sprawozdanie z KONFERENCJI |
28 marca 2011 r. |
W dniu 28 marca 2011 roku odbyła się
konferencja międzynarodowa, poświęcona tematowi: „Geneza państwa a
problem filozofii politycznej”, zorganizowana przez Katedrę Historii
Myśli Politycznej Instytutu Nauk Społecznych Uniwersytetu
Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Konferencja rozpoczęła się wystąpieniami rektora UPH, prof. dr. hab.
Antoniego Jówko, następnie Dziekana Wydziału Humanistycznego, prof. dr.
hab. Jerzego Kunikowskiego oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych,
prof. dr. hab. Stanisława Jaczyńskiego.
Po uroczystym otwarciu konferencji i przemówieniach władz uczelni
rozpoczęły się obrady plenarne.
Jako pierwszy prelegent wystąpił prof. dr hab. Adam Wielomski,
reprezentujący Organizatorów konferencji. W swoim referacie,
zatytułowanym: ”Koncepcje powstania państwa w zachodniej myśli
politycznej na przestrzeni wieków i polityczne implikacje tych teorii”,
zaprezentował cztery najbardziej powszechne i znane sposoby powstawania
państw. Pierwszym z nich jest arystotelesowska koncepcja, według której
państwo powstaje ze względu na społeczną naturę człowieka. Kolejny
sposób jest uzasadniany teologicznie, co w efekcie daje teokratyczną
koncepcję państwa. Tutaj z kolei mieści się dualistyczna koncepcja
państwa (przyczyną powstania państwa są ludzkie namiętności albo nadanie
przez Kościół). Trzeci ze sposobów powstawania państwa zachodzi na
drodze umowy społecznej. W takim przypadku zadaniem państwa jest
służenie obywatelowi. I wreszcie ostatni sposób – to powstanie państwa
na drodze podbojów. Ponadto prelegent zwrócił uwagę, iż jedne z
ważniejszych dzieł z zakresu filozofii polityki powstawały pomiędzy XVI
a XVII wiekiem. Z kolei przykład Polski – zdaniem prof. Wielomskiego -
wskazuje na to, iż w różnych okresach jedno i to samo państwo może
powstawać na różne sposoby.
Prof. Ryszard Skarzyński z Uniwersytetu w Białymstoku (z lewej) z prof. Adamem Wielomskim z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach - organizatorem Konferencji
Kolejnym prelegentem, występującym w ramach sesji plenarnej był prof. dr
hab. Ryszard Skarzyński z Uniwersytetu w Białymstoku. W swoim
wystąpieniu, zatytułowanym: ”Stare i nowe spojrzenie na państwo”,
zwrócił uwagę na tendencje oddalania się w filozofii polityki od
rzeczywistości. Zdaniem prelegenta owocuje to postrzeganiem i ujmowaniem
państwa na poziomie uczuć. Takie ujęcie sprowadza się ostatecznie do
formułowania idei państwa, jako instytucji, której zadaniem jest
zapewnienie bezpieczeństwa obywateli, nie ma natomiast nic wspólnego z
rzeczywistością. Takie podejście nie stanowi jednak według Skarzyńskiego
przedmiotu nauki o państwie, gdyż nie informuje, czym owo państwo jest.
Podobnej ocenie prelegent poddał ujmowanie samego państwa jako efektu
ewolucji społecznej – co faktycznie powoduje, że jego cel zawiera się w
podboju świata.
Następnie prof. dr hab. Ryszard Polak z Akademii Wychowania Fizycznego
im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie przedstawił referat zatytułowany
”Koncepcje genezy państwa T. Hobbesa i J.J. Rousseau a neotomizm”.
Prelegent przedstawił historyczne ujęcie kształtowania się koncepcji
państwa i zwrócił uwagę, iż rozumienie państwa przez Hobbesa i Rousseau
ma swoje źródła w amoralnym rozumieniu państwa i władzy Machiavellego.
Zdaniem prelegenta poglądy polityczne Hobbesa i Rousseau należy ujmować
w kontekście ich poglądów z zakresu antropologii filozoficznej, w której
człowiek jest zwierzęciem z natury aspołecznym.
Wystąpienie kolejnego prelegenta – prof. dra hab. Pawła Chmielnickiego z
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – było poświęcone
tematowi: „Źródła reguł ładu aksjonormatywnego współczesnego państwa
demokratycznego w świetle badań statystycznych polskiego ustawodawstwa”.
Swoje wystąpienie prelegent oparł na rozumieniu państwa jako porządku,
sposobu określania interakcji pomiędzy członkami wspólnoty i skupił się
przede wszystkim na regułach ustalania tego porządku. W wyniku
przeanalizowania poszczególnych strategii zaspokajania potrzeb przez
ludzi w państwie, prof. Chmielnicki stwierdził, iż w Polsce polityczne
centrum decyzyjne charakteryzuje się coraz większą pasywnością,
wychodząc wyłącznie naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa. Ponadto
zdaniem prelegenta system polskiego ustawodawstwa wzmacnia zjawisko
uzależnienia społeczeństwa od gotowych rozwiązań. Zjawisko to zarazem
wiąże się z wyraźnie i konsekwentnie postępującym procesem psucia prawa.
Ks. Prof. Tomasz Stępień z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – wicerektor Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie
Następny prelegent – ks. prof. dr hab.
Tomasz Stępień z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
– przedstawił referat zatytułowany: „Hierarchia niebiańska jako wzór
idealnego państwa – koncepcja Pseudo-Dionizego Aeropagity”. Ksiądz prof.
Stępień na początku przedstawił postać Pseudo-Dionizego, a następnie
omówił jego rozumienie hierarchii anielskiej jako wzór dla
hierarchicznego układu społeczności na ziemi. Próbując przenieść taką
koncepcję hierarchii na system polityczny należałoby stwierdzić, że
będziemy mieli do czynienia z monarchią absolutną. T. Stępień wskazał
również na neoplatońskie korzenie w rozumieniu hierarchii u
Pseudo-Dionizego. W filozofii neoplatońskiej bowiem istnieje specyficzny
układ bytów intelektualnych, gdzie funkcjonuje przekazywanie bytu, a
porządek w ten sposób wytworzony istnieje odwiecznie. Z kolei
Pseudo-Dionizy omawiając hierarchę aniołów i Kościoła, swoiście
zastępuje neoplatońskie przekazywanie bytu przekazywaniem łaski. Ten
porządek z kolei nie istnieje odwiecznie i jest ustanowiony przez Boga.
Kolejnym prelegentem był prof. dr hab. Artur Andrzejuk z Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Przedstawił on referat
zatytułowany: ”Naturalistyczna koncepcja powstania państwa w ujęciu
Tomasza z Akwinu”. Prof. Andrzejuk wyróżnił u Akwinaty takie podstawy
państwa, jak konieczność zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka i
współdziałanie na podstawie poznania rozumowego. Tak ujęte fundamenty
wspólnoty państwowej pozwalają zdaniem A. Andrzejuka przyjąć, iż Tomasz
uznawał, że ludzie potrzebują państwa jako wspólnoty innych ludzi, aby
dobrze postępować oraz osiągnąć szczęście. A z kolei zadaniem państwa –
według Akwinaty - jest zapewnienie pokoju. Prelegent zwrócił również
uwagę, że w rozumieniu prezentowanego autora osoby aspołeczne nie
korzystają w swoim postępowaniu z rozumu, co w praktyce oznacza, że nie
poddają się one prawom i nie korzystają z praw.
Ostatnim prelegentem, którego wystąpienie zamykało sesję plenarną był
sekretarz konferencji - dr Cezary Kalita z Uniwersytetu
Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Wykład dra Kality,
zatytułowany: „Definicja (definicje) ‘państwa’ – próba określenia pola
niewiedzy w konfrontacji ze ‘społeczeństwem’ i ‘wspólnotą’”, był
poświęcony prezentacji różnorodnych definicji państwa. Prelegent zwrócił
uwagę, iż różnorodność wymienionych definicji praktycznie uniemożliwia
sformułowanie jednego konkretnego określenia, czym jest państwo.
Prof. Artur Andrzejuk z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Po sesji plenarnej odbyły się obrady dwóch sekcji, których moderatorem
był prof. Andrzejuk (II sekcji – przed południem, a I sekcji – po
południu). W sekcji pierwszej brali między innymi udział dr Andrzej
Nowik z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz mgr
Maciej Słęcki z Collegium Civitas w Warszawie. Dr Nowik zaprezentował
referat zatytułowany: „Tomistyczne ujęcie genezy państwa u Feliksa
Konecznego”. Prelegent zwrócił uwagę, iż F. Koneczny w swoich poglądach
politologicznych był pod wpływem inspiracji tomizmem J. Maritaina,
wskazuje na to chociażby indukcja jako punkt wyjścia dla badań
Konecznego. Swoje analizy omawiany autor – według M. Nowika – rozpoczyna
od procesów państwotwórczych. Interesujące jest również zdaniem
prelegenta, że w analizach tych można odwołać się do teorii relacji (M.
Gogacz zwracał nawet uwagę, iż chodzi tu nawet o relacje osobowe).
Dr Andrzej Nowik z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Natomiast mgr Słęcki przedstawił referat zatytułowany: „Geneza i istota
państwa w polskiej myśli politycznej okresu średniowiecza”. M. Słęcki,
wymieniając podstawowe źródła informacji na temat zagadnień politycznych
w średniowiecznej Polsce, zwrócił uwagę, iż państwo było wówczas
utożsamiane z osobą władcy. W związku z tym można było wskazać na trzy
koncepcje władzy królewskiej w tym okresie: a. karolińsko-ottońska –
gdzie król jest Bożym pomazańcem i pośrednikiem między poddanymi i
Bogiem (Gall Anonim); b. prawna – w której król jest źródłem oraz
wykonawcą prawa stanowionego i zarazem sam nie jest związany z prawem;
c. władza sprawowana w państwie stanowiącym odrębną, niezależną całość -
jak w przypadku państwa Jagiellonów (Jan Ostroróg). Wśród zasług
średniowiecznych, polskich uczonych dla ówczesnej myśli politycznej mgr
M. Słęcki wymienił pogląd, że władza nie może opierać się na sile. Wśród
innych jeszcze osiągnięć tamtych czasów prelegent wymienił uznanie
monarchii chrześcijańskiej za formę rządów, co powodowało, że król nie
zawdzięczał swej władzy „układowi” oraz, że król stanowił instancję
odwoławczą wobec ewentualnej samowoli urzędników.
Mgr Maciej Słęcki z Collegium Civitas w Warszawie.
Z kolei sekcję drugą otwierał wykład dra Lecha Szyndlera, zatytułowany:
„Człowiek jako principium państwa (formuła tomizmu konsekwentnego)” . L.
Szyndler wskazał na cztery elementy, stanowiące ujęcie człowieka jako
principium państwa: osoba, mowa serca, relacje istnieniowe oraz
wynikająca z wcześniejszych elementów koncepcja wspólnoty państwowej. Dr
Szyndler przedstawił określenie osoby w tomizmie konsekwentnym, jako
bytu wyposażonego w akt istnienia oraz intelektualność i dodał, że drugi
z wymienionych czynników – mowa serca – leży u podstaw całej sfery
aktywności ludzkiej (jest bowiem zareagowaniem intelektu na odebrane w
poznaniu pryncypia poznawanego bytu). Prelegent zwrócił uwagę, iż
relacje osobowe są pierwotne w stosunku do pozostałych relacji, a
powiązanie ich z mową serca i kontemplacją prowadzi do mądrości, jako
umiejętności odczytywania zgodnego z prawdą dobra osób. W ten sposób –
zdaniem prelegenta – mądrość i kontemplacja wyznaczają porządek
poznawania i kierowania w człowieku, co prowadzi do problemu wspólnoty
państwowej i jej podstaw.
Dr Lech Szyndler i prof. Artur Andrzejuk
Jedną z prelegentek sekcji drugiej była także dr Izabella Andrzejuk
(Wyższa Szkoła Komunikowania Politologii i Stosunków Międzynarodowych w
Warszawie), która przedstawiła referat pt.:
„Naród społeczeństwo i
państwo w ujęciu Mieczysława Gogacza”. I.Andrzejuk przedstawiła
najważniejsze punkty wyjściowe filozoficznej myśli politycznej M.
Gogacza, do których zaliczyła koncepcję osoby, relacji osobowych oraz
mądrość. Pojęcie osoby i relacji osobowych w przekonaniu prelegentki
stanowi podstawę do odróżnienia u Gogacza takich wspólnot jak naród i
społeczeństwo, a także punkt wyjścia do rozumienia państwa jako
instytucji, która powinna służyć ludziom. I. Andrzejuk zwróciła również
uwagę, iż według M. Gogacza zawsze na pierwszym miejscu stawia relacje
osobowe, co zarazem oznacza, że poczucie przynależenia do jakiegoś
środowiska jako do ojczyzny jest wtórne w stosunku do tych relacji i nie
musi ściśle pokrywać się z miejscem urodzenia człowieka.
Dr Izabella Andrzejuk z Wyższej Szkoły Komunikowania Politologii i Stosunków Międzynarodowych w Warszawie
Po zamknięciu obrad w sekcjach prof. A. Wielomski krótko podsumował
przebieg konferencji i zaprosił uczestników na uroczystą kolację.
Izabella Andrzejuk