918-1968), "Studia
Philosophiae Christianae" 5 (1969) 2, s.49-79. 114.
Chrześcijańska wartość osoby ludzkiej, "Collectanea Theologica"
39 (1969) 2, s.85-90. 115.
Wiara i nauka, "Collectanea Theologica" 39 (1969) 3, s.83-96. 116.
[wypowiedź na temat "pięciu dróg" św. Tomasza] w artykule:
bp B.Bejze, Wśród głównych zagadnień filozofii Boga [w:] O Bogu i człowieku,
t.2, Warszawa 1969 Wydawnictwo Sióstr Loretanek, s.27-30. 117.
Ku określeniu kultury religijnej, "Collectanea The ologica" 39
(1969) 4, s.71-82. 118.
[książka] Istnieć i poznawać, Warszawa 1969 ATK, stron 244. 1970 119.
[współautor I.Sławińska] Ewangelia miłosierdzia współcześnie
odczytana [w:] Ewangelia miłosierdzia, Poznań 1970 Pallottinum,
s.273-313. 120.
Duch Święty w Kościele, "Przewodnik Katolicki" (1970) 20 z
dn. 17.V. 121.
Egzystencjalne rozumienie duszy ludzkiej, "Studia Philosophiae
Christianae" 6 (1970) 2, s.5-28. 122.
Duchowość ludzi świeckich, "Przewodnik Katolicki" (1970) 45 z
dn. 8.XI. 123.
Stan badań nad "Księgą o przyczynach" i ważniejsze w niej
problemy filozoficzne, w: Księga o przyczynach - Liber de causis,
Warszawa 1970 ATK, s.7-132. 124.
[tłumaczenie] Księga o przyczynach - Liber de causis, Warszawa 1970 ATK,
s.133-213 (współtłumacz Z.Brzostowska). 125.
La "ratio Anselmi" en face du problmme des relations entre
metaphysique et mystique [w:] Analecta Anselmiana, Frankfurt/Main 1970,
t.II, s.169-185. 1971 126.
Katolik i kultura, "Przewodnik Katolicki" (1971) 30 z dn.
25.VII. 127.
[wywiad] Co odwieczne, co nowe, "Za i Przeciw" (1971) 32 z dn.
8.VIII. 128.
Ważniejsze aktualne koncepcje Boga [w:] Logos i et hos. Rozprawy
filozoficzne, red. K.Kłósak, Kraków 1971 PTT, s.129-170. 129.
Des types de la metaphysique medievale [w:] "Bulle tin de recherches
de l'Institute de la culture medievale (1966-1969)", Lublin 1971,
s.39-42. 130.
Zagadnienie uniwersalnego franciszkanizmu jako drogi do świętości,
"Ateneum Kapłańskie" 63 (1971) 2, s.244-255. 131.
Problem teorii osoby (Wstępny zarys trudności), "Studia
Philosophiae Christianae" 7 (1971) 2, s.47-67. 132.
Nadprzyrodzone spotkanie człowieka z Bogiem [w:] W kierunku człowieka,
dzieło zbiorowe pod red. bp B.Bejze, Warszawa 1971 ATK, s.151-185. 133.
[głos w dyskusji] [w:] Filozofia a antropologia. Kongres Teologów
Polskich 21-23.IX.1971, Kraków 1971, s.136-137, por. s.184. 1972 134.
Pokój jest konsekwencją mądrości, "Studia Filozoficzne"
(1972) 5, s.28-35. 135.
Średniowiecze i mediewiści, "Studia Filozoficzne" (1972) 7-8,
s.141-152. 136.
Problem środków masowego przekazu w religijnej kulturze rodziny, "Collectanea
Theologica" 42 (1972) 3, s.101-12. 137.
[recenzja] Książka o Janie XXIII, "Przewodnik Katolicki"
(1972) 31 z dn. 30.VII. 138.
Nasza świętość jest wolą Boga, [w:] W nurcie zagadnień posoborowych,
t.6, Warszawa 1972 Wydawnictwo Sióstr Loretanek, s.467-482. 139.
Mocniejszy niż śmierć [w:] W nurcie zagadnień posoborowych, t.6,
Warszawa 1972 Wydawnictwo Sióstr Loretanek, s.325-326 [pseudonim J.A.M.]. 140.
[wywiad] W stronę źródeł kultury europejskiej, "Za i
Przeciw" (1972) 47 z dn. 19.XI. [razem z T.Klimskim]. 141.
Odpowiedzialność osobowa i wspólnotowa, "Collectanea Theologica"
42 (1972) 4, s.39-51. 142.
Godność pracy ludzkiej, "Chrześcijanin w Świecie" 20/6/1972,
s.20-26. 143.
Zagadnienie wspólnoty, "Studia Theologica Varsaviensia" 10
(1972) 2, s.291-305. 144.
[polemika] Próba poszukiwania koncepcji filozofii redaktorów "Słownika"
filozofów, "Roczniki Filozoficzne" 20 (1972) 1, s.123-127. 145.
[recenzja] Dalszych dwanaście tomów informacji o polskiej filozofii średniowiecznej,
"Roczniki Filozoficzne" 20 (1972) 1, s.144-145. 1973 146.
[przedruk] Godność osoby ludzkiej, "Biuletyn Informacyjny ATK"
(1973) 1, s.39-45. 147.
Praca duszpasterska czynnikiem kształtowania etyki zawodowej,
"Materiały Problemowe" (zeszyt specjalny) 7 (1973) z.2, s.53-56
[na okładce mylnie podano r. 1972]. 148.
Mieć wzgląd na godność człowieka, "Za i Przeciw" (1973) 9 z
dn. 4.III. 149.
[recenzja] "Błogosławiony Maksymilian wśród nas",
"Przewodnik Katolicki" (1973) 10 z dn. 11.III. 150.
O sposobach opisu bytu [w:] Z zagadnień kultury chrześcijańskiej,
Lublin 1973 TN»KUL, s.165-172. 151.
O konieczności studiowania metafizyki Awicenny, w: Awicenna, Metafizyka
ze zbioru pt. Księga wiedzy, Warszawa 1973 ATK, s.5-67. 152.
[tłumaczenie] Awicenna, Metafizyka ze zbioru pt. Księga wiedzy, Warszawa
1973 ATK, s.77-181 (tłumaczenie zespołowe). 153.
[tłumaczenie] Streszczenie "Metafizyki" ze zbioru "Księga
wiedzy", w: Awicenna, Metafizyka ze zbioru pt. Księga wiedzy,
Warszawa 1973 ATK, s.182-189. 154.
Problem filozofii Kopernika, "Studia Philosophiae Christianae" 9
(1973) 1, s.141-164. 155.
Czy Kopernik był filozofem, "Nasza Rodzina" Paryż (1973) 3. 156.
[sprawozdanie] Wizyta w ATK prof. Endre von Ivanka z Wiednia, "Studia
Philosophiae Christianae" 9 (1973) 1, s.307-309. 157.
[wywiad] O co chodzi filozofom?, "Życie i Myśl" 23 (1973) 7,
s.49-56. 158.
[wywiad] Człowiek chce zrozumieć przyczyny, "Słowo
Powszechne" 27 (1973) 209, wyd.A z dn. 1-2.IX. [przedruk w:
"Biuletyn Informacyjny ATK" 6 (1973) s.6-7]. 159.
[książka] Ważniejsze zagadnienia metafizyki, Lublin 1973 KUL, stron
139. 160.
Systemowe uwarunkowania problemu istnienia Boga [w:] Studia z filozofii
Boga, t.2, Warszawa 1973, s.121-144. 161.
Tomizm Maritaina, "Więź" 16 (1973) 10, s.17-31. 162.
Filozofia - po co i jaka?, "Ateneum Kapłańskie" 65 (1973) 387,
s.150-153. 163.
[książka] On ma wzrastać, Warszawa 1973 Wyd. Sióstr Loretanek, wyd. 2,
stron 278. 164.
Kongres na temat spotkania kultur w filozofii średniowiecznej,
"Studia Philosophiae Christianae" 9 (1973) 2, s.266-276. 165.
[hasło] Alcher z Clairvaux [w:] Encyklopedia Katolicka, t.1, Lublin 1973
TN»KUL, s.318-319. 166.
[hasło] Aleksander z Afrodyzji [w:] Encyklopedia Katolicka, t.1, Lublin
1973 TN»KUL, s.334-335. 167.
[hasło] Arkezylaos [w:] Encyklopedia Katolicka, t.1, Lublin 1973 TN»KUL,
s.925. 1974 168.
Filozofia chrześcijańska w ujęciu Jacquesa Maritaina, "Życie i Myśl"
24 (1974) 1, s.21-34. 169.
[polemika] Filozofia i inspiracje, "Tygodnik Powszechny" 28
(1974) 9 z dn. 3.III. 170.
Problem ateizmu w strukturalizmie, "Collectanea Theologica" 44
(1974) 1, s.43-53. 171.
Aktualność Tomasza z Akwinu, "Tygodnik Powszechny" 28 (1974)
10 z dn. 10.III. 172.
[wywiad] Myśl św. Tomasza z Akwinu w problematyce naszych czasów,
"Słowo Powszechne" 26 (1974) 123 z dn. 24.V. wyd.A; także: 26
(1974) 125 z dn. 27.V. wyd.B. 173.
[wywiad] Nieprzemijająca wartość ogólnoludzka, "Za i
Przeciw" (1974) 22 z dn. 2.VI. 174.
Egzamin intelektualnej dojrzałości, "Za i Przeciw" (1974) 26 z
dn. 30.VI. 175.
[przekład] Modlitwa Tomasza z Akwinu, "Więź" 17 (1974) 6,
s.10. 176.
Godność osoby ludzkiej, "Więź" 17 (1974) 6, s.11-24. 177.
Punkty wyjścia analizy filozoficznej w głównych od mianach metafizyki
XIII wieku [w:] Sztuka i ideologia, Wrocław 1974, s.141-152. 178.
[wywiad] Wartość myśli, filozofia, swiatopogląd, "Kierunki"
18 (1974) 33 z dn. 18.III. 179.
Jak uprawiać egzystencjalno-tomistyczną filozofię człowieka (Projekt
metodologicznej i merytorycznej problematyki) [w:] Aby poznać Boga i człowieka,
cz.2: O człowieku dziś, Warszawa 1974 Wyd. Sióstr Loretanek, s.127-142. 180.
O większy wymiar chrześcijaństwa, "W drodze" 2 (1974) 5,
s.32-40. 181.
[polemika] Czym zajmuje się filozofia, "Znak" 26 (1974) 243,
s.1150-1158. 182.
Propozycja tomistycznej formuły relacjonistycznej teorii osoby,
"Studia Philosophiae Christianae" 10 (1974) 2, s.7-31. 183.
Czym jest pobożność, "W drodze" 2 (1974) 10, s.53-57. 184.
Filozofia człowieka wobec teologii, "Studia Theologica Varsaviensia"
12 (1974) 1, s.17-192. 185.
Filozoficzne koncepcje wspólnoty osób, "Studia Theologica
Varsaviensia" 12 (1974) 1, s.224-228. 186.
Różnica między relacją człowieka do człowieka i relacją człowieka
do Boga, "Studia Theologica Varsaviensia" 12 (1974) 1,
s.258-263. 187.
[recenzja] Hermeneutyka "Osoby i czynu" (Recenzja książki Księdza
Kardynała Karola Wojtyły "Osoba i Czyn", Kraków 1969), "Analecta
Cracoviensia" 5-6 (1973-1974), s.125-138. 188.
[książka] Wokół problemu osoby, Warszawa 1974 I.W. Pax, stron 232. 1975 189.
Dieu en tant que personne, "Rivista di Filosofia Neo-Scolastika",
67 (1975) 1, s.81-83. 190.
Nie można uciec od metafizyki, "Życie i Myśl" 25 (1975) 4,
s.40-46. 191.
[książka] Błędy brata Ryszarda, Warszawa 1975 Wyd. Sióstr Loretanek,
stron 223. 192.
O literaturze i kulturze, "Kierunki" 20 (1975) 21 z dn. 25.V. 193.
[sprawozdanie] Profesor Fernand Van Steenberghen w ATK, "Studia
Philosophiae Christianae" 11 (1975) 2, s.253-259; także w:
"Biuletyn Informacyjny ATK" 2 (1975), s.23-29; oraz w: "Bulletin
d'Information de l'Academie de Theologie Catholique" 2 (1975),
s.25-31. 194.
[recenzja] Panorama aktualnych ujęć Boga i człowieka, "Znak"
27 (1975) 252, s.782-794. 195.
Zagadnienie osoby ludzkiej, "Novum" 7 (1975) s.35-111. 196.
[książka] On ma wzrastać, Warszawa 1975 Wyd. Sióstr Loretanek, wyd.3,
stron 416. 197.
Droga Krzyżowa [w:] Droga Krzyżowa, Poznań 1975, s.192-204. 1976 198.
[wywiad] Filozofia i społeczeństwo, "Myśl Społeczna" (1976)
9 z dn. 29.II. 199.
Filozofia chrześcijan, "Myśl Społeczna" (1976) 11 z dn.
14.III. 200.
[polemika] Ku prawdzie o człowieku, "Znak" (1976) 259,
s.108-113. 201.
Aktualność filozofii Tomasza z Akwinu [w:] W kierunku prawdy, Warszawa
1976, s.458-472. 202.
Czym jest doświadczenie mistyczne, "W drodze" 4 (1976) 2,
s.48-57. 203.
Informacje wstępne o Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej [w:] XX lat
Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1976, s.302-304 [współautor J.Wróbel]. 204.
Człowiek, filozofia, przyroda, "Życie i Myśl" 26 (1976) 5,
s.17-32. 205.
Apofatyka jako sposób opisu doświadczenia mistycznego w tekstach św.
Bonawentury [w:] Bonawentura - życie i myśl, Niepokalanów-Warszawa
1976, s.366-392, głos w dyskusji s.396-399, 409-410. 206.
Zawartość problemowa traktatu "De ente et essentia" Tomasza z
Akwinu [w:] Studia wokół problematyki esse (seria: Opera Philosophorum
Medii Aevi, t.1), Warszawa 1976 ATK, s.9-107. 207.
[książka] Poszukiwanie Boga» (Wykłady z metafizyki Absolutnego
Istnienia), Warszawa 1976 ATK, stron 172. 208.
[wywiad] Jak żyć?, "WTK" (1976) 32 z dn. 8.VIII. 209.
[wywiad] Zamieszkać w kimś: Jak żyć?, "WTK" (1976) 33 z dn.
15.VIII. 210.
[książka] Istnieć i poznawać, Warszawa 1976 IW Pax, wyd.2, stron 242. 211.
The present and the middle ages, "Dialectics and humanisme" 1
(1976) s.163-175. 212.
Humanizm św. Franciszka z Asyżu, "Tygodnik Powszechny" (1976)
40 z dn. 3.X. 213.
Przemówienie w imieniu laureatów konkursu [w:] Uroczystość wręczenia
"Nagrody Pokojowej 1976" im. Maksymiliana Kolbego - Reinholda
Schneidera, Hamburg 1976, s.21-23. 1977 214.
Czym jest rzeczywistość, "Życie i Myśl" 27 (1977)1, s.65-71. 214.
Rola historii filozofii w filozofii Boga [w:] Studia z filozofii Boga,
t.3, Warszawa 1977 ATK, s.365-413. 215.
Dostojeństwo filozofii (Historia filozofii w wersji Władysława
Tatarkiewicza), "Studia Philosophiae Christianae" 13 (1977) 1,
s. 7-20. 216.
Był pierwszy, "WTK" (1977) 17 z dn. 24.IV. 217.
Humanizm św. Franciszka z Asyżu (dyskusja panelowa), AK 70 (1977) 1,
s.129-132, 142, 145-146, 149. 218.
Język a filozofia, "Myśl Społeczna", (1977) 21 z dn. 22.V. 219.
Katolicy wobec kultury, "Kierunki" 22 (1977) 25 z dn. 19.VI. 220.
[wypowiedzi w dyskusji] Filozofia chrześcijańska wobec kontestacji i
rzeczywistych problemów, "Życie i Myśl" 27 (1977) 6, s.12-17
i 32-33. 221.
[książka] Idę śpiewając Ciebie, Warszawa 1977 Wyd. Sióstr Loretanek,
stron 247. 222.
Le langage de saint Thomas d'Aquin dans le "De ente et essentia"
[w:] Sprache und Erkenntnis im Mittelalter. Kurzassungen der Referate,
wyd. J.P.Beckmann, Bonn 1977, s.120. 223.
[polemika] Nieporozumienia w wystąpieniu Tischnera przeciw Swieżawskiemu,
"Życie i Myśl" 27 (1977) 9, s.103-109. 224.
[przekład fragmentów z "Życie i Myśl" 27 (1977) 6] Christian
Philosophy in the Face of Contestation and Reality, "Catholic Life in
Poland" 7/135 (1977) 20-24; to samo w mutacji francuskiej,
niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej. 225.
Rola metafizyki w życiu codziennym, "Studia Philosophiae Christianae"
13 (1977) 2, s.207-212. 226.
Rola filozofii w kulturze, "Życie i Myśl" 27 (1977) 10,
s.13-25. 227.
O umiejętności rozumienia myśli św. Tomasza, "WTK" (1977) 47
z dn. 20.XI. 228.
[wypowiedzi w dyskusji] Stosunki międzyludzkie, "Słowo
Powszechne" 31 (1977) 287 wyd.A, z dn. 24-26.XII. 229.
[wypowiedzi w dyskusji panelowej] O istocie i wartościach doświadczenia
mistycznego, "Życie i Myśl" 27 (1977) 12, s.19-23, 28-31,
45-47. 230.
[przekład fragmentów z "ŻiM" 27 (1977) 9] Argument over
Christian Philosophy, "Catholic Life in Poland" 10/137 (1977)
s.29-33; to samo w mutacji francuskiej, niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej. 231.
[przedruk fragmentów w antologii] Boga tylko się kocha, Mamy załatwiać
Boże sprawy, Po co się spowiadać, Pokusa zniechęcenia [w:] Na chwile
ciszy, Poznań 1977, s.82, 96, 239-241, 335-339. 1978 232.
Czym jest dla mnie Pismo św., "Kierunki" 23 (1978) 1 z dn. 1.I. 233.
[polemika] Będziemy dalej filozofować, "Życie i Myśl" 28
(1978) 1, s.44-45. 234.
Służyć człowiekowi, "Kierunki" 23 (1978) 5 z dn. 29.I. 235.
[przedruk fragmentów z "ŻiM" 27 (1977) 12] On the nature and
significance of mystical experience, "Catholic Life in Poland"
1/140 (1978) s.24-27, 30-33, 43. 236.
Człowiek przyjacielem Boga, "Życie i Myśl" 28 (1978) 3,
s.24-32. 237.
O znaczeniu uczestnictwa w kulturze, "Zorza" 22 (1978) 16 z dn.
16.IV. 238.
Rozpoznanie dobra i zła, "Biuletyn Wewnętrzny... PAX" 1-2/154
(1978), s.30-40. 239.
Rola i miejsce filozofii we współczesnej kulturze, "ZN
Stowarzyszenia PAX" 2/19 (1978), s.76-83. 240.
Zło i dobro, "Studia Philosophiae Christianae" 14 (1978) 2,
s.21-41. 241.
Wielość koncepcji człowieka dominujących we współczesnej
antropologii filozoficznej [w:] W kierunku chrześcijańskiej kultury,
Warszawa 1978 ATK, s.120-148. 242.
Neoplatonizm w filozoficznej warstwie kultury współczesnej [w:] W
kierunku chrześcijańskiej kultury, Warszawa 1978 ATK, s.522-539. 243.
Tomizm w polskich środowiskach uniwersyteckich XX wieku [w:] Studia z
dziejów myśli świętego Tomasza z Akwinu, Lublin 1978 KUL, s.335-350. 244.
Publikacje przybliżające Boga, "Przewodnik Katolic ki" (1978)
45 z dn. 5.XI. 245.
[wypowiedź w:] Moralność społeczna - wspólna troska wierzących i
niewierzących, "Słowo Powszechne" 32 (1978) 292, wyd.A, z dn.
23-26.XII. 1979 246.
[ankieta] O kształtowaniu postaw moralnych, "Zorza" 23 (1979) 5
z dn. 4.II. 247.
Zrozumieć doświadczenie mistyczne, "Życie i Myśl" 29 (1979)
2, s.23-34. 248.
[wywiad] Nadzieja prawdy, "Myśl Społeczna" 15 (1979) 11 z dn.
18.III. 249.
Z filozofii poezji, "Studia Philosophiae Christia nae" 15 (1979)
1, s.233-238. 250.
Droga świeckich do świętości, "Życie i Myśl" 29 (1979) 6,
s.75-87. 251.
Doniosłość wiary i użyteczność nauki, "Miesięcznik Diecezjalny
Gdański" 23 (1979) 7-8, s.182-193. 252.
Proposition d'une theorie existentielle de la personne humaine [w:] Atti
del Congresso Internazionale, nr 7, t.I, s.236-244, Napoli [brw]. 253.
[wywiad] Filozof, papież, duszpasterz, "Myśl Społeczna" 15
(1979) 42 z dn. 21.X. 254.
Filozoficzna konieczność istnienia aniołów jako celowych przyczyn dusz
ludzkich [w:] Człowiek we wspólnocie Kościoła, dzieło zbior. pod red.
L.Baltera, Warszawa 1979, s.87-116. 255.
L'homme et la communaute dans le "Defensor pacis" de Marcile de
Padoue [w:] Medioevo-Rivista di storia della filosofia medievale, t.5,
Padova 1979, s.189-200. 256.
Zaufanie do własnej wiary, "Kierunki" 25 (1979) 44 z dn. 4.XI. 257.
Człowiek a istnienie aniołów, "Myśl Społeczna" 15 (1979)
51/52 z dn. 23-30.XII. 258.
Humanizacja kultury, "Studia Philosophiae Christianae" 15 (1979)
2, s.231-234. 259.
[wypowiedź w ankiecie] Wizyta Ojca Świętego w Polsce, "Życie i Myśl"
29 (1979) 12, s.20-22. 260.
La metaphysique de Plotin, du "Liber de causis" et d'Avicenne
comme point de depart de l'idee heliocentrique de l'univers dans "De
revolutionibus" de Nicolas Copernik [w:] Actas del V Congresso
Internacional de Filosofia Medieval, t.II, Madrid 1979, s.789-795. 261.
Filozofia jako wyrażone rozumienie realności, "Roczniki
Filozoficzne" 27 (1979) 1, s.113-120. 1980 262.
Rola filozofii w życiu chrześcijanina [w:] kalendarz Caritas, Warszawa
1980, s.152-159. 263.
Pochwała filozofii Arystotelesa, "Studia Philosophiae Christianae"
16 (1980) 1, s.213-214. 264.
[wywiad] Kultura ma służyć człowiekowi, "Słowo Powszechne"
34 (1980) 88 z dn. 18-20.IV. 265.
Pokój konsekwencją miłości i mądrości, "Słowo Powszechne"
34 (1980) 105 z dn. 9-11.V. 266.
Rola Jana Pawła II w kształtowaniu codziennego życia religijnego,
"Życie i Myśl" 30 (1980) 6, s.19-25. 267.
Rola wiary i nauki w życiu chrześcijanina [w:] W nurcie zagadnień
posoborowych, t.12: Być człowiekiem i chrześcijaninem, Warszawa 1980
Wyd. Sióstr Loretanek, s.223-288. 268.
Olimpia i dzielność (Fragmenty... wspomnień z... Grecji), "Słowo
Powszechne" 34 (1980) 163 z dn. 28.VII. 269.
[wywiad] Być filozofem, "Myśl Społeczna" 16 (1980) 31 z dn.
3.VIII. 270.
Gilson i filozofia, "Studia Philosophiae Christianae" 16 (1980)
2, s.134-144. 271.
Humanizm - drogą chrześcijaństwa, "Za i Przeciw" (1980)
51-52. 272.
Kultura polska - spotkanie humanizmów, "Słowo Powszechne" 34
(1980) 277, wyd.A z dn. 24-26.XII. 273.
Służyć człowiekowi i Bogu [w:] Jan Paweł II Papież Pielgrzym,
Warszawa 1980, s.VI-VIII. 274.
L'Humanisation de la culture [w:] The human person and Philosophy in
contemporary world (Proceedings of the Meeting of the World Union of
Catholic Philosophical Societies Cracow, 23 August 1978), wydał J.M.Życiński,
t.1, Kraków 1980, s.46-53. 275.
The meaning of life and community, "Dialectics and Humanisme" 4
(1980) s.41-47. 1981 276.
Kim jest osoba [w:] Kalendarz Caritas, Warszawa 1981, s.124-131. 277.
[wywiad] Profesorowie i studenci, "Kierunki" 26 (1981) 5 z dn.
1.II. 278.
[polemika] Blaski i cienie etyki, "Życie i Myśl" 31 (1981) 2,
s.69-75. 279.
Kontemplacja i działanie, "Kierunki" 26 (1981) 14 z dn. 5.IV. 280.
Czym jest filozofia chrześcijańska, "Za i Przeciw" (1981) 14 z
dn. 5.IV. 281.
[sprawozdanie] Sesja naukowa na ATK ku czci Awicenny i Alberta Wielkiego,
"Słowo Powszechne" 35 (1981) 74 wyd.A z dn. 14.IV. 282.
Filozofia tomistyczna w Polsce, "Życie i Myśl" 31 (1981) 4,
s.67-81. 283.
Le langage de saint Thomas d'Aquin dans le "De ente et essentia"
[w:] Miscellanea Mediaevalia, t.13/2: Sprache und Erkenntnis im
Mittelalter, Berlin 1981, s.761-768. 284.
Sens życia i wspólnota, "Kierunki" 26 (1981) 18 z dn. 3.V. 285.
Sens życia i wspólnota, "Studia Filozoficzne" (1981) 4,
s.109-114. 286.
Uwagi do tematu wartości, "Studia Philosophiae Christianae" 17
(1981) 1, s.200-209. 287.
Nauczanie uniwersyteckie, "Studia Philosophiae Christianae" 17
(1981) 1, s.235-248. 288.
[wywiad] Atak na miłość, "Myśl Społeczna" 17 (1981) 27, z
dn. 5.VII. 289.
Wiedza i świadczenie, "Myśl Społeczna" 17 (1981) 27 z dn.
5.VII. 290.
[wywiad] Dziś rozpoczyna się Kongres Eucharystyczny w Lourdes, "Słowo
Powszechne" 35 (1981) 143 z dn. 16.VII. 291.
Teologiczna treść przeżywania Eucharystii, "Słowo
Powszechne" 35 (1981) 145 z dn. 18-19.VII. 292.
Przeżywanie Eucharystii, "Myśl Społeczna" 17 (1981) 29 z dn.
19.VII. 293.
Największe potrzeby człowieka, "Za i Przeciw" (1981) 32 z dn.
9.VIII. 294.
Filozofia i teologia w homiletyce, "Myśl Społeczna" 27 (1981)
40 z dn. 4.X. 295.
Wartości osobowe w kulturze, "Za i Przeciw" (1981) 43 z dn.
25.X. 296.
[wywiad] To była wielka lekcja życia chrześcijańskiego, "Słowo
Powszechne" 35 (1981) 213 z dn. 23/25.X. 297.
Człowiek i wspólnota w "Defensor pacis" Marsyliusza z Padwy
(problem niekonsekwencji w awerroizmie jako arystotelizmie neoplatonizującym),
"Studia Philosophiae Christianae" 17 (1981) 2, s.57-68. 299.
Człowiek i jego relacje, "Studia Philosophiae Christianae" 17
(1981) 2, s.185-198. 298.
Jubileusz profesora Stefana Swieżawskiego (przemówienie prof. dr
M.Gogacza), "Studia Philosophiae Christianae" 17 (1981) 2,
s.249-251. 301.
Poświęcenie tablicy pamiątkowej w kościele św.Anny w Warszawie
30.X.1980 ku czci profesora Władysława M. Kozłowskiego (przemówienie
prof.dr M.Gogacza), "Studia Philosophiae Christianae" 17 (1981)
2, s.257-259. 299.
Człowiek w nauczaniu Jana Pawła II - część I, "Ład" 1
(1981) 27 z dn. 15.XI. 300.
Człowiek w nauczaniu Jana Pawła II - część II, "Lad" 1
(1981) 28 z dn. 22.XI. 301.
O wierność prawdzie, "Słowo Powszechne" 35 (1981) 233 wyd.B z
dn. 20-22.XI. 302.
Warunki skuteczności apostolstwa świeckich, "Communio" 1
(1981) 6, s.119-131. 303.
Filozofia i nauki społeczne w procesie nauczania, "Życie Szkoły Wyższej"
29 (1981) 9, s.3-7. 304.
Metafizyczne ujęcie rodziny [w:] Spojrzenia na współczesną rodzinę w
Polsce, Warszawa 1981, s.307-325. 305.
Kontemplacja czy działanie [w:] W nurcie zagadnień posoborowych, t.14:
Chrześcijańska duchowość, Warszawa 1981 Wyd. Sióstr Loretanek,
s.164-195. 1982 306.
Czym są relacje wiążące człowieka z Bogiem [w:] Kalendarz Caritas,
Warszawa 1982, s.120-130. 307.
Sny i Biblia, "Myśl Społeczna" 18 (1982) 7 z dn. 18.IV. 308.
Awicenna i ważniejsze interpretacje jego teorii istnienia, "Studia
Philosophiae Christianae" 18 (1982) 1, s.129-151. 309.
Z kongresów 1980, "Studia Philosophiae Christianae" 18 (1982)
1, s.240-247. 310.
[wywiad] Strażnicy humanizmu, "Myśl Społeczna" 18 (1982) 12 z
dn. 23.V. 311.
Struktura rozpaczy i poczucie zagrożenia, "Ład" 2 (1982) 13 z
dn. 4.VII. 312.
Lęk, "Ład" 2 (1982) 14 z dn. 11.VII. 313.
Zawstydzenie, "Ład" 2 (1982) 15 z dn. 18.VII. 314.
Ból i smutek, "Ład" 2 (1982) 16 z dn. 25.VII. 315.
Ucieczka, "Ład" 2 (1982) 17 z dn. 1.VIII. 316.
Cień miłości i rozumnego myślenia, "Ład" 2 (1982) 18 z dn.
8.VIII. 317.
Litania kwiatów do Matki Bożej Zielnej, "Myśl Spo łeczna" 18
(1982) 24 z dn. 15.VIII. 318.
Dlaczego badamy średniowieczną filozofię arabską? (przedmowa) [w:]
Opera Philosophorum Medii Aevi, t.4: Awicenna i średniowieczna filozofia
arabska, Warszawa 1982 ATK, s.11-16. 319.
Le problemme de la "causa finalis" dans le thomisme polonais
contemporain [w:] Studi Tomistici, t.14: Atti del'VIII Congresso Tomistico
Internazionale, t.5 (Problemi metafisici), Citta del Vaticano 1982,
s.342-350. 320.
Le veritable monde de l'homme [w:] L'homme et son univers au Moyen-fge,
Resumes de communications, Louvain-la-Neuve 1982, s.32-33. 321.
[wywiad] Aby Kościół był wspólnotą, "Myśl Społeczna" 18
(1982) 32 z dn. 10.X. 322.
Wartości osobowe w kulturze, "Studia Philosophiae Christianae"
18 (1982) 2, s.203-212. 323.
[książka] Jak traci się miłość (Esej ascetyczny), Warszawa 1982 Wyd.
Sióstr Loretanek, stron 280. 324.
Pedagogika chrześcijaństwa jako religii Krzyża i zmartwychwstania,
"Communio" 2 (1982) 5, s.41-50. 325.
Sesja filozoficzna ku czci Awicenny i Alberta Wielkiego, "Biuletyn
Informacyjny ATK" 3/1982/ s.36-38. 326.
Filozoficzne koncepcje istoty Boga [w:] W kierunku Boga, praca zbiorowa
pod red. B.Bejze, Warszawa 1982 ATK, s.21-49. 327.
Tomizm egzystencjalny na tle odmian tomizmu [w:] W kierunku Boga, praca
zbiorowa pod red. B.Bejze, Warszawa 1982 ATK, s.59-81. 328.
[wypowiedzi w dyskusji] Dzisiejsza problematyka poznania Boga w ogniu
dyskusji [w:] W kierunku Boga, praca zbiorowa pod red. B.Bejze, Warszawa
1982 ATK, s.369-370. 329.
Dydaktyczne aspekty podziału koncepcji Boga [w:] W kierunku Boga, praca
zbiorowa pod red. B.Bejze, Warszawa 1982 ATK, s.373-378. 330.
[wypowiedzi w dyskusji] W sprawie uprawiania i przekazywania wiedzy o Bogu
[w:] W kierunku Boga, praca zbiorowa pod red. B.Bejze, Warszawa 1982 ATK,
s.391-393, 409-411, 416-420. 1983 331.
Ekumenizm [współautor J.Wyszyński], "Myśl Społeczna" 19
(1983) 4, z dn. 23.I. 332.
Przewrót kopernikański św.Tomasza, "Ład" 3 (1983) 7 z dn.
13.II. 333.
Prawdziwy świat człowieka, "Studia Philosophiae Christianae"
19 (1983) 1, s.43-51. 334.
Nie arystotelizm, lecz tomizm (próba polemiki z o.J.M.Bocheńskim),
"Studia Philosophiae Christianae" 19 (1983) 1, s. 167-170. 335.
Dialog dydaktyczny w szkole wyższej, "Studia Philosophiae
Christianae" 19 (1983) 1, s.235-246. 336.
Aktualność ascetyki św. Wincentego a Paulo [w:] Kontemplacja i działanie
(W nurcie zagadnień posoborowych t.15), Warszawa 1983 Wyd. Sióstr
Loretanek, s.275-288. 337.
Realizowanie chrześcijaństwa w oparciu o treść objawień Maryjnych z
1830 roku [w:] Kontemplacja i działanie (W nurcie zagadnień posoborowych
t.15), Warszawa 1983, s.387-403. 338.
Z litanii kwiatów do Matki Bożej, "Myśl Społeczna" 19 (1983)
35 z dn. 28.VIII. 339.
Filozoficzne rozważania o rozpaczy i nadziei, "Studia Philosophiae
Christianae" 19 (1983) 2, s.151-182. 340.
Peace as a consequence of wisdom, "Dialectics and Humanism" 4
(1983), s.55-62. 341.
Ból wysokiej gorączki, "Myśl Społeczna" 19 (1983) 34 z dn.
21.VIII. 342.
[wywiad] Po co nam filozofia, "Za i Przeciw" (1983) 40 z dn.
2.X. 343.
Jak głosić św. Franciszka z Asyżu, "Myśl Społeczna" 19
(1983) 41 z dn. 9.X. 1984 344.
"Przewrót kopernikański" św. Tomasza, "Studia
Philosophiae Christianae" 20 (1984) 1, s.113-120. 345.
[recenzja] W kierunku Boga, "Studia Philosophiae Christianae" 20
(1984) 1, s.189-194. 346.
Sesja naukowa w Paris XII na temat relacji, "Studia Philosophiae
Christianae" 20 (1984) 1, s.221-222. 347.
Problem relacji w filozofii średniowiecznej, "Studia Philosophiae
Christianae" 20 (1984) 1, s.223-231. 348.
[książka] Dziesiątek różańca refleksji (Obecność i nauczanie Ojca
Świętego Jana Pawła II), Warszawa 1984 Wyd. Sióstr Loretanek, stron
208. 349.
[wywiad] Nad myślą świętego Tomasza, "Zorza" 1984 11 z dn.
11.III. 350.
Asceza i życie religijne [cykl: Modlitwa i mistyka, 1], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 12 z dn. 18.III. 351.
Miłosierdzie jako rys postawy chrześcijańskiej u św. Wincentego a
Paulo, "Meteor" 55 (1983) 6, s. 46-65 [dwumiesięcznik kleryków
Zgromadzenia Misji w Krakowie]. 352.
Znane odmiany modlitwy [cykl: Modlitwa i mistyka, 2], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 13 z dn. 25.III. 353.
Modlitwa nabytego skupienia [cykl: Modlitwa i mis tyka, 3], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 14 z dn. 1.IV. 354.
Modlitwa skupienia wlanego [cykl: Modlitwa i misty ka, 4], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 15 z dn. 8.IV. 355.
Zewnętrzne warunki modlitwy [cykl: Modlitwa i mis tyka, 5], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 16 z dn. 15.IV. 356.
Wewnętrzne warunki modlitwy [cykl: Modlitwa i mis tyka, 6], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 17 z dn. 22.IV. 357.
[wypowiedź w ankiecie] Czym jest życie katolickie, "Życie
Katolickie" 3 (1984) 1, s.16-18. 358.
[wywiad] Jako twórca kultury mam prawo ją przemieniać i przemieniam to,
co nie ma sensu, w to, co ma sens, "Nasz Prąd" (1984) 4,
s.13-26 [miesięcznik alumnów Księży Pallotynów w Ołtarzewie]. 359.
Umartwienie [cykl: Modlitwa i mistyka, 7], "Myśl Społeczna" 20
(1984) 18 z dn. 29.IV. 360.
Droga oczyszczenia [cykl: Modlitwa i mistyka, 8], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 21 z dn. 20.IV. 361.
Początek drogi oświecenia [cykl: Modlitwa i misty ka, 9], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 27 z dn. 1.VII. 362.
Ciemna noc miłości [cykl: Modlitwa i mistyka, 10], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 28 z dn. 8.VII. 363.
Rozpacz i ateizm [cykl: Modlitwa i mistyka, 11], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 29 z dn. 15.VII. 364.
Człowiek współczesny w obliczu Krzyża, "Życie Kato lickie"
3 (1984) 3, s.82-90. 365.
La "svolta copernicana" in filosofia, "Studi
Cattolici" 28 (1984) 280, s.347-351. 366.
Świat natury - świat kultury, "Życie Katolickie" 3 (1984) 4,
s.60-70. 367.
Jak przetrwać rozpacz [cykl: Modlitwa i mistyka, 12], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 31 z dn. 29.VII. 368.
Dom człowieka [cykl: Modlitwa i mistyka, 13], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 32 z dn. 5.VIII. 369.
Spełnienie drogi oświecenia [cykl: Modlitwa i mistyka, 14], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 34 z dn. 19.VIII. 370.
Odmiany modlitwy zjednoczenia [cykl: Modlitwa i mistyka, 15], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 35 z dn. 26.VIII. 371.
[wypowiedzi w dyskusji] Oblicza polskiego katolicyzmu,
"Kierunki" 30 (1984) 36 z dn. 2.IX. 372.
Dary Ducha Świętego [cykl: Modlitwa i mistyka, 16], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 38 z dn. 16.IX. 373.
Droga zjednoczenia [cykl: Modlitwa i mistyka, 17], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 39 z dn. 23.IX. 374.
Trzy nawrócenia [cykl: Modlitwa i mistyka, 18], "Myśl Społeczna"
20 (1984) 40 z dn. 30.IX. 375.
Kościół moim domem, "Przegląd Katolicki" 72 (1984) 15 z dn.
30.IX. 376.
Zestawienie odmian modlitwy [cykl: Modlitwa i mis tyka, 19], "Myśl
Społeczna" 20 (1984) 41 z dn. 7.X. 377.
Eschaton pracownika nauki, "Życie Katolickie" 3 (1984) 6,
s.27-44. 378.
Sesja naukowa w Paris XII na temat osoby, "Studia Philosophiae
Christianae" 20 (1984) 2, s.215-220.
379. Osoba jako byt jednostkowy, "Studia
Philosophiae Christianae" 20 (1984) 2, s.220-232.
947. (wywiad) Tomizm a scjentyzm. Rozmowa z Profesorem
Mieczysławem Gogaczem [rozmawia Mariusz Grygianiec], Filozofia Nauki 13
(2005) 4 (52), s. 5 – 14. |